Hallo, ik heb nu een dochtertje van 1 jaar, maar ik zet deze vraag hier even neer, want ik denk dat zoiets pas wat later in het leven van kindjes komt. Mijn vraag is eigenlijk wel uit het onderwerp te halen, als je meerdere kinderen hebt, is het dan waar dat er toch vaak 1 favoriete is?
hmm ik zou het niet favoriet noemen, maar ik heb wel met mijn ene kind een compleet andere (closere) band dan met mijn andere kind. Ik denk dat dat ook wel wat met karakter te maken heeft, het kind waar ik iets minder close mee ben, heeft een karakter wat nogal botst met het mijne, we hebben dagen dat we elkaar flink dwars zitten waarin zijn leeftijd ook wel meespeelt, 3 is wel een pittige leeftijd. gelukkig heeft mijn man hetzelfde, maar dan met het andere kind, dus op die manier is het gelukkig wel 1-op-1. ik doe wel mijn uiterste best om met beide kinderen dezelfde band te creeeren, maar dat is voor alsnog nog niet gelukt. ik hoop wel dat dat nog komen gaat met de tijd. maar ik zie dat niet als dat je van de een meer houd dan van de ander, de band is gewoon anders.
Ik lees even mee, ben wel heel benieuwd naar meer antwoorden. Ik ben soms echt bang dat ik met de 2e niet zo'n goede band kan hebben als dat ik nu met Milan heb, omdat je je oudste dan al lang "kent". Milan en ik doen nu ook echt alles samen, we zijn onafscheidelijk en met een 2e erbij wordt dat toch anders. Je moet dan je aandacht en liefde gaan verdelen.
ik denk dat je met het ene kind een andere ( vaak closere ) band hebt dan met het andere en dat het inderdaad met jullie beider karakter te maken heeft. je hebt immers ook papa's kindjes en mama's kindjes. zulke dingen gebeuren vanzelf. en ik denk niet dat het perse ligt aan of het een eerste of tweede of vijfde kindje is. ik denk dat zulke dingen vanzelf gebeuren. maar ermee omgaan dat is wat je zelf doet. het wel of niet laten blijken aan de andere kinderen dat is wat je zelf doet.
Ik ga heel eerlijk zijn. Toen Kinley geboren was hield ik van alle twee even veel, wel op een andere manier de ene was net uit mijn buik en de andere net 3. Toen bleek Kinley een huilbaby te zijn, ja ik liep met haar op de arm om te troosten maar echt iets voor haar voelen, nee dat deed ik niet. Maar toen het huilen eindelijk over was kwam daar een heel vrolijk en goed lachs meisje te voorschijn die zich in mama's hart nestelde. Groetje sAnita
Nee, ik heb absoluut geen favoriet. Was er vantevoren wel heel bang voor, maar is dus echt niet zo. Ze hebben allebei hun eigen persoonlijkheidje, maar ze zijn me echt allebei even lief.
ik heb een dochter van 7 en een zoontje van 4, maar ik kan echt niet zeggen dat 1 van de 2 meer favoriet is dan de ander! heb met allebei een hele goede band, en vind ze allebei even lief en leuk.
Ik weet nog wel dat ik zwanger was van de tweede en mijn oudste dochter anderhalf was. Ze was zo schattig en leuk dat ik erg bang was dat ik een tweede kindje nooit zó leuk zou kunnen vinden. Tot het moment waarop ze was geboren en alles klopte en ik dacht: o, ben jij het! Pas op dat moment wist ik dat je van al je kinderen kunt houden, misschien niet precies op dezelfde manier, maar niet meer of minder, ook al krijg je er 15!
Hier geen favourite. Ben ook niet bang geweest dat ik een verschil in affectie zou ervaren, is gelukkig ook niet uitgekomen.
waarom zijn jullie zo bang om niet net zoveel van een tweede kindje te kunnen houden? waar komt dat gevoel idee vandaan? het zal misschien een beetje anders zijn maar ook een tweede derde of vierde kindje is een deel van jou. net als het eerste kindje.
