Ik ga maandag bellen naar een peuterspeelzaal hier in de buurt om een afspraak te maken. Waar moet ik allemaal op letten? Wat moet ik vragen? Ik heb dat nooit gekend, ben opgegroeid in België dus ik weet niks van peuterspeelzalen af En wat is het beste? Starten met 2 jaar of met 2,5 jaar? Ik wil beginnen met 1 dagdeel. Mijn zoontje doet alles op zijn gemak dus ik weet niet of hij er met 2 jaar klaar voor zal zijn.
Ik vind gevoel heel belangrijk. Verder keken wij naar hoe druk het oogt maar dat kan op een ander dagdeel anders zijn. Naar voedingsbeleid, ik heb liever fruit als koeken. Of de juffen een klik hebben. Overigens is hier overal in de buurt ( Zowel Zeeland als Noord Holland ) 2 dagdelen verplicht tenzij je kindje op een KDV zit, dit ivm het wennen ofzo. Starten en welke leeftijd is kindjes-gebonden en situatie gebonden. Dochter begon met 2,5, toen kon ze al best goed praten, was wat vrijer maar had toch nog lang nodig te wennen. Ze heeft nooit gehuild met brengen, alleen met ophalen omdat ze niet weg wou bij de speelzaal. Zoon gaat vanaf zijn 2e want die wou altijd zo graag bij zijn zus blijven - ze gaan samen. 2 jaar vind ik wel heel jong, hij is ook echt de kleinste van de klas, draagt nog een luier, huilt flink bij afscheid maar de juffen zijn heel lief en troosten hem dan, daarna vind hij het direct geweldig!
Ik heb dochter meegenomen naar de inschrijfochtend, ze voelde zich direct op haar gemak. Dat vond ik het belangrijkste. Verder wel gevraagd wat ze doen als ze zien dat een kind wat meer uitdaging nodig heeft omdat het kindje voorloopt in ontwikkeling en wat ze doen als ze zien dat een kindje wat meer gestimuleerd moet worden als ze zien dat een kindje op een bepaald gebied wat achterloopt in ontwikkeling. Of en hoe ze dan uitdaging/stimulering kunnen aanbieden waar nodig, hoe ze dit communiceren met ouders etc. Verder eigenlijk niet echt ergens op gelet, we hebben hier ook maar 1 peuterspeelzaal
Dat is wel duur he. 38 euro per maand voor 1 dagdeel. In Belgie gaan ze naar school vanaf 2,5 jaar en dat kost zo goed als niks. Maar het is wel nodig voor de voorbereiding op school en om te leren omgaan met andere kindjes. Halve dagen naar school zoals in belgie op 2,5 jaar vind ik nog te veel
Ons zoontje gaat vanaf dat hij 2 is. Hij vond het meteen een feest terwijl hij een erg verlegen manneke is. Hij is het afgelopen half jaar een stuk opener geworden! Let op je gevoel en de rust in de groep.
Dat is mijn twijfel! Mijn zoontje is best rustig en onzeker. Doet pas iets als hij er voor de volle 100% zeker van is dat hij het kan. Langst de ene kant denk ik om hem met 2 jaar te laten starten, dan word hij misschien wat opener en wilder Langs de andere kant denk ik dat hij met 2 jaar er nog niet klaar voor is.
De psz is juist zo fijn voor kindjes zoals jouw en mijn zoon! Een klein groepje, twee juffen een paar uurtjes. E. Heeft een week gehuild bij het wegbrengen maar daarna was het helemaal over. Op zaterdag trekt hij zijn schoenen aan en zegt "zooo naar school toe!" Je begint ook met een wenperiode. Je mag de eerste dag wat langer blijven en als het niet gaat bellen ze je op.
De dingen die jij noemt zijn vaak dingen die je niet kan kiezen. Vaak is twee dagdelen het minimum en soms ook meteen het maximum. Eén dagdeel komt maar weinig voor. Op welke leeftijd ze mogen starten hangt ook heel erg af van de psz. Hier starten ze met 2 jaar 4 maanden, 2 dagdelen. Alleen kinderen met een vve-indicatie mogen 4 dagdelen. Verder vind ik het een superfijn concept. Lekker kleinschalig en gemoedelijk, want in groep 1 gaat het er echt veel serieuzer aan toe. Op de psz leren ze al zoveel! En dan ook vooral samen spelen, zonder mama spelen, in een kring zitten, samen eten en drinken... Mijn jongste gaat dinsdag voor het eerst en ik ben zo blij dat ik dus ook weer naar de psz mag, haha, veel gezelliger dan de basisschool waar je je kind alleen maar in de klas mag brengen en dan weer weg moet