Wie nog meer een heel korte LF en wat nu?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door gimby, 21 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gimby

gimby Fanatiek lid

20 feb 2011
    2.026
    0
    36
    Hoi meiden,

D.m.v. een follikeltracing ben ik erachter gekomen dat ik een eisprong had op cd 24, vier a vijf dagen later ben ik alweer ongesteld geworden. De lf is dus echt véél te kort.

Afgelopen vrijdag (een dag voor de menstruatie) heb ik bloed laten prikken op progesteron. Vanmorgen gebeld voor de uitslag.
    Deze was positief, het was een goede eisprong volgens de arts.

Hebben jullie ervaringen met zo'n korte lf? En wat zou nu het vervolgtraject kunnen zijn?

A.s. woensdag hebben we een afspraak met de fertiliteitsarts, maar ik zou al graag wat ervaringen van jullie willen lezen. Ook omdat ik dan wat beter geïnformeerd dat gesprek in ga woensdag :)

2. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Je kan pregnyl spuiten om de lf te verlengen maar utrogestanbolletjes worden vaker gegeven. Die breng je vaginaal in gedurende een aantal dagen en dat helpt ook. Hangt van je arts, je behandeling en je specifieke medische gegevens af wat je krijgt.

3. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Zo dat is wel een hele korte lf.

Ik zat altijd rond de 11/12 dagen maar nu ineens 9/10 dagen.
    Zodra we na onze break weer verder gaan mag ik als het goed is utrogestan gaan gebruiken om een langere lf te krijgen.

Misschien is dat een optie om aan te kaarten bij de arts?

4. gimby

gimby Fanatiek lid

20 feb 2011
    2.026
    0
    36
    Bedankt voor jullie reacties.
    Fijn om te lezen dat er wel iets aan gedaan kan worden, toch? :)

Kan zoiets als utrogestan een lf wel 10 dagen langer maken? Of is dat wel heel veel langer?

Hoop niet dat ik mezelf hoef te prikken (als het zo is dan is het zo, maar ben als de dood voor naalden) ;)
    Nephthys heb jij ervaringen met utrogestan en pregnyl?

En Shally, wanneer gaan jullie er weer voor?

5. Steph88

Steph88 Niet meer actief

@ Gimby

Hier hetzelfde verhaal.. Progesteron was goed !! maar wordt op Dpo 9 altijd ongi. Ze vonden het vreemd dat mijn lf dan toch zo kort is. net als bij jou.

Ik heb 10.000 eh. pregnyl geprobeerd te injecteren.. om me lf te verlengen maar dit hielp niet. Je zou evt. 1500 eh pregnyl kunnen bijspuiten, op dag 3,5,7 na je eisprong.

Maar net als de vorige berichten wordt meestal utrogestan bolletjes gegeven die je vaginaal moet inbrengen na de eisprong. Ik ga deze bolletjes ook aankomende ronde gebruiken. Deze bolletjes zijn progesteron bolletjes en verlengen je lf. als blijkt dat je niet zwanger bent.. moet je stoppen met de bolletjes en dan wordt je pas ongesteld. :)

Succes !

6. gimby

gimby Fanatiek lid

20 feb 2011
    2.026
    0
    36
    Bedankt Steph. Ben benieuwd wat ze voor gaan schrijven.
    Hoe vond je dat spuiten van pregnyl?

Hopelijk heeft de utrogestan meteen effect en ben je snel zwanger! Zijn er veel positieve verhalen over utrogestan en een korte lf, dat je dan toch redelijk snel zwanger wordt?

7. Steph88

Steph88 Niet meer actief

@ Gimby.. ik injecteer mezelf altijd al met hormooninjecties :) en ook altijd pregnyl voor een eisprong dus het extra injecteren was voor mij makkelijk.

Pregnyl kan wel zwangerschapsverschijnselen geven.. en verder kan de injectie een brandend gevoel geven, ik had dat de eerste keer alleen daarna niet meer.

Ik heb veel positieve verhalen gelezen van andere die net begonnen waren met utrogestan !, vele waren meteen zwanger. nu geeft dit geen garantie.. maar viel me wel op. :)

8. Saar81

Saar81 Fanatiek lid

16 apr 2012
    1.125
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wanneer is de lf eigenlijk te kort?

Mijn lf is 9 dagen, maar de gyn zegt dat als er een eitje bevrucht wordt er al hormonen vrijkomen die de menstruatie tegen zullen houden. Maar ik zie dat anderen met een lf van 9 dagen toch daarvoor behandeld worden?

4 of 5 dagen lijkt me ook erg kort ivm de innesteling. Maar ik vraag me af waar de grens ligt van te kort.

9. gimby

gimby Fanatiek lid

20 feb 2011
    2.026
    0
    36
    Oh heftig dat je dat altijd al doet :)

Ik zag in je handtekening dat jullie binnenkort weer voor de 3e IUI gaan. Heb je al wat meer zicht op wanneer ongeveer? Spannend!! Zal voor je duimen :)

Klinkt goed, dat laatste stukje van je post. Hoop zo dat het helpt!

10. gimby

gimby Fanatiek lid

20 feb 2011
    2.026
    0
    36
    Dat verschilt per ziekenhuis/gyn. volgens mij.
    De een zegt dat je met een lf van 8 dagen ook zwanger kunt worden en doet er niks aan en de ander krijgt een behandeling bij 9 a 10 dagen. Tenminste dat is wat ik lees hier op het forum en hoor in mn omgeving.

4 a 5 dagen slaat in ieder geval nergens op, dan is zwanger worden volgens mij redelijk onmogelijk ;)

11. Dolce82

Dolce82 Bekend lid

19 dec 2013
    809
    10
    18
    België - Limburg
    Eventueel Pregnyl bijspuiten en/of Utrogestan vaginaal inbrengen is volgens mij de "volgende stap" voor jou.

Ik ben zwanger geworden met Menopur voor een eitje te laten rijpen, Pregnyl voor het eitje te doen springen en Utrogestan heb ik er vanaf 1 à 2 dagen na de eisprong moeten bijnemen maar puur ter ondersteunng (mijn LF was altijd mooi 14 dagen)...
    Is allemaal best te doen hoor :).

12. gimby

gimby Fanatiek lid

20 feb 2011
    2.026
    0
    36
    Bedankt voor je geruststellende woorden :D
    Zie er zo tegen op, nu wordt het echt serieus zeg maar..
    Klinkt stom, maar zo voelt het.

Fijn dat je zwanger bent inmiddels!! Geniet ervan!

13. Steph88

Steph88 Niet meer actief

Veel ziekenhuizen zeggen dat je lf minstens 11 dagen moet zijn.. een lf van 9 is te kort , omdat je bms dan al aan het afbreken is en er soms een late innesteling plaats vindt, zo krijgt het vruchtje geen kans.

14. Steph88

Steph88 Niet meer actief

@ Gimby.. klopt ja ik wacht nu op me menstruatie.. maar die is dit keer een beetje laat, zul je net zien ! als je weer wilt gaan starten :) zodra me menstruatie is doorgekomen kan ik weer gaan injecteren vanaf de 3e dag. :)

Dankjewel ik hoop dat het voor jou natuurlijk ook snel mag lukken !.. hopelijk helpt utro of pregnyl hierbij !

15. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Ik heb alleen ervaring met Pregnyl; die kan je 1 keer spuiten om de eisprong te realiseren en daarna nog 1 of 2 keer een dosis om de lf te verlengen. Als je al een eisprong hebt, hoef je misschien de eerste keer niet te spuiten.
    Spuiten is eng maar went heel snel en het is in het vet op je buik dus niet in aderen dus minder eng en pijnlijk.

Utrogestanbolletjes breng je vaginaal in gedurende een flinke tijd. Is wat lastiger en geeft wat meer rommel. Zelf nooit gedaan echter.

16. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Prikken stelt echt niks voor hoor. Maar als je bang bent voor naalden natuurlijk wel.

