Pfoe, ik weet hoe het is! Vooral in het begin denk je zo vaak waar ben ik toch aan begonnen, maar langzaam aan ben ik er al wel wat aan gewend. Ik heb mijn rust momentjes in de avonden, en daar maak ik dus optimaal gebruik van! Maar zodra we opstaan tot dat ze in de avond in bed liggen ben ik aan het rennen en vliegen. Daarnaast begint de oudste ook nog eens een echt peutertje te worden, dus ik heb mn momentjes weleens even dat ik het niet zie zitten, maar gelukkig heb ik een partner die me kan ondersteunen. Waar ik altijd tegen op zie is de ochtend en de avond, dan is het gewoon echt spits. Kids in de kleren, eten geven, in de avond naar bad en dan pyama aan. Wat dat betreft heb ik niet echt heel veel tips voor je, maar wat erg belangrijk is (tenminste dat vind ik dan) zijn de 3 R"en, zodat je eigenlijk ook op elk moment van de dag weet waar je aan toe bent. En op een dag zullen ze onafhankelijk van je zijn...als het goed is!
Ik mag bijna! Ben heel benieuwd en heb er heel veel zin in! Heel gek, ben een enorme doemdenker, maar ik zie er echt helemaal niet tegenop.. Maaaaaaaar ik houd dit topic wel in de gaten, tips zijn nooit mis!
Hoe doen jullie de spitsuren? En het douchen/badderen? Misschien hebben we wel tips voor elkaar... En hebben jullie ook zoveel was?? De was jongt hier net zo snel door, als dat de kinderen gekomen zijn
Oh mm7 ik heb bergen was! moet echt elke dag wel twee á drie(soms wel halve maar anders is het de dag erna echt een enorme berg) wassen per dag doen. Lang leven de 7 kg trommels én de droger. Wat wij nu al doen in de spits is verdelen. Straks met drie kindjes wordt het vast nog drukker, helemaal met de BV. Smorgens is het nu zo als we beiden op tijd wegmoeten, anders is het alleen t eerste deel en laat de lieverd me zoiezo tot half 8 liggen Manlief haalt om 7.15 uur de oudste uit bed en motiveert(heeft asperger, kan zichzelf aankleden en zelf eten indoen maar moet zwaar gestimuleerd worden) hem. Haalt de jongste uit bed, geeft hem een fles en zijn ontbijt (hier lekker onpedagogisch maar t is voorlopig niet anders, de oudste aan tafel en de jongste met zijn broodje bij de tv). Als het dan half acht is is manlief klaar met de kids, neem ik t over en kleed ik R aan. Dan ff vaatwasser uitpakken, manlief klaar met douchen en t spul om iets voor acht in de auto. Nu zijn de tijden soms ook wat milder, als R slaapt tot kwart voor 8/8 uur kan dat gewoon. Straks moet hij ook echt om 7 uur op en zal t wat georganiseerder moeten. Ik zal dan denk ik straks om kwart voor 7 opstaan, douchen, lief voeden en daarna beneden de jongens klaarmaken. Edit: Douchen en badderen met de kleine meid zal straks vooral zijn als manlief thuis is denk ik, aan het begin hoeft het nog zo weinig. R. nu bijna elke dag smorgens even, ik denk dat ik lief dan in de wipper meeneem naar boven en haar erbij zet als ik hem aankleed en als hij in bad zit. Wassen jullie je kindjes nadat ze van de creche terugkomen of doen jullie ze dan echt savonds in bad? Avondspits is hier altijd samen, manlief is altijd rond 17.00 uur thuis en op vrijdag om 12.15 uur al. Dus ook lekker verdeelt, heel fijn! Mijn werkdagen zijn straks ook zo dat ik 2x tot 17.00 uur moet en 1x tot 12.15 uur. Op jullie werkdagen, koken jullie dan vast vooraf ofzo of doe je dat echt die avond nog? Hebben de kids dan geen scheurende honger bij thuiskomst?
Oh en die was!! Ja da's echt veel zeg! Hier heb ik het volgende gedaan: Ik heb in de badkamer een wasmand voor handdoeken, sokken en ondergoed van mijn vriend en mij. Dan hoef ik dat niet uit te zoeken en gooi ik zo gelijk in de wasmachine (dit was ik allemaal op 60 graden) en daarna in de droger. Dan staat in de kledingkast (is een inloop) nog een mand voor de kleding van mijn vriend en mij, hoef ik die alleen op kleur te sorteren. En dan staat er nog een mand op de kamer van de jongste en een mand op de kamer van de oudste. Het zijn nogal wat manden, maar het scheelt heeeeeel veel uitzoeken en sorteren, alles ligt al goed bijelkaar en kan zo de machine in. Na het wassen ook geen gesorteer van wat is van wie enzo... Ook vind ik nu te overzien omdat ik elke keer als ik boven ben gewoon een mand meeneem en even een wasje draai. Nou ja.. hier werkt het goed in ieder geval
Ik doe alles alleen en heb een soort van ritme zo ziet mijn ritme eruit. # 07.00 : opstaan en samen ontbijt (bepalen zelf hoelaat oostaan) # 07.30 : kids aankleden # mama koffie momentje # mama aankleden, kids spelen #09.00 : papa binnen ontbijtje, kids tussendoortje # 09.00\09.30 jongste slapen # 11.00 : drinken # 12.30 : boterham en drinken # 13.00\13.30 kids slapen # 15.00/15.30 wakker en drinken/fruit # 16.30 kids tv kijken, mama koken # 17.30 warm eten # 18.00 opruimen alles klaarmak en voor avondritueel # 18.15 bad (elke avond 1, om en om, soms allebei) jongste kan ook in vd e ochtend # 18.30 pyjama andere aan, tanden poetse. # 18.45 knuffelmoment # 19.00/19.30 bedtijd Tussendoor spelen tijden kunnen wat wisselen maar O ziet over het algemeen onze dag eruit. Mijn man is er met eten alyijd bij en speelt wel eens met onze oudste, verzorgin en alle andere dingen doe ik altijd alleen ook weekenden!
