Ook Nederlanders met modaal inkomen worstelen om rond te komen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door bosi333, 14 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ze hebben er zeker recht op, maar ik mag er toch ook wel wat van vinden? En ik heb het dan over de mensen die liever gewoon thuisblijven omdat ze dan toch wel toeslagen krijgen, oftewel, gewoon liever thuisblijven omdat het qua inkomen toch haast niets uitmaakt. Heb het niet over de mensen die thuisblijven omdat het voor de thuissituatie beter is.
     
    Youtan vindt dit leuk.
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Maar wat maakt het voor jou nu uit met welke reden iemand anders thuis zit?

    En ja ik snap het ergens ook wel dus als iemand liever thuis blijft als het qua inkomen weinig tot niets uitmaakt.

    Als je dat anders wil moet het systeem op de schop. Je kunt mensen toch niet kwalijk nemen dat ze gebruik maken van het systeem zoals dat er nu is.
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ik denk dat je dat verschil niet kunt maken. Je hoeft nl nergens te bewijzen dat het voor de thuissituatie beter is.
    Er is nu eenmaal bepaald dat wanneer je gezinsinkomen onder een bepaalde grens zit je recht hebt op toeslagen. Mijn inziens maakt het helemaal niet uit of er dan 1 of 2 mensen werken en wat de reden daarvan is.
     
    suus1983 en Maslov vinden dit leuk.
  4. Maslov

    Maslov Fanatiek lid

    11 apr 2019
    1.200
    3.395
    113
    Ik zie in je ticker dat je kind bijna 5 is. Vanaf 5 jaar kun je luiers krijgen van de zorgverzekeraar voor je kind als deze vanwege een lichamelijke of psychische beperking nog niet zindelijk is. Sommige verzekeraars vergoeden zelfs al voor het 5e jaar. Een diagnose ASS is vaak wel toereikend. Ik zou eens met je verzekeraar bellen, het kan je zo 100 euro in de maand schelen als je de luiers vergoed krijgt.

    Ik weet niet hoe ernstig de ASS is, maar in sommige gevallen kom je in aanmerking voor dubbele kinderbijslag. Bij het CIZ kun je daarvoor een indicatie aanvragen.

    Je schrijft ook dat er geen opvang of BSO voor hem is. Maar als je zijn diagnose officieel hebt laten stellen, kun je bij de gemeente wel vragen om een indicatie voor een Orthopedagogisch dagcentrum bijvoorbeeld. Of zorg in de klas als hij straks naar school gaat. Heb je al eens een keukentafelgesprek gehad met iemand van de WMO?
     
    Syane, sannever en merah vinden dit leuk.
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Wat ik er niet helemaal uit kan halen is hoe rtl nu rekent. Ze geven wel de grensbedragen aan en de definities. Maar een modaal inkomen ligt dus netto op 2150. Als ik het vergelijk met ons inkomen dan denk ik idd dat er dan weinig overblijft voor luxe en om te sparen.
    Maar een aantal die in dit topic reageren rekenen met dat ze beiden net onder modaal zitten. Dus laten we zeggen beiden 2000 netto. Dan ben je in mijn ogen weer stinkend rijk haha.
     
    merah vindt dit leuk.
  6. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Niet mee eens. Ik neem het mensen zeker kwalijk als ze thuis gaan zitten omdat werken ‘amper loont’. Het is de instelling die mij stoort. Ieder gezond volwassen mens moet gewoon zn eigen boontjes doppen als hij/zij daar toe in staat is.
     
    Youtan vindt dit leuk.
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    En als 1 van beide partners nu gewoon thuis blijft omdat ze dat willen?
    Ik heb een poosje helemaal niet gewerkt, gewoon omdat ik dat niet wilde/geen zin in had.
    En als ik mijn werk niet thuis kon doen zoals ik nu doe had ik nog steeds niet gewerkt.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Ja en dat is nu eenmaal niet aan jou. Bovendien hebben we het hier over toeslagen he? Dat is hoogstens een leuk extraatje. Geen volledig inkomen.
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Ik werk dus overigens ook niet (meer), terwijl ik daar prima toe in staat ben. Maar wat iemand daarvan vind, is niet mijn probleem. Ik krijg overigens ook geen toeslagen ed, maar dan nog. Ik heb mijn redenen om thuis te blijven en dat zullen anderen ook vast hebben.
     
