De gyn. had het erover dat hij mij over een aantal maanden wil onderzoeken op waarom ik het HELLP-syndroom gekregen heb. Het schijnt echt bijna nooit voor te komen dat iemand van 21 die gezond is dat krijgt. Heeft iemand al eens zo'n onderzoek gehad? En wat kan ik precies verwachten?
Het ligt er aan waar je onderzocht wordt. Je kan het beste of in Maastricht of in Nijmegen meedoen aan de onderzoeken (in Nijmegen heet het Prius). Waarom niet in Utrecht? Nou omdat je daar niet alle onderzoeken krijgt die er mogelijk zijn en in Maastricht en Nijmegen keren ze je echt helemaal binnestebuiten. Natuurlijk zijn er nog veel oorzaken die ze niet eens kennen, maar er zijn ook wel een aantal dingen bekend. Heb je hyves? Dan geef ik je de link door van de HELLP hyves, hier staat heel veel informatie over de onderzoeken. Ik heb meegedaan aan het onderzoek in Nijmegen en het is best pittig. En gisteren was er een bijeenkomst in Nijmegen over HELLP en de uitslagen waren zeer verassend. Ik weet uit eerdere berichtjes dat ook jij (net als ik) niet een van de slankste bent, en dat is dus echt een risico factor! (En dat al bij een bmi van hoger dan 25, dus niet perse dat je echt dik moet zijn). Daarnaast spelen er toch wel een aantal dingen een rol, maar dat kunnen ze pas aangeven na de onderzoeken. Ik heb bijvoorbeeld een laag bloedplasma volume, en dat is dus een risico factor, net als dat mijn B12 aan de lage kant zit, en dat ik een smalle kransslagader blijk te hebben. Ik heb normaal een zeer goede bloeddruk en tijdens de zwangerschap van Sam was die ook heel netjes, tot het moment dat het verkeerd ging. O ja, de onderzoeken zijn pas op zijn vroegst 6mnd na de bevalling en je mag geen borstvoeding meer geven. Groetjes Daphne
Hoihoi, dank je voor de info! Mijn BMI is ook idd wat hoger dan 25, nooit geweten dat dat een risicofactor was Ik ben ook bekend met een B12 tekort, heb er eerder (ruim voor de zwangerschap al hoor) injecties voor gehad, want het was echt heel laag. Weet jij of ook een laag HB ermee te maken kan hebben? Dat had ik namelijk ook altijd. Mijn bloeddruk was voor de zwangerschap wel wat aan de hoge kant, meestal 130/80, maar in de zwangerschap was ie wel een stuk lager, idd tot het moment dat het verkeerd ging. Ja die link van Hyves wil ik graag hebben! En nog bedankt voor de info,
Als ik jou was zou ik zeker zo'n onderzoek laten doen. Je kunt maar beter weten waardoor het fout ging dan in onzekerheid blijven zitten. Ikzelf ben 11 maart aan de beurt voor het onderzoek in Maastricht. Ik ben er een hele dag mee kwijt.
ik heb ook het hellp syndroom gehad mijn kindje is 10-12 gehaald met spoed ze was 30 weken.. zelf ben ik pas afgelopen don wakker geworden en heb ik ook tot vrij op de ic gelegen.. beiden hebben we het net aan overleefd ik kreeg ook epileptische aanvallen erbij... mijn verloskundige zei ook dat eht bijna nooit voorkomt indd op onze leeftijd...:S hoe gaat het met jou kindje nu verder? met mij meissie gaat het harstikke goed gelukkig..
Joh, het lijkt wel een HELLP epidemie! Gefeliciteerd met je meisje, mooie naam ook, Fergie. Hoe zwaar was ze bij de geboorte? En ademt ze zelfstandig? Met Jesse-Dean is alles goed!
Een goede vriendin van me is gisterenavond opgenomen met pre-eclampsie...ze was eerder uitgerekend dan ik, en ik ben dus eerder bevallen. Ze is nu 36 weken zwanger en gaan het kindje halen. Is het besmettelij ofzo?
fergie was 1170 gr bij de geboorte en ademt al zelfstandig.. je ziet ze echt snel veranderen ze is in 8 dagen alweer 100 gr aangekomen.. hoe zwaar was jou zoontje bij de bevalling? je hoort het indd steeds vaker tegenwoordig..:S
J.D was 1295 gram bij de geboorte...intussen weegt hij 1615 gram, hij woog 1700 maar is afgevallen, ws door de infectie die hij nu heeft