Ik spuit mezelf ook maar heb gelukkig geen angst.
    Wij gaan weer verder na onze vakantie in september. Duurt nog even en wil zo graag verder maar ja..

17. Jeluna

Jeluna Bekend lid

27 aug 2008
    571
    0
    0
    Hoihoi!

Misschien even een opsteker voor jullie, ik ben 4 keer zwanger geweest met een lf van altijd 8 dagen! Het kan dus wel!!
    Heel veel succes!

18. gimby

gimby Fanatiek lid

20 feb 2011
    2.026
    0
    36
    Bedankt voor jullie opbeurende woorden :D Lief!

19. gimby

gimby Fanatiek lid

20 feb 2011
    2.026
    0
    36
    Vanmorgen naar de ferti arts geweest.
    Conclusie: mn cyclus loopt niet zoals wenselijk is

Ze wilde me nog een maandje niks geven en kijken dmv wederom follikeltracing of de lf de komende ronde weer zo kort is of dat het toeval was.
    Nou dat vond ik niet zo'n goed idee eigenlijk, aangezien ik dit al maanden heb bijgehouden en de lf elke keer zo kort is.

Dus ze gaf me de keuze:
    1. beginnen met clomid om eerder een eisprong te krijgen en dan met pregnyl spuiten om het eitje vrij te laten komen, vervolgens met utrogestan zorgen dat de lf langer wordt.
    2. wachten op een positieve ovulatietest, aangezien ik zelf een eisprong heb, dag na de positieve test beginnen met utrogestan om de lf te verlengen.
    3. wachten op een positieve ovulatietest, dan pregnyl spuiten om de lf te verlengen.

Ik heb gekozen voor optie 2, omdat ik vertrouw dat mijn eitje vanzelf komt en goed is, het gaat volgens mij echt alleen mis in de korte lf.

Ze gaf aan dat het voor mij fijner was om zelf een injectie pregnyl te zetten, omdat utrogestan niet zo vrouwvriendelijk was.
    Ik heb ook aangegeven dat ik mezelf spuiten niet zo'n fijn idee leek en gevraagd waarom utrogestan dan zo vrouwonvriendelijk was.
    Ze gaf aan dat je drie maal twee keer per dag twee capsules vaginaal moet inbrengen en er dan door die hulsjes om die capsules witte afscheiding kan komen. Dus je moet een maandverbandje dragen... nou als dat alles is, doe mij die capsules maar dan :D
    Die spuiten zelf zetten lijkt me vreselijk.

Als ik zou kiezen voor clomid, zou er ook overstimulatie kunnen zijn en dan zou het misschien helemaal niet doorgaan deze ronde. Mijn gevoel zegt (boerenverstand), als je zelf een eisprong hebt en je gaat er hormonen tegenaan gooien, is
    de kans op overstimulatie groter, de fa gaf aan dat dat niet zo hoefde te zijn, maar wel kon.
    Bovendien geeft clomid veel meer bijwerkingen en als dat niet hoeft doe ik dat liever niet.
    Mocht ik bij de volgende ronde niet zwanger zijn of weer een korte lf hebben, gaan we weer verder kijken en ga ik vanaf cd3 clomid gebruiken.

We hebben erg veel vragen gesteld om voor ons alles duidelijk te krijgen. Want informatie kregen we niet van haar zelf :(
    Ik heb er best een goed gevoel over.

20. Saar81

Saar81 Fanatiek lid

16 apr 2012
    1.125
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn dat je de keuze kreeg!!
    Het spuiten valt echt ENORM mee, mocht je er ooit toch op uitkomen. Ik kreeg altijd enorm de kriebels van naalden, en de eerste keer mezelf spuiten, had ik hartkloppingen, haha. Maar na twee keer was het normaal en nu stelt het al helemaal niks meer voor.
    Maar goed dat he een keuze hebt kunnen maken waar jij je goed bij voelt. Ik zou weer niet moeten denken aan dat maandverbandje ;)

Deel Deze Pagina