Hoi! Ons zoontje is net 2 jaar en we zijn nog niet bezig met zinderlijk maken. We hebben wel een wc'tje voor hem in de badkamer staan, zo 1 met geluidjes. We hebben hem er wel eens een paar keer erop gezet. Maar zonder resultaat. Laatste 2/3 mnd niets meer gedaan. Nu zaten we net in bad en wees hij naar zijn wc'tje en zei ipi doen! Dus ik m erop gezet, en ja hoor binnen paar minuutjes had hij een plasje gedaan. Wij en hij helemaal trots!!! Maar hoe nu verder?? Tips? Adviezen??
Ik zou hem gewoon erop zetten/vragen of hij wilt op vaste momenten per dag. Bijv. opstaan-na het 10-uurtje-voor de lunch-voor het slapen- met opstaan-na het 15/16 uurtje-voor het avondeten-voor het in bad/naar bed gaan. Zo ben ik hier bij dochter met 1 jaar begonnen en bij zoon met 18 mnd. Als ze het leuk vinden erop, maar niet dwingen, het moet leuk zijn en blijven. Hier begon zoon na een tijdje aan te geven dat hij moest en kon het ook ophouden. Daarom (een paar dagen later toen we terug waren van vakantie, we waren toen op vakantie met de tent) luier uit gedaan en gekeken hoever we kwamen. Hij was op wat ongelukjes na meteen zindelijk. Hij was toen 23 mnd.
Ik heb mijn dochter ook zindelijk 'gemaakt' en vanaf 1,5 jaar begonnen. Leuk dat hij het zelf aangaf, hoera! Ik zou wat boekjes uit de bieb halen en voorlezen. Hoe je het kan aanpakken is per kind zó verschillend. De meeste zetten volgens mij hun kind op vaste tijden op het potje. Het potje kan je ook in de woonkamer zetten zodat het dichtbij is. Vaak is het zo dat als ze aangeven dat er een plas komt, de plas heel snel komt. Zonde als je dan net te laat bent omdat je naar boven moet bijvoorbeeld. Let goed op de signalen van je zoon, zie je wanneer hij moet plassen? Zet hem dan meteen op het potje. Ik tekende op een A4-tje 10 bloemen/ballonnen/etc en iedere keer kreeg ze een sticker bij een plas maar ook in het begin bij 'goed geprobeerd'. Bij de eerste 5 volle stickerkaarten kreeg ze een klein cadeautje. Bij ongelukjes rustig reageren met 'oh geeft niks, dat kan gebeuren'. Soms zijn kinderen ook te motiveren met een leuke grote-jongens-onderbroek met een plaatje erop. Succes ik zou meteen doorpakken. Lukt het niet laat het dan 1 maand rusten voordat je opnieuw begint. P.s. bij mijn dochter liep het heel anders. Ze vond het potje en de wc verkleiner niks. Ze wilde meteen op de wc zitten. Het steeds vragen van 'moet je plassen' wekte bij haar weerstand op. Ze regelde het liever zelf. Verplicht op het potje zetten of 's nachts wakker maken om te plassen lukte echt niet. Zo zie je maar. Ze was trouwens met haar 2e verjaardag volledig zindelijk.
Hij weet waar het potje voor dient. Hij voelt zijn plas. Hij weet het verschil tussen nat en droog? Nou dan zou ik gewoon de keuze maken om vanaf morgen geen luier meer om te doen. Regelmatig op het potje zetten en vooral heel uitbundig vieren als het goed gaat. Dweil en wasmachine klaar zetten voor de ongelukjes en een paar dagen volhouden. Zoon was met 23 maanden zindelijk (in 1,5 week) Dochter was 24 maanden zindelijk (in 3 dagen) Ik geloof niet zo in dat maanden aanmodderen. Gewoon duidelijk zijn tegen je kinderen. Luier Blijf een dag of 3-4 dag thuis en hou rekening met ongelukjes.
Ja, zo doen wij het ook. Het gaat heel goed, vandaag ook op de wc geplast in plaats van potje, whaha. En het gaat echt goed. Ze begon zelf ook uit het niets met aangeven. Heerlijk juist! Zet m op!
O mens, ik voel me helemaal schuldig. Ik moet er ook nodig aan beginnen. Mn dochter is nu 26 maanden.
Schuldig.. er zijn mensen die in de stress raken tegen de tijd dat hun kind naar de basisschool moet... Je kind kan in een week (dag) zindelijk zijn.. geen stress dus. Gewoon doen. Ik heb veel gehad aan het boekje "zindelijk in één week" van Gina Ford.