Ik vind het helemaal leuk om jullie ervaringen te lezen en ga jullie zeker volgen! Wij verwachten in januari ons tweede wonder, voor ons een bewuste keuze. Het lijkt ons geweldig! Hopelijk zeggen we dat over een jaar nog steeds!! Hier idd twee boxen in huis. Een normale en een grondbox. Er loopt hier namelijk ook nog een stuiterende jonge hond rond, dus ik wil de oudste ook zeker veilig hebben zitten als ik even naar boven moet of dat soort dingetjes.... Verder een tweede babykamertje besteld, leek ons echt het makkelijkst. We gaan het zien!
Onze kinderen schelen net geen 2 jaar, en sta er door de weeks alleen voor (man is internationaal vrachtwagenchauffeur). De jongste heeft heel veel gehuild (de eerste 3 maanden 10 uur per dag en de rest na behoeften), liep ZKH in en ZKH uit, naar de HA naar de osteopaat en dan de oudste die, uiteraard, ook graag haar aandacht wilt hebben. Heel soms belden ik mijn schoonzus huilend op, of ze aub mee wilden helpen de kinderen te douchen en op bed te leggen (lees: zij de kinderen wassen en op bed leggen, zodat ik er even uit kon). Soms liet ik ook wel eens de hond 10 minuten uit, en waren de kinderen even alleen op hun kamer in bed, waar ze geen kant op konden. Gewoon even weg uit de situatie. Ik neem de dag zoals hij komt. Plan niks, en zie wel wat de dag gaat brengen. Boodschap probeer ik zoveel mogelijk in de ochtend te plannen, dan zijn ze beide het beste te pruimen Sinds een week of 3 begint de jongste het doorslapen door te krijgen, en dat vind ik ook al een hele verademing en kan ik er overdag een heel stuk beter tegen. Ook voor de jongste een draagzak (de eerste 3 maanden een draagdoek), zodat ik hem makkelijk bij mij kan houden, en mijn handen vrij heb voor mijn dochter. Verder stel ik niet zoveel eisen aan mezelf. Doe het huishouden tussendoor, maar schiet het er wel eens bij in: Jammer dan. Volgende dag weer een nieuwe dag. Ergert iemand zich eraan?? Dan mag die persoon zelf aan de slag in huis. Wassen doe ik om de dag (jongste spuugt veel, en zeker nu hij lekker aan het buikschuiven is), en alleen hetgeen wat echt hoognodig gestreken moet worden, strijk ik, en de rest even netjes opvouwen. Scheelt ook al weer een hoop tijd. Tja, de TV staat ook meer aan dan gewenst, maar vind het een zaligheid. De jongste kijkt heel graag bumba, en als ik sta te koken, kijkt hij samen met zijn zus naar Bumba. Ik kan rustig koken, en de kinderen lekker TV kijken! Win - win situatie. Schema heb ik niet. De jongste komt om 05.30 voor zijn fles, en slaapt dan weer een uurtje. Tegen 07.00 begint onze dag dan. Eerder vertik ik De oudste staat rond 07.30 op, en onze dag eindigt voor de jongste rond 18.30 en voor de oudste voor 20.00 (liggen ze gewassen in bed. Ze gaan 3 keer per weeg onder de douche, of bad, tenzij ze uiteraard erg vies zijn, of neem ze alle 2 mee onder de douche): Daarna is het mama tijd In het weekend, als mijn man thuis komt, doen we het samen. Mijn beste advies: Neem de dag zoals hij komt GENIET, voordat je het weet zijn ze groot (hoe lastig dat soms ook is).
Dankjewel voor alle reacties! Vind het echt onwijs leuk om alle ervaringen te lezen en vooral die dagindelingen. Iedereen doet het toch weer anders, best geruststellend eigenlijk, want zo te zien zijn er vele wegen die naar Rome leiden Tis gauw goed maak ik daaruit op Onze dagen gaan inmiddels ook heel wat beter, hoewel Bram toch allerlei kleine 'mankementen' blijkt te hebben. Na een bezoek aan de osteopaat blijkt zijn bekken scheef te staan en heeft hij daardoor allerlei klachten en slaapt eigenlijk nooit rustig. Maakt het wel een tikkie moeizaam allemaal. Maar het lijkt nu de goede kant op te gaan met oefeningen, massages, nieuwe fles, andere voeding en nieuwe boertechnieken.