    Kangerootje, sannever en tuc vinden dit leuk.
  10. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Als ik ervan uit ga dat modaal 36000 pj is dan kom je rond de 2600 a 2700 netto pm uit. Op 2100 kom je uit als je net over die grens van 30000 pj zit.
     
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Van 2600 a 2700 moet je kunnen rondkomen denk ik, maar om nu te zeggen dat het enorme vetpot is...
     
  12. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik neem het toch niemand kwalijk? Ik vind het gewoon krom. En ik heb zelf niet de instelling om maar liever thuis te blijven, ben liever aan het werk, dus ik snap die instelling ook niet zo goed.
     
    Youtan en merah vinden dit leuk.
  13. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat verschil kun je inderdaad niet maken, het is dan ook prima zoals het nu is. Wat merah ook schrijft, het is meer de instelling die me stoort, of laat ik het zo zeggen, een dubbel gevoel geeft.
    De meeste mensen zullen met een goede reden minder gaan werken (dat kan voor de kinderen zijn, of voor zichzelf), er zijn ook mensen die het helemaal gaan narekenen en het liefst zo min mogelijk werken met de maximaal mogelijke toeslag. En dat vind ik wel krom. Maar inderdaad, wel hoe het hier in Nederland werkt.
     
    Youtan vindt dit leuk.
  14. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Ja ik vond het goed te doen. Ik heb toen kunnen sparen voor de apparaten die ik nu vervang. Maar het ligt echt heel erg aan de huur/koop lasten. Een paar jaar terug zat je dan aan een vrije sector woning. Die komen regelmatig voor duizend a elfhonderd in de maand voorbij. Dan zit je denk ik wel klem. Wij hebben de stap gezet naar een gemeente die de lat hoger legde waardoor wij nog net sociaal zitten. Daarna een (tijdelijke) flinke inkomsten daling gehad en we hadden best klem gezeten op 2100 met een huur van 1100. Ze kijken ook naar inkomsten van 1 of 2 jaar terug. Dus dan zit je ook vast door de nieuwe woningwet.

    Met 2100 pm zitten we aan hetzelfde als dat ik als alleenstaande (zonder alimentatie) zou hebben. Maar dan zouden er nog allemaal regelingen bij komen zoals bijv gratis zwemlessen, psz en sportclubs. (dit is trouwens geen klaagzang maar bedoeld om aan te geven hoe die grens zit)
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  15. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dan is dat je eigen keuze, maar dan moet je niet je hand gaan ophouden voor allerlei toeslagen of een uitkering. Dat slaat in Nederland echt veel te veel door. Dan heb ik toch meer respect voor mijn buurman (al heb ik verder niets met hem). Die kwam thuis te zitten, maar heeft bedankt voor geld. Ze leven nu op 1 inkomen. Eigen keuze
     
    Youtan vindt dit leuk.
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Jij maakt geen gebruik van kinderopvangtoeslag neem ik aan? Ook nooit gedaan lijkt mij?
     
    tuc vindt dit leuk.
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Hand ophouden? Er is gewoon een grens gesteld qua inkomen wanneer je recht hebt op toeslagen e.d.
    Of je dat nu alleen verdiend of met zn tweeen, dat maakt niks uit. Die mensen hebben er gewoon recht op.
    En de buurman heeft bedankt voor geld?; hij stort zn toeslagen terug naar de belastingdienst? Het meeste krijg je automatisch en terugstorten kan niet eens.
     
    Aszz en suus1983 vinden dit leuk.
  18. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.936
    15.245
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Als mijn man geen enkel overuur draait dan komt die ook op dit bedrag uit en dat is inderdaad geen vetpot ;)
    Koophuis, 3 opgroeiende kinderen, een hele uitdaging.
    Nu werk ik zelf een x aantal uren per week en daardoor komen we goed rond en hoeven we weinig tot niets te laten maar om als gezin zijnde op enkel dit salaris te moeten leven lijkt me wel lastig.
     
  19. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.971
    17.011
    113
    Vrouw
    Het is geen enorme vetpot, maar daarvan moet het zeker lukken. Alleen zul je dan niet zoveel ruimte hebben om te sparen
     
  20. Salentein

    Salentein Niet meer actief

    Sommige toeslagen kun je gewoon niet aanvragen of stop zetten. Dan krijg je ze ook niet.


    (Niet dat ik het verder eens ben met het gezegde hoor)
     

Deel Deze Pagina