Oei echt zo radicaal omschakelen, naar zonder luier? Helaas moet ik morgen werken! Maar ga t wel smiddags proberen
Niet doen... wacht tot het weekend of in ieder geval dat je 3-4 dagen achter elkaar hier continu aamdacht aan kan geven. Een vakantie of feestdagen lenen zich hier ook goed voor Succes!
Hier is dochter eigenlijk volledig zindelijk, als ze in d'r blote kontje rondloopt tenminste. Dan gaat ze volledig uit zichzelf op het potje om te plassen of poepen. Enige probleem hier: als ze een onderbroekje/broek/maillot aan heeft (en geen luier) gaat ze wel keurig op 't potje zitten, maar ze zegt niet dat ze moet. Dus keer op keer de kleertjes nat. Heb al vaker verteld dat ze geen luier aan heeft, maar dus wel kleertjes, en dat ze moet zeggen wanneer ze moet plassen zodat ik haar even kan helpen met broek naar beneden doen. Maar doet ze dus niet. Iemand hier tips voor?
Goed benoemen dat ze nat is en haar niet gelijk verschonen. Op die manier kan ze het goed voelen en veel oefenen met het uittrekken van broekjes. Begin eens met alleen een mooie onderbroek (scheelt jou wassen).. Laat haar bijvoorbeeld zelf mooie uitzoeken bij de Zeeman (prachtige prinsessen e.d.....)
Kijk anders even naar dat boekje.. het is niet duur en wel heel handig. bol.com | Zoekresultaten: zindelijk in een week | Algemeen
Naar aanleiding van dit topic en de typs van Cygnet heb ik besloten ook hier door te gaan pakken, Valerie gaf vorige week donderdag voor het eerst aan naar de wc te moeten (want stond te wiebelen en toen ik er naar vroeg of ze moest plassen zei ze van wel en heeft ze ook daadwerkelijk op de wc geplast, ze wilde er op). In de afgelopen dagen heeft ze meerdere keren op de wc gedaan, ze liep er regelmatig heen. Vanochtend dit topic gelezen en besloten de luier weg te laten . Tot nu toe 1 ongelukje maar daarna wel aangegeven dat ze moest plassen en op de wc gedaan. Ik hoef komende week niet weg (alleen wo.ochtend even maar dan is SM hier en die let er ook goed op) dus we kunnen mooi oefenen. Ben zo trots! TS ik hoop dat het jou ook gaat lukken! Het begin is er in ieder geval .
Ik dacht altijd dat ze het zelf gaan aangeven. Maar wat is iedereen hier vroeg met rond de 2 jaar al zindelijk willen laten worden. Misschien wat naïeve instelling hier maar ik hoop dat ze het gewoon zelf op een gegeven moment zat is. Of werkt dat niet op die manier? Het is niet dat we er niets aan doen, ik vraag het aan haar en soms gaat ze op het potje en op de wc en doet ze een plasje, 1x een poepje. Heb er laatst zon broekje vd hema aangedaan wat geen vocht door laat. Zaten we te eten en stond ze op had ze geplast. Alles nat, die werken dus niet Dus of zij er aan toe is weet ik niet?
Dat kan natuurlijk maar met die superluiers van tegenwoordig...waarom zou je? En hoe jonger, hoe minder weerstand. Daarbij was IK het gewoon zat met die luiers... hahaha
Sunshine, zo deden wij het ook, regelmatig vragen of ze op het potje moest. Maar ze was er echt nog niet aan toe ook al plaste ze regelmatig op het potje. Nu wel, dat merk ik wel aan haar, ze loopt om de haverklap naar de wc (iedere paar minuten, voor een miniplasje, moet haar nog leren goed uit te plassen ipv alleen voor een paar druppels te gaan). Ze is de luier zeker niet zat, ze vindt het ook wel erg makkelijk maar ze wil gewoon erg graag op de wc plassen, en dus is het weg luier! . Denk dat je het heus wel aan je dochter merkt of ze er aan toe is of niet. Ik ben die luiers ook aardig beu, haha.
Dat is de methode van heel veel andere moeders, maar dus niet de mijne ik vind rond de 2 jaar een mooie tijd. Dochter erbij geholpen, die gaf nog niets aan, maar binnen een ochtend had ze het door. Zoon gaf het zelf aan. Ok, ik had de eerste dag vast meer werk dan de afwachtende moeders, maar ben wel lekker snel van de luiers af.... Enne vaak genoeg gezien dat als moeders het rond de 3 a 3.5 wilde proberen i.v.m. school dat kindlief er echt geen in meer in had. Met 3,5 zijn ze toch een stuk lastiger dan met net 2 jaar om iets van ze gedaan te krijgen...