Ook ouders die de speen NIET afleren?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jusi, 15 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Nou, dit idee had ik zelf ook!
    Hier ook vanaf 1 jaar alleen nog 's nachts een speen aan een lapje. Hij blijft ook altijd in bed samen met de andere knuffels en komt echt nooit meer beneden. Ze vraagt er overdag ook helemaal niet om.
    Ik denk dat het nu nog niet gaat werken hier om hem weg te laten en vraag me dan inderdaad ook af waarom ik dat zou doen...
    Zat er ook wel aan te denken om hem op te sturen naar Sinterklaas of ergens aan een 'spenenboom' te hangen voor de kleine kindjes oid. Maar zover zijn we nog niet....
    Eerst van de zomer proberen zindelijk te krijgen en dan weer verder kijken!

2. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    hier een meisje van net 2, en ze mag m alleen in bed of bij ziekte/heel erg moe.

ze is een enorme stuiterbal en erg druk, als ze moe is wordt ze bijna nog drukker, totdat t huilen wordt zeg maar.

op zo´n moment, een uur of half uur voor t slapen gaan, is t speentje een uitkomst, dan gaat ze lekker even zitten en knuffelen.
    zonder blijft ze stuiteren en dansen, zingen, springen.

dus we leren t haar nog niet af, dat komt vanzelf.

3. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Wij zijn nu wel bezig met de speen afleren overdag. Op de kinderopvang heeft ze dat ding namelijk de hele dag niet (4 dagen per week), en bij ons thuis wel... Ze is nu 2,5.
    Van mij persoonlijk mag ze hem 's nachts nog wel even houden. Ik zie het probleem niet.. Tandartsen zeggen ook altijd dat het tot 4 helemaal geen kwaad kan. Maar ik voel de sociale druk wel hoor... Kennelijk is het niet oke als je kindje na 3 nog een speentje heeft..?

4. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Ik denk ook dat ik dit ga doen.

Ik vind het al supermoeilijk om haar speentje "af te pakken" voor overdag en waarvoor? Ik heb niet echt een goede reden? Behalve dat ze er heel sloom van wordt...

Ik was een beetje bang dat ze voor altijd met een speen zouden blijven slapen als ik ze niet zou stoppen, maar dat valt dus reuze mee?

5. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Tja, ik ken ook kinderen van 6 en 7 die nog met een speen lopen, ik vind dat écht géén gezicht!
    Ik denk dat als jij het initiatief niet neemt tot afleren ze het zelf ook niet zullen doen, het is tenslotte een gewoonte.

6. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Er zijn zoveel dingen een gewoonte en toch stoppen mensen daarmee.
    Omdat ze het niet meer lekker vinden, omdat ze zichzelf te oud vinden, omdat ze zich schamen.

Daarnaast vind ik best een verschil zitten tussen kinderen van 6 en 7 die rondlopen met een speen, of kindjes die alleen als ze slapen een speentje hebben... Waar niemand dus "last" van heeft. Ik wil inderdaad ook niet dat mijn kindje buiten loopt met een speen. Daarom nu de stap gezet om het speengebruik overdag af te bouwen. Maar 's nachts... Tsja.. Ik verwacht dat ze met wat aanmoediging echt wel vanzelf stoppen.

7. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Nr2 is een echte "tutten"madam.
    ze slaapt met 5 spenen tegelijk. 1 in de mond, in elk hand 1 en 2 reserve naast kussen.
    Maar ze weet ook: "enkel in bed en in de zetel voor tv s avonds".
    Ze gaat er ook niet mee naar school of zo.
    En ze legt ze s ochtends ook mooi in haar bed als ze opstaat zonder dat ik er iets van zeg.
    Denk dat ze het vanzelf afleren, als ze gaat merken dat andere kindjes het kinderachtig of dom vinden zal het wel stoppen.

Nr1 heeft altijd geduimd, maar de laatste weken heb ik het hem niet meer zien doen. Hij zal er uitgegroeid zijn.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja ze gaan het echt wel zelf raar vinden...of niet meer lekker

Niet te moeilijk doen hoor...

9. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    De oudste was er na 4 maanden vanaf. Had dat ding ineens in zijn keel zitten. Ik in de auto, hij achterin in maxicosi.
    Schrok me wezeloos.
    Cold turkey gestopt, we die speen ;)

Bij onze tweeling zijn we ook cold turkey gestopt met de speentjes.
    Ging goed, 's avonds een flesje melk en ze vielen heerlijk in slaap.

Succes!

