Hoi allemaal, Ik ben nieuw op het forum, maar lees al wel een tijdje met jullie mee. Ik wil graag het volgende aan jullie voorleggen: Mijn man heeft een overleden familielid en zou onze zoon graag naar hem willen noemen. We hebben twee namen, de naam van het familielid, en een mooie, stoere hippe naam. Mijn voorkeur gaat uit om de stoere hippe naam te gebruiken als roepnaam. Mijn man wilt echter de andere naam als roepnaam gebruiken. De roepnaam is een platte hollandse boerenkoolnaam. Dat is dus ons dillema. Ik wil mijn man respecteren, maat het druist zó tegen mn gevoel in! Wat kunnen jullie mij adviseren? Liefs, Wendy
Wat moeilijk! Begrijp jou heel goed maar je man ook. Misschien moeten jullie op zoek gaan naar een andere naam die jullie beide mooi vinden?
Titel van topic klonk heel spooky hihi. Is het geen optie om van die naam van je man een 2e naam te maken? Dus dat je wel vernoemt, maar niet als roepnaam?
Zoon krijgt al een dubbele naam, dus de naam van de overledene en de naam die we verder alletwee wel mooi vinden. De hamvraag is alleen; wat wordt de roepnaam.... Titel van het topic is idd spooky, dat is geloof ik wat de hormonen met me doen Manlief vindt de andere naam ook mooi, maar hij is bang dat ie spijt krijgt als ie 'm niet de roepnaam geeft. Ik kan daar ergens wel inkomen, het familielid heeft heel veel voor hem betekend. Maar ik geef zoon het liefste de allermooiste naam van de hele wereld! Zo moeilijk dit.....
Als het echt tegen je gevoel in gaat.. niet doen! Probeer samen iets nieuws te verzinnen waar je je beide in kan vinden (compromis) maar niet akkoord gaan met iets wat je niet ziet zitten.. ! Sterkte ermee. Het is trouwens heel gebruikelijk om een kind te vernoemen naar iemand die er niet meer is maar vaak is dat dan niet de roepnaam omdat dit weer sterke associaties oproept. Vroeger was dit trouwens wel heel gewoon. Als er toen een kind overleed Marietje bijvoorbeeld dan werd het volgende kind gewoon weer Marietje genoemd (tenminste als het een meisje was ). Nu vinden veel mensen dat niet meer kunnen omdat het geen 'vervanging' mag zijn...
ik zou het niet doen! hier was het net zo. mijn schoonmoeder had graag dat ik naar haar man, en schoonvader zou vernoemen, maar ik vind dat zo'n afschuwelijke naam! gelukkig was mijn man het met me eens, maar ik snap je dilemma, ik zou het dus echt niet doen! je kindje moet een heel leven met die naam doen!
En je kan van de boerenkoolnaam (hihi) geen leuke roepnaam maken? Als je hem wat verbasterd ofzo? En dan in iets wat je beiden leuk vindt... Dan vernoemt je partner zijn overleden familielid alsnog en heeft dan misschien wel een heel goed gevoel en zijn jullie beiden blij? Zou je de "boerenkoolnaam" evt. met ons willen delen zodat we mee kunnen denken tot een alternatief als jullie dat idee aanspreekt?
De "boerenkoolnaam" is Ton. Maar van verbastering is helaas geen sprake. Ik heb al van alles voorgesteld, tony, tonny, twan, anton maar ik moet eerlijk bekennen dat ook geen van deze namen het echt doen voor me. Op zich vind ik Ton voor een vent van 40 wel oké. Maar ja, voordat we in 2049 zitten.... Ik wil gewoon een naam die ik tot die tijd ook mooi vindt!
Wendy, mag ik vragen om welke namen het gaat? Kan ik wat beter mijn mening geven! Wij hebben ook zitten denken aan vernoemen, maar we gaan toch voor een andere naam. Omdat we de namen van onze vaders en opa's niet leuk genoeg vinden! En we kunnen er ook niets moois van maken. Alleen de opa van mijn vriend heeft een mooie naam, Hajo. Maar er zijn al in de familie 3 kids naar opa vernoemd, dus dan doen wij het niet!
Dat snap ik Wendy... Zou ik ook hebben... En je hebt gelijk hoor met de naam Ton... das geen makkelijke naam... Antoine vind ik dan nog wel mooi... maar voor mij is betekenis bijvoorbeeld ook belangrijk en die weet ik zo niet hahha Maar je hebt volkomen gelijk vind ik... En als je het niet kan vinden zou ik het niet doen zoals hier al gezegd is... Je moet een naam zien te vinden waar jullie beiden blij mee zijn en niet een van de beiden... Dat je vernoemd is toch al mooi? Zo zou ik ook denken... Waarom moet het dan ook nog de roepnaam zijn?!? Ik bedoel hier niets vervelends mee hoor... zie het niet zo... Maar ik vind wel dat iemand zich ook een keer tevreden moet stellen... toch?
meis wij hadden hier precies hetzelfde. Ik heb tegen mannetje gezegd dat ik het erg mooi zou vinden als 2e naam maar niet als roepnaam omdat ik vind dat een roepnaam iets is dat je samen uitzoekt. volgnamen zijn er om te vernoemen, gelukkig was mannetje het met me eens.
Hoi Wendy, Ik zou het zo tegen je man zeggen zoals je het hier zegt! Dat je je kind toch de mooiste naam mee wilt geven. Bv de stoere naam als roepnaam en Ton als 2e naam. Dan heb je toch een eerbetoon aan de overledene. Ik vind Ton als 2e naam echt gepast, of eventueel Tony. Ik zou toch voor de roepnaam voor een naam gaan waar jij ook achter staat, je kind moet er wel zijn hele leven mee doen! Volg je hart en praat er met je man nog eens goed over, laat hem desnoods dit lezen. Succes meid!
Nou, we zijn eruit! Tenminste... we schuiven het op de lange termijn. We willen ons manneke zowieso twee namen geven, en we hebben besloten dat we de roepnaam pas kiezen als we hem gezien hebben. Kan nog leuk worden in het ziekenhuis
Oei oei.. hahaha.. Laat je de vk of gyn gewoon kiezen! Vernoem hem anders naar de gyn of vk hihih... Maar even alle gekheid op een stokje... Ik ga er vanuit dat jullie tot een goede beslissing gaan komen! Succes!
Hoi! Ik snap wel wat je bedoelt. Wij zijn pas net zwanger, maar het staat buiten kijf dat wij de naam van de zus van mijn vriend gebruiken als tweede naam wanneer wij een meisje krijgen. Als eerste naam vind ik ook lastig voor mijn vriend omdat hij dan steeds aan zijn verlies herinnerd wordt. Hij voelt dit zelf ook zo en als tweede naam is net zo'n grote eer vind ik persoonlijk.
Ton.. hmm.. ik vind t geen jongetjesnaam.. Ik vind het al zo "groot" klinken.. Wij hebben gelukkig de naam al verzonnen ( 1 voor meisje, 1 voor jongen) Meisjesnaam zit ook een verwijzing in naar iemand.. de jongensnaam staat opzich.. Misschien komt de naam van opa/pake daar nog achter.. maar dat is voor ons geen must