5 maand, ieder uur snachts drinken :(

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by ukkie1985, Apr 2, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Hoi,

Mijn dochter van iets meer dan 5 maand krijgt momenteel uitsluitend borstvoeding waar ik erg trots op ben :).

Ik voed volledig op verzoek, zo laat ze er overdag 2-4 uur tussen en savonds 2-3. Zo ook snacht's en is doorslapen er nog niet bij. Ik heb me hier bij 2,5 maand bij neergelegd en sindsdien is t prima te doen. Ze slaapt lekker bij ons in bed (wel op een veilige manier) dus we slapen allebei ook zo weer.

Maar.. de afgelopen 3 nachten komt ze ieder uur:$. Ze wordt dan paniekerig wakker (dus het huilen is meteen erg hard!!) Speen wil ze niet, borst wil ze niet, dan pak ik of mn man haar op, loop even een rondje en dan wil ze de borst weer wel.
    Dit is erg vermoeiend! Ik werk 4 dagen en mijn man 5 dus we moeten vaak weer op tijd opstaan:). Ze groeit trouwens erg goed en heeft voldoende poep en plasluiers. Wel heeft ze een campspreider (weet niet of dit van invloed kan zijn maar dan heb je het hele plaatje:D)

- Zijn dit weer regeldagen? maar kan dat als het alleen snachts is?

- Of is ze wellicht toe aan bijvoeding? Als ik ga beginnen wil ik eerst groente doen en op het tijdstip dat wij savonds ook warm eten, dus rond 18.30 uur. Kan me niet voorstellen dat ze van dat kleine beetje wel door/langer zou slapen.

- Of zal ik de laatste voeding in een fles geven en daar wat rijstebloem door doen. Wellicht dat dat haar een iets langer voller gevoel geeft.

Vanwege de ziekte van crohn wilde ik eigenlijk wachten tot 6 maand met ook maar iets anders bij te geven, maar dit breekt me toch ook wel een beetje op:);) als ik heel eerlijk ben.
    Ben even ten einde raad:p Dus hoor graag jullie advies.

Alvast bedankt!

2. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    ter aanvulling;

We hebben nu twee avonden een fles afgekolfde melk gegeven met rijstebloem. Dit vond ze erg lekker en sliep meteen na de fles dus konden haar zo wegleggen. Helaas was ze na een uur weer wakker en is het nog steeds ieder uur wakker vanaf 20.00 uur en begint ze goed te slapen om 5.30 uur.

Ik ben een beetje ten einde raad omdat het grotendeels op mij aankomt. Ik ga al om 21.00 uur naar bed zodat we niet iedere keer naar boven hoeven te lopen en natuurlijk mocht ze wel iets langer slapen dan een uur, dat ik dan ook alvast wat slaap kan pakken.

Zou het misschien iets anders dan bovenstaande redenen kunnen zijn? Spruw, tandjes? Iets anders? Ze heeft geen koorts of iets dergelijks. Krampjes lijkt mij ook niet. Dit heeft ze de eerste 2 maand enorm gehad en die tekenen geeft ze nu niet.

3. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

intensieve tijd zeg, voor jullie!
    Tja, ik denk dat de papfles het probleem niet oplost.
    Ik denk ook niet dat het zozeer komt door behoefte aan bijvoeding. Waarschijnlijk maakt ze een sprong in haar ontwikkeling waardoor ze de nabijheid en de troost van de borst vaker nodig heeft. Dat is heel intensief ,met name voor jou, maar het enige dat echt helpt, is accepteren dat deze fase er nu is, haar met zoveel mogelijk liefde en rust benaderen en troosten, en weten dat de meeste fases met 3 weken weer over zijn!
    Je verwent haar niet door haar nu veel de borst te geven.
    Het kunnen ook regeldagen zijn, maar gezien haar ontroostbaarheid denk ik eerder aan een sprongetje.

Veel sterkte gewenst en bij meer vragen hoor ik het weer.

Mirjam

4. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Hoi Mirjam

Bedankt voor je antwoord. Verwerken ze een spronhetje dan voornamelijk snachts? overdag is namlijk niks aan de hand.
    Ik heb afgelopen twee dagen een fles kv gegeven 180/6 en die ging er met gemak in om 20.00uur. Snachts kwam ze donderdag nacht nog 4x en vannacht 3x. Alle keren dronk ze echt goed (10 min) en door de kv konden m'n borsten weer even helemaal vol lopen (zo voelde t tenminste) overdag met kolven merkte ik gelukkig niet dat m'n productie door de fles was gedaald. Ze was een stuk relaxter dus ik denk dat ik misschien ook ff niet genoeg had (is begrijpelijk als je ieder uur voedt van 20.00-5.30 lijkt me)

Het is niet ideaal maar ik was echt op!! En met 4hele dagen werken trok ik het niet meer en waren die twee flesjes voor ons de oplossing. Met het idee in m'n achterhoofd dat ik nu altijd kv achter de hand heb, maakt het kolven overdag voor mij ook een stuk minder stressvol waardoor ik ineens weer meer kolf ;)

5. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Als dit een goede oplossing/tussenweg is voor jullie, dan moet je het zeker zo doen. Je plukt er nu de vruchten al van dat je meer melk kolft.

Succes.

Groetjes Saskia

Share This Page