Ook zwangerschapsuitkering als ik via een uitzendbureau werk?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by NicoleVE, Jan 10, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. NicoleVE

NicoleVE Nieuw lid

Jan 10, 2012
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Krijg ik ook een zwangerschapsuitkering als ik via een uitzendbureau werk en zwanger wordt?

Zo ja, hoe wordt deze dan berekend?

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste NicoleVE,

Werk je de 10 weken voor je (uitgerekende) bevallingsdatum in dienst van een werkgever? Dan heb je recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Ook als je een uitzendcontract hebt.

Je verlof kan op z’n vroegst 6 weken en uiterlijk 4 weken voor je uitgerekende datum ingaan. Afhankelijk van de ingangsdatum eindigt het verlof 10 tot 12 weken na de bevalling.

De hoogte van het verlof wordt berekend over de laatste loonaangifteperiode voorafgaand aan het verlof. Dat is de periode van 1 maand of van 4 weken waarover je werkgever loonaangifte heeft gedaan. Van het gemiddelde loon per werkdag in deze periode, krijg je van UWV 100% uitgekeerd tijdens de 16 weken van het verlof.

Meestal betaalt UWV de uitkering aan de werkgever. De werkgever betaalt dan gewoon je loon door. Wil je de uitkering liever zelf ontvangen? Dan moet je werkgever dit op de WAZO-aanvraag vermelden. Je moet uiterlijk 3 weken van tevoren aan je werkgever melden wanneer je met verlof wilt.

Meer informatie over de WAZO vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page