Ook Nederlanders met modaal inkomen worstelen om rond te komen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door bosi333, 14 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.643
    3.769
    113
    Dat klopt dus niet, zie ook post hierboven. Modaal inkomen gaat echt alleen over salaris.
     
  2. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar dat is toch een kwestie van keuzes maken?
    Daarnaast hebben vooral de gezinnen met kinderen geprofiteerd van hogere kinderbijslag, hogere KOT, lagere belastingtarieven. En bij jonge mensen zit er ook nog wel groei in je salaris aan de hand van bijv dienstjaren enz.
     
  3. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.062
    10.329
    113
    Op zich ben ik dat grotendeels met je eens. Als je meer wilt verdienen, moet je meer of anders gaan werken. Maar een alleenstaande verpleegkundige met kinderen die fulltime werkt, die heeft een modaal inkomen als gezinsinkomen. En dan vind ik gewoon rond kunnen komen wel een minimale vereiste.
     
    Zwierezwaai vindt dit leuk.
  4. Taiga

    Taiga Fanatiek lid

    28 apr 2019
    1.329
    2.040
    113
    Dat is ook zo. Ik denk dat we het daarover helemaal eens zijn. Maar ik zie ook dat een hoop mensen dat niet kunnen. Ik las dat voorbeeld over 20euro lenen van je kind voor boodschappen. Als je beide werkt en een modaal inkomen hebt vind ik dat heel moeilijk voor te stellen. Dat gaat wel ver.

    KOT: ik weet niet of je dat profiteren zou moeten noemen. Ik noem het noodzakelijk. Zonder kot is de kinderopvang voor de meeste echt niet te betalen.
     
  5. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.391
    4.246
    113
    Vrouw
    Daar ben ik het ook mee eens! En daar zijn toeslagen ook oa voor bedoeld vind ik dus.
     
  6. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Ik vind wel dat mensen de keuze moeten kunnen maken dat een van beiden thuis blijft voor de kinderen. Misschien ben ik ouderwets daarin, maar ik denk dat het zeker goed is voor die kleintjes om gewoon lekker bij papa/mama te zijn.

    Mijn man verdient een paar honderd euro boven modaal. Zijn inkomen wisselt per maand, want hij zit in de onregelmatige dienst. Al had ik willen gaan werken, dan is dat bijna niet te organiseren met zijn rooster. Afijn soms krijg ik commentaar van mensen, dat ik lekker op hun kosten thuis blijf en van de toeslagen leef etc. De werkelijkheid is dat we geen enkel recht hebben op welke toeslag dan ook, maar dat mijn man wel meebetaalt aan de kinderopvangtoeslag van een ander. Dat geeft allemaal niet, maar ik vind het niet fijn als ik/wij dan worden weggezet als de profiteurs.
     
  7. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Maar mijn man werkt ergens waar hij nooit 44000 per jaar gaat verdienen. 20.000 zou ik nog wel bij elkaar kunnen krijgen als ik weer ga werken maar mijn man komt niet hoger dan 35000. Hij doet gewoon normaal werk op een kantoor
     
  8. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.391
    4.246
    113
    Vrouw
    Tuurlijk mag iedereen zijn eigen keuze maken! Als je graag thuisblijft met je kinderen dan is dat jouw keus. Maar ik vind niet dat mensen recht hebben op toeslagen, omdat ze niet werken. Als je die keus maakt dan moet je jezelf ook volledig kunnen onderhouden.

    En dat je man ‘meebetaald’ aan een ander zijn kot is natuurlijk onzin. Of heb je ook ‘medelijden’ met al die kinderloze mensen die moeten meebetalen aan jouw kinderbijslag?
     
    username, jessy77, Zara75 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.062
    10.329
    113
    Er zijn heel veel mensen die een beneden modaal inkomen hebben. Dus die hebben gezamenlijk (1,5 kostwinner model) 1 modaal inkomen. En dus niet de 68.000 die eerder werd genoemd als modaal gezinsinkomen. Om daaraan te komen moet minimaal 1 van de twee een modaal inkomen hebben en de ander minimaal 20-25 duizend. Dat hebben veel mensen wel, maar ook genoeg niet.
     
    Spectre en Zwierezwaai vinden dit leuk.
  10. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Precies en daar hoef je echt niet het allerlaagste geschoolde werk voor te doen en ook gewoon 40 uur werken. Ik merk dat mensen met wen hoger inkomen vaak behoorlijk onderschatten hoe weinig andere mensen soms verdienen. Mensen die wel werk doen dat nodig is.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  11. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar ik bedoelde dat de KOT steeds hoger wordt. Ik betaal nu netto voor 3 kinderen minder dan destijds voor 2 terwijl ons salaris alleen maar is gestegen
     
  12. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Het gaat niet om het meebetalen an sich, het gaat om de werkende (vrouw, want van een man krijg ik gek genoeg nooit commentaar) die zich opstelt alsof zij meebetaalt aan mijn keuzes en levensstijl, terwijl dat in feite juist andersom is.
     
  13. Taiga

    Taiga Fanatiek lid

    28 apr 2019
    1.329
    2.040
    113
    Nou wij verdienen allebei onder modaal. Daarom kan ik mij er dus zo weinig bij voorstellen dat mensen die modaal verdienen geld moeten lenen bij hun kinderen voor boodschappen. Dan gaat er ergens wat fout.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  14. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.643
    3.769
    113
    Ok, dus een werkende vrouw mag niet zeggen dat zij meebetaald aan toeslagen uitkeringen e.d. van mensen die niet werken maar jij mag wel zeggen dat jouw man meebetaald aan de KOT van die werkende vrouw... beetje dubbele maatstaf hè?

    Ik vind dat überhaupt domme, kortzichtige uitspraken. We betalen allemaal belasting en daar wordt van alles van gefinancierd en het een heb je meer profijt van dan het ander. Zo doen we dat hier in Nederland en ik vind dat een mooie manier van een maatschappij draaien.
     
    username, Syane, Flamingooo en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.062
    10.329
    113
    Maar gezamenlijk verdienen jullie waarschijnlijk meer dan modaal. En dan ben je niet rijk, maar kun je wel goed genoeg rondkomen. Het artikel van RTL gaat erom dat het totale gezinsinkomen 1 maal modaal is. En dan wordt het (afhankelijk van woonsituatie, kosten woon-werkverkeer, enz) wel krap en dat is afwijkend tot de voorgaande decennia.
     
  16. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Een werkende vrouw mag zeker zeggen dat zij meebetaalt aan de toeslagen en uitkeringen, want dat is ook gewoon zo! Nogmaals, ik had het over de situatie waarin ik als aangesproken/weggezet wordt als profiteur, puur omdat wij ervoor hebben gekozen dat een van ons thuis blijft voor ons kind. Terwijl wij gewoon fiscaal partners zijn en ik op grond van het inkomen van mijn man dus geen enkel recht heb op welke toeslag of uitkering dan ook.

    Ik heb meerdere vriendinnen die ook thuisblijfmoeder zijn en wiens man net iets meer of iets minder verdient dan de mijne. Ook zij hebben te maken met diezelfde oordelen door met name hun werkende seksegenoten, terwijl ze -in tegenstelling tot de huishoudens waar beide ouders werken- geen enkele toeslag of uitkering ontvangen.
    Waarom? Het is m.i. juist normaal dat je als stel zélf voor je kind(eren) zorgt, zeker in een tijd waarin het wel krijgen van kinderen meestal een bewuste keuze is.
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  17. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.977
    17.014
    113
    Vrouw
    Dat geldt dus niet voor iedereen. Er wordt maar vergoed tot een uurprijs van €8,02 ... als de uurprijs bij de opvang dan daarboven ligt (wat wij dus hebben) dan ben je de pineut en kun je alsnog een groot deel zelf betalen!
     
  18. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.977
    17.014
    113
    Vrouw
    Helemaal mee eens... 2x modaal inkomen is veel in mijn ogen, dan doe je indd iets niet goed als je dan niet rond kunt komen. Wij komen ook nog niet eens aan het modaal inkomen, en kunnen toch rondkomen.. dan moet je toch zeker wel rond kunnen komen met een modaal inkomen x2
     
  19. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Tell me about it... hier gaat onze dochter (en straks ook zoon) iedere donderdag en dan is het uurtarief 8,15 maar op de vrijdag gaat/gaan ze om de week en dan stijgt het naar 9,37! Ik heb nooit uitgerekend of het niet voordeliger zou zijn om ook die andere vrijdag thuis te blijven... ik denk het niet, maar misschien voor de zekerheid toch maar eens doen, zeker omdat het straks keer twee is.
     
  20. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.977
    17.014
    113
    Vrouw
    Herkenbaar... nu is het zo dat het qua uurprijs zelfs voordeliger is om m'n zoontje een hele dag te laten gaan, terwijl m'n man 's middags op tijd thuis is en hem op zou kunnen halen, maar dan rekenen ze flexibel tarief van zo'n €9.00! Absurd gewoon. Willen dol graag een 2e, en zit er nu al aan te denken of ik dan niet gewoon 1 vd 2 dagen dat hij naar de opvang gaat, thuis te blijven.
    Maar vind het lastig te berekenen of dat voordeliger is
     

Deel Deze Pagina