Ik vond mijn kindje zo geweldig, dat ik me absoluut niet kon voorstellen dat ik ooit nog een kindje zou krijgen wat daar qua 'leukheid' ook maar in de buurt zou komen... dat moest ik echt ervaren!
Ja, hier precies hetzelfde.. Ik hou zoveel van Noah, dat ik me niet kon voorstellen dat ik nét zoveel van Hanne zou kunnen houden. Nou, dat kan blijkbaar dus wel. 'k Heb wel jegens beide kinderen een ander gevoel (ik kan niet precies omschrijven wát dan, maar goed..), maar niet in de zin van 'ik vind jou liever dan de ander', dat komt meer omdat het gewoon twee verschillende mensjes zijn..
Hoi Ik hou ook van mijn beide meiden even veel. Ze zijn beide heel anders qua karakter maar hebben beide dingen die ik echt fanatastisch vind. Een lekker open en direct, ander introvert en bescheiden. Erg leuk om dat verschil te zien maar beiden even lief en leuk. En dat terwijl de tweede een huilbaby is geweest. Echt soms een ramp maar in de draagdoek bij mama was het goed dus ook erg aandoenlijk.
Volgens mij kun je van meerdere kinderen evenveel houden. Natuurlijk is het logisch dat je misschien het ene kind leuker vindt dan het andere of een nauwere band hebt, nu of in de toekomst maar dat neemt niet weg dat je van allemaal even veel houdt. Mijn moeder was altijd heel duidelijk: mijn zus en ik waren haar even lief. We waren gelijk maar NIET hetzelfde!
Ik weet niet hoe het zelf is, wij hebben 1 mooie meid maar mijn moeder zegt altijd over mijn broertje en mij: Ik hou van jullie van jullie allebei evenveel maar van allebei op een andere manier...
houdt van bijde kids net zo veel en zou ook nooit kunnen kiezen uit hun 2 maar met alicia is de band wel veel closer. wij voelen elkaar echt aan en begrijpen elkaar zonder 1 woord te gebruiken. heb ik een dipje komt ze me troosten en ik zie meteen als zij niet lekker in der vel zit. ken nando natuurlijk nog niet zo lang maar merk nu al dat de band toch wel anders is. begrijp me niet verkeerd hoor zou ze geen van bijde willen missen en houdt van bijde evenveel. misschien dat in de toekomst juist de band met nando weer veel sterker wordt. geniet van bijde en heb ze lief en zou geen van 2 ooit willen missen. misschien is het wel typisch mama/dochter band.
Ik geloof erg in 'gelijk maar niet hetzelfde'! Ik ben niet bang dat ik van de kleine meid die onderweg is minder zal houden dan van Kick. Al is het nu weer moeilijk voor te stellen om weer zoveel van een kleintje te houden als van hem. Volgens mij kun je heel goed even veel houden van je kinderen maar 'klik' je beter met de één dan met de ander en is het ene kind leuker dan de ander. Dat is toch ook niet erg? Zolang er van beide evenveel gehouden wordt!
ik kan ook niet zeggen van mij zoontje meer hou dan mij dochter of andersom ondanks dat mij dochter 5 jaar alles was en mij wereld bestond vooral voor haar , hou ik even veel van mij zoontje mij dochter vraagt veel aandacht , ze is dan snel jaloers als jongste aandacht geef ,maar ze houdt ook ontzettend van haar broertje , ze is echt heel bezorgd om hem altijd als hij valt ofzo, let altijd op hem als dochter eens een dagje logeren gaat , zeggen vaak mensen heerlijk ,heb je even rust tijd voor jezelf , nou ik kan niet wachten tot ik haar weer ophaal8)hoor vind echt saai zonder mij druktmakertje ,en mij zoontje is nog 2 jaar , schattig ,grappig heerlijk joch dus hier 2 favoritie kindtjes mij ouders lieten duidelijk zien wie favoritie was , nou echt niet leuk en eerlijk als kind te ervaren
Oh dit is dus echt zo een vraag wat ik had kunnen stellen.. Mijn zoon is mijn alles, ik hou ontzettend veel van hem, en vind het echt moeilijk te geloven dat ik dat ook zal hebben voor mn 2e kindje.. Denk dat ik dat gewoon moet ervaren.