hallo, ik hoop dat iemand mij kan helpen. ik heb tijdens de eerste echo een inwendige echo gehad. het was niet mogelijk om een uitwendige te maken omdat mijn baarmoeder gekanteld was. heeft één van jullie hier ervaring mee?? de vk zei dat het niks ernstigs was maar wanneer "kanteld" die baarmoeder dan terug? en zal ik altijd een inwendige echo moeten maken? het zijn vragen die nu ineens te boven schieten. terwijl de echo al ruim 2 weken terug is, maar die vragen die komen nu doordat mijn buik ineens heel hard groeit. dus ik vroeg mij af of dat het kon zijn dat mn baarmoeder terug gekanteld is?
Een gekantelde baarmoeder komt heel vaak voor en is gewoon een andere variant op de baarmoeder die naar voren ligt. Niks raars aan, heeft verder geen consequenties, maar kan wat lastig zijn voor het maken van echo's in het eerste trimester. Doordat je baarmoeder zwaarder wordt, zal de baarmoeder vanzelf recht worden getrokken. Bij de één kun je met 8 weken al een uitwendige echo maken en bij de ander pas met 13 weken. Ik heb zelf tot 12 weken een inwendige echo moeten hebben, omdat we uitwendig niet/ nauwelijks wat zagen.
Ik heb al zo lang ik weet een gekantelde baarmoeder. Drie kinderen gehad, niks geen problemen hoor. Ik geloof dat een heel groot aantal vrouwen dat heeft.
Hoi carlo1987, Ik heb ook een gekantelde baarmoeder. Eigenlijk betekent dit dat je baarmoeder ipv voorover, achterover ligt. Zeg maar met de top naar je rug. Als hij groeit dan gaat hij op een gegeven moment vanzelf rechtop staan zeg maar. Als het goed is moet dat rond de 13-14e week ongeveer gebeuren. Bij mij was dat ook zo en nu kan ik inderdaad de 'bal' in mijn buik voelen. Het nadeel van achterover liggen is dat ze tot ongeveer 12 weken moeilijk een uitwendige echo kunnen maken. Vervelend. Bij mij kon ze met ruim 11 weken een uitwendige echo maken, maar was niet duidelijk. Inwendig een dag later bij de termijnecho was veel mooier en duidelijker. Als het goed is moet er nu zonder problemen een uitwendige echo gemaakt kunnen worden, maar denk niet dat die er voorlopig in zit . In elk geval is het niets om je zorgen over te maken. Groetjes PCOmiep