10. nijntje1983

nijntje1983 Fanatiek lid

21 nov 2012
    1.192
    0
    0
    vlakbij assen
    heerlijk om te lezen dat er meer moeders zijn, die het niet erg vinden dat hun kind nog lekker speen sabbelt. Hier wordt ze bijna 2 en ze vindt er een soort van troost in als ze ziek is en ze gaat heerlijk slapen en spuugt hem dan na een paar minuten uit. Hij blijft boven en heel soms vraagt ze er overdag om, maar ze weet wel dat het dan toch niet mag.
    Mijn man en ik hebben beide heel lang duin gezogen en dat wilden we enigszins voorkomen door haar dan maar een speen aan te bieden en gelukkig ging ze overstag. Speentjes zijn er toch voor ontworpen dat ze goed in de mond passen itt een duim.

11. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geef je borstvoeding? Of is het gewone koemelk? Misschien heeft iemand het al gezegd, maar dit doen na het tandenpoetsen is echt niet heel erg slim :(

12. DUIFJE

DUIFJE Actief lid

30 okt 2012
    354
    0
    16
    NULL
    NULL
    We hebben de speen van ons zoontje weggedaan toen hij bijna 5,5 jaar was! Had hem alleen nog 's nachts, maar zoog er de hele nacht echt hard op. Ik kon hem vanuit onze slaapkamer horen zuigen. Het was voor hem dus niet iets om maar iets in de mond te hebben. De tandarts vond het echt beter om te stoppen. Hij had echt een spenebekkie en voordat het blijvende gebit doorkomt is het beter dat de speen verleden tijd is. Z'n gebit is trouwens nu al weer een stuk beter op de plaats, en gelukkig wisselt hij nog steeds niet.

13. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    De oudste kreeg van een maand of 6 af alleen nog een speen tijdens het slapen in bed en met iets voor de 2 jaar gestopt. De middelste idem voor een speen overdag en gaan binnenkort stoppen. Jongste moet niet zovele hebben van een speen en hoop dat dat zo blijft ;)

14. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Ik heb ook helemaal geen moeite met haar speen.
    Zodra ze er aan toe is en wij zien dat we het kunnen afbouwen of mee kunnen stoppen dan doen we dat..
    Voor nu is ze dol op haar speentje, dus zie geen reden om het van haar 'af te pakken'

15. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Ik vind het ook eigenlijk best wel gemeen om zoiets heerlijks af te pakken... Het is voor die kinderen ontspanning, tot rust komen, troost vinden. Wie ben ik om voor die kinderen de keuze te maken dat ze daar nu wel te oud voor zijn? Waarom zouden kinderen van 2 te oud zijn? Pak je het af omdat je anders bang bent dat ze er nooit mee stoppen of zit er iets anders achter?

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ben het met je eens

Het is helemaal niet nodig om het af te pakken

Waarschijnlijk doen mensen het omdat ze denken dat het zo "hoort"

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Onze oudste is vier jaar oud (en een week :) ) En heeft de speen met haar tutlap sowieso nog in bed en wanneer ze moe is na thuiskomst vanuit de Kindergarten (12 uur) dan haalt ze hem op en zit dan heerlijk op de bank te relaxen. Wel proberen we van tijd tot tijd of ze de speen niet voor een ander kindje wil opsturen... maar dat is nog te veel gevraagd. Qua tanden je ziet wel dat ze "speent" want er zit een rond "gat".
    De jongste "blieft" geen speen! Die heeft vanaf dat ze zes weken is haar duim gevonden en dat is haar troost.

Wat we wel doen is snachts voor we zelf naar bed gaan de duim en speen uit de mond halen bij de kinderen.

Ik heb zelf tot mn 12e geduimd... pas toen ik een beugel kreeg ben ik cold turkey gestopt met duimen.

18. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    mijn dochter was bijna 4 toen de speen de deur uit ging, ze zei zelf dat ze hem niet meer hoefde, had hem nog wel een poosje bewaard voor het geval dat ze er wel behoefte aan had.

ze kreeg de speen ook alleen als ze naar bed ging, anders mocht ze hem ook niet .

19. Hij mag hem van mij 's nachts in bed ook nog. Overdags alleen als hij ziek is, maar dan hoeft hij hem meestal niet (gelukkig maar). Ik snap de haast ermee niet zo. Kijk het is niet de bedoeling om er de hele dag mee rond te lopen, maar alleen voor 't slapen is toch niet erg.

20. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Ik vind het ook gemeen om hem af te pakken, je leert het ze zelf aan, omdat dat makkelijk is voor jezelf, en dan zijn ze er aan gehecht en dan pak je hem af, waarom? Ook voor jezelf, mensen vinden het raar dat een groter kind een speen heeft. Ik vind het niet raar, die van mij mogen er mee slapen zo lang ze willen. Hier nog geen verschil in tanden volgens de tandarts, maar dan nog, tegenwoordig krijgt iedereen een beugel :)

Deel Deze Pagina