Hoi, Wat word er standaard vergoed vanuit een basisverzekering voor een poliklinische bevalling zonder medische indicatie? Nog een andere vraag, is het mogelijk om de kosten van je bevalling in het ziekenhuis in termijnen terug te betalen? Valt zo'n regeling te treffen? Wie heeft hier ervaring mee?
Het verschilt per zorgverzekering. Je kan vaak op de site van je zorgverzekering kijken wat er wel en niet vergoed word. Ik moest het bedrag in een keer betalen. Je kunt wellicht van te voren informeren wat de mogelijkheden zijn.
Inderdaad, per verzekering verschilt dit, kijk 's in je polisvoorwaarden. Een rekening bij ziekenhuis kan je doorgaans niet in delen betalen, wel kan je nu natuurlijk al 20 weken geld apart zetten. Stel het is 300 euro, 15 euro per week.
De basisverzekering is voor iedereen hetzelfde. De overheid bepaalt namelijk welke zorg wel of niet wordt vergoed, en de verzekering hoe vaak. Hier kan je meer over lezen; Wat zit er in het basispakket van de zorgverzekering in 2012? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl Zonder medische indicatie poliklinisch bevallen wordt niet vergoed. Je hebt namelijk de optie om thuis te bevallen, wat wel volledig wordt vergoed uit de basispakket. Kraamzorg wordt trouwens ook niet volledig vergoed uit de basispakket. Als ik jou was zou ik de polisvoorwaarden even door. Kan je tegenwoordig ook online vinden op de site van je zorgverzekeraar.
Bij mij wordt poliklinisch bevallen volledig vergoed, dus ook de eigen bijdrage en zelfs de eigen bijdrage kraamzorg + extra uren, vanuit mijn aanvullende verzekering. Ik heb het VGZ Gezin & Zeker pakket. Dacht ik, maar ik ga het nu toch maar nog eens opzoeken haha... --- Gezinsverzekering afsluiten? Bekijk het Gezin Pakket van VGZ Ja, wordt bij mij volledig vergoed!
Als je idd een goed aanvullend pakket hebt, dan zit je goed. Volgens mij heeft ts alleen een basispakket??? Ik heb trouwens medische indicatie, dus moet sowieso in het ziekenhuis bevallen. Dat wordt volledig vergoed. Heb alleen niet de juiste aanvullend pakket, onverwachts zwanger terwijl ik aan de pil was, dus zal wel wat moeten betalen voor de kraamzorg. Volgend jaar maar meteen aanpassen naar een gezinspakket voor het geval.....
Wij waren ook al een tijdje bezig voor het raak was, had uit voorzorg de verzekering al aangepast. Weet niet of ts nog te tijd heeft om haar pakket aan te passen? Daar zitten denk ik wel "opstarttijden" aan vast?
Je moet ook eens berekenen of het überhaupt zin heeft om een aanvullend pakket te nemen ivm de extra kosten tov de kosten die je anders moet betalen.
Ik zit bij FBTO en heb de module Gezinsplanning erbij verzekerd. Hieruit wordt tot 200 euro eigen bijdrage op poliklinisch bevallen of kraamzorg vergoed. Uit het basispakket voor 112 euro per opname dag, voor zowel kind als moeder, vergoed... Ik geloof dat wij iets van 115 euro nog moeten betalen aan de bevalling en helaas, sowieso de 4 euro eigen bijdrage per uur kraamzorg. Ik ben recentelijk overgestapt naar FBTO, omdat ik de basisverzekeringskosten heel aangenaam vond na jarenlang hoge kosten te hebben gehad aan een andere verzekeraar. Ik vond het handig dat je modules aan en uit kan zetten,... maar nu ik zie hoeveel kosten ik alsnog kwijt ga zijn aan die bevalling en kraamzorg, had ik misschien beter voor een verzekering kunnen gaan die alles zou hebben vergoed. Maar ja, toen ik 'm omzette dacht ik voorlopig nog niet zwanger te zijn... en voila .
Herkenbaar! Op 28/29 december nog een test gedaan omdat ik overtijd was, maar negatief... Toch maar de verzekering geregeld, ook omdat ik in januari weer aan de pil zou gaan. 31 december vlak voor dat we aan de champangne zouden gaan tóch maar weer even een test gedaan, en... heeel licht positief!! Dag glas!! Nu moet ik dus inderdaad eigen bijdrages betalen...Nou ja, de kosten van het andere pakket waren ook wel dusdanig hoog dat het weinig scheelde. En heb nu weer andere kosten vergoed waar ik heeel blij mee ben!
Hier wordt de hele bevalling vergoed (wel medische indicatie) en krijg van FBTO dus ook tot 200 euro eigen bijdrage voor de kraamzorg vergoed. Da's dan weer het enige voordeel van een medische indicatie..
Ben idd basisverzekerd en ik ben in nov uitgerekend, dus dan valt er niets te veranderen aan mn pakket. Wie weet zal het misschien toch op medische indicatie zijn, heb ik bij mn vorige 2 ook gehad terwijl ik thuis wilde bevallen. Ik zal maar eens even kijken of er een betalingsregeling kan treffen mocht het uiteindelijk toch een normale bevalling zijn. Tis allemaal even afwachten dan..