Vragen over zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door MissJuf, 8 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissJuf

MissJuf Actief lid

6 nov 2010
    399
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk via een onderwijsuitzendbureau op een middelbare school.
    Ik heb het schooljaar van 2010-2011 op de school gewerkt en dit jaar weer. Voor de zomervakantie stopt het contract en dan na de zomervakantie kreeg ik weer een nieuw contract.

Ik ben nu zwanger en uitgerekend in juni.
    Nu is mijn eerste vraag de volgende:
    Als mijn verlof op 16 of 17 mei in moet gaan omdat ik begin juni uitgerekend ben, dan volgen er 2 vrije dagen op school (Hemelvaart en de vrijdag erna), kan ik mijn verlof dan de maandag erna in laten gaan? Ik ben dan in principe wel 4 weken ervoor gestopt met werken i.v.m. die vrije dagen, maar laat het officiele verlof ingaan per maandag.

Als ik een contract via de school zou hebben, dan zou ik de 7 weken van mijn zomervakantie achter mijn zwangerschapsverlof mogen plakken, aangezien mijn vakantie en zwangerschapsverlof samen vallen. Ik heb begrepen dat ik hier nu geen recht op heb, klopt dat?

Daarnaast vraag ik me af hoe het met ouderschapsverlof zit? Heb ik recht op betaald ouderschapsverlof?

Ik hoop dat u mijn vragen kunt beantwoorden.

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste MissJuf,

Je vraagt of het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) ook later kan ingaan, omdat er een vrije dag tussen valt. De WAZO moet in de periode van 6 tot 4 weken voor de dag na je uitgerekende bevallingsdatum ingaan. Binnen die marge kun je zelf kiezen wanneer je met verlof gaat. Aan de hand van je uitgerekende datum kun je dat hier uitrekenen. Eventuele vrije dagen in de laatste 4 weken voor je uitgerekende datum geven geen recht op verlenging van het verlof.

Tijdens het verlof betaalt UWV je uitkering. (Meestal betalen wij dit aan de werkgever; je werkgever betaalt dan je loon door.) Je hoeft in de 16 verlofweken dus geen vakantiedagen op te nemen. Als je wel vakantiedagen hebt opgebouwd, kun je met je werkgever overleggen wanneer je deze kunt opnemen.

In tegenstelling tot het zwangerschaps- en bevallingsverlof, wordt het ouderschapsverlof niet door UWV geregeld. Je vraag of je recht op betaald ouderschapsverlof hebt, kan ik daarom niet beantwoorden. Op de website van de Rijksoverheid vind je meer informatie over over het ouderschapsverlof.

Actuele informatie over de WAZO vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. MissJuf

MissJuf Actief lid

6 nov 2010
    399
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Robert,

Bedankt voor uw reactie.

Ik moet dus 4 weken voor de uitgerekende datum stoppen, dit kan niet een paar dagen later begrijp ik?

Er is in het onderwijs geen sprake van vakantiedagen, aangezien we vaste vakanties hebben. Mijn hele zomervakantie valt dus in mijn zwangerschapsverlof.
    Afgelopen jaar kon ik voor de zomervakantie een uitkering aanvragen, aangezien ik dan 7 weken geen werk heb.
    Dit jaar valt de vakantie in mijn zwangerschapsverlof en vraag ik dus geen uitkering aan.
    Het is denk ik gewoon pech hebben dat mijn vakantie en verlof samenvallen of niet?

Alvast bedankt.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste MissJuf,

Je WAZO kan minimaal 4 weken en maximaal 6 weken van tevoren beginnen, helaas niet een paar dagen eerder of later dan dat.

Tijdens het verlof hoef je geen vakantiedagen te laten uitbetalen. Ik kan niet zeggen of je vakantiedagen opbouwt en deze op een later moment kunt opnemen. Ik raad je aan om dit te controleren in je arbeidsovereenkomst of in de CAO. Kom je daar zelf niet uit, dan kun je wellicht contact opnemen met het Juridisch Loket.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina