Na een poll (http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/208890-wasbare-luiers-vs-ecologische-wegwerpluiers.html) wil ik nu toch gaan overstappen naar wasbare luiers. Ik zie alleen door de bomen het bos niet; er zijn zo ontzettend veel opties. Dus... ouders die wasbare luiers gebruiken, welke en waarom?
Ik heb tweedehands luiers van Kakaloe. Waarom? Omdat ze goedkoop 2ehands te krijgen zijn. Ik heb er ook een paar van indisposable (indy's), die hebben als voordeel dat je daar heel makkelijk het klitteband in weg kan vouwen voor het wassen. Dat vind ik een nadeel van Kakaloe. Die kan ik alleen dichtgevouwen wassen en drogen. Op de waslijn daarna doe ik ze wel open, dan drogen ze veel sneller. Met de "nieuwe" luiers heb ik dus geen ervaring.
Overdag gebruik voornamelijk Bumgenius V3 of Real Easy's. Gewoon omdat ze net zo makkelijk in gebruik zijn als wegwerp, voor mijn zoontje de perfecte pasvorm hebben, daardoor niet lekken en veel opnemen. Ze zijn ook niet zo dik, waardoor hij gewone broekjes ook nog prima past. Tijdens zijn slaapje doe ik ik vaak een tweedelig systeem aan: Mamabless Bamboo of Bamboozles met een overbroekje van pul of wol. Neemt heel veel op. Bij algemene clubs is een topic voor moeders die wasbare luiers gebruiken, daar vind je ook een hoop info.