mantelzorger tegemoetkoming?? Doen of niet?

Discussie in 'De lounge' gestart door Antares, 29 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Weet niet of het hier goed staat, maar het mag verplaatst worden hoor!

Vandaag kreeg ik een brief, van de sociale verzekeringsbank ofzoiets...je weet wel waar je ook de kinderbijslag van krijgt.

Die brief was gericht aan mijn dochter van 3 jaar. Omdat ze een indicatie heeft voor speciale zorg en die ook langer loopt als een jaar. (haar verhaal zou je kunnen lezen in mijn onderschrift) Krijgt ze deze brief.

De meeste van die speciale zorg mensen hebben vaak een mantelzorger. Dit zijn dus ook de mama's en de papa's....en om die mantelzorgen in het zonnetje te zetten....mag ze een brief invullen en 250 euries krijgen om aan die persoon te geven....

Wat zou jij doen? Ik vind dat wij gewoon voor onze dochter zorgen, speciale dingen doen we niet echt. Behalve dan alles regelen en veel tijd en moeite erin steken omdat alles niet zo makkelijk gaat. Maar medische dingen hoeven we niet te doen echt....

Ik vind ons niet echt mantelzorgers dus...wat word daar nu eigenlijk dan onder verstaan...ik dacht iemand die dingen met een kind/persoon doet die de ouders niet kunnen of willen of van hun over nemen..... Ach...blijkbaar ben ik dan toch een mantelzorger als ik die brief geloof.

Maar ff kort, zou jij dat aanvragen? ZOu jij die brief voor jezelf invullen? Tis niet zo dat ik aan dochterlief kan vragen aan wie wil jij dat geven? En eigenlijk kunnen we het hard gebruiken...en misschien op vakantie ervan!

Dus laat eens weten wat jij zou doen....en niet alleen om het geld he...ook gewoon hoe zou jij je eronder voelen.

Ik schaam me om het eigenlijk aan te vragen omdat ik dus vind ik ben ouder en dan doe je dat...daar hoef ik geen presentje voor.... naja. (ook al is het heel mooi meegenomen en heel lief! en heb ik er recht op....) ;)

Groetjes,
    MIranda

2. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Tja, ik denk dat ik het wel zou doen. Je kunt er ook een mooi cadeau voor je dochter van kopen :) Zo te zien er er een tweede onderweg (gefeliciteerd!) dus het geld is nooit weg toch?

Enne, eens even lekker uit eten omdat jullie nu eenmaal superlieve ouders zijn die dat gewoon even verdienen??

Ik zou er gewoon lekker van genieten ;)

3. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    volgens mij ben je naar haar moeder ook een mantelzorger hoor .
    Ik heb bij de thuiszorg gewerkt en daar heeft een client dit ook voor haar dochter aangevraagd omdat ze boodschappen voor haar doet , ook al is het haar dochter is ze ook gewoon mantelzorger .

4. Knuf de Konijn

Knuf de Konijn Actief lid

19 jun 2009
    499
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat ik het wel had gedaan als ik bijvoorbeeld bewust thuis zou blijven om voor mijn kind te zorgen ipv aan het werk te gaan en de zorg dan zou uitbesteden.

5. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Als je een beperking hebt (of een kind met een beperking) word je in dit land momenteel al genoeg kaalgeplukt. Ik zou die tegemoetkoming dus zéker aanvragen. Een kind met een beperking brengt extra zorgen met zich mee, en dit zou ik dan zien als een extraatje om die zorgen een beetje te verlichten (dagje weg met z'n allen, of een heerlijk verwenweekend voor jullie tweeën, etc.).

6. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Ik werk bewust in de avonden en en weekend omdat ze idd veel zorg nodig heeft. Ze gaat straks 2 dagen later 3 dagen naar een speciale opvang, waarvan ze hopelijk met hulp naar school kan als ze tussen de 4/6 is. Zo niet dan gaat ze naar het speciaal onderwijs.

Dus tsjah ik blijf wel bewust thuis omdat ik vond dat ze op het KDV niet alle aandacht kreeg die ze verdiende (dat ik mijn baan verloor was ook een reden) maar heb daarna wel gezocht naar andere werktijden dus....ipv overdag!

Juist zodat ze meer aandacht krijgt en zorg...want het gaat niet makkelijk om alles te leren van lopen tot eten...dat duurt langer bij haar. En heeft meer tijd en aandacht nodig.

7. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik vind het wel appart. 90 procent van de pgb's moet eruit. e nu bieden ze je zelf zomaar iets anders aan?en je hoeft geen hele procedure te volgen of keuring?

ik denk dat je het wel aan kan vragen als je echt bewust je werk verminderd hebt voor haar. ze bieden het tenslotte zelf aan. al vind ik het gezien bovenstaande wel wat vreemd klinken. misschien is het weer zo'n verkapte vervanging voor de pgb. heb je die wel?

8. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Blijkbaar is het normaal en krijgt iedereen die een indicatie heeft van het ciz....ofzoiets...In ieders geval die moet je hebben wil je kind naar een speciale opvang of onderwijs, ook een medisch kinderdagverblijf valt daar onder. Zo een tegemoetkoming, of presentje eigenlijk....

Maar jij snapt dus wel een beetje waarom ik twijfel, vind zelf dat ik er niet echt recht op heb, het zijn dingen die ik gewoon voor mijn kind doe.......niets speciaals.... Hoef mijn prive leven er niet voor aan te passen, en mijn werk tsjah...heb dat wel bewust zo gekozen, maar dat is alleen maar goed bevallen verder.

9. StarMoon

StarMoon Bekend lid

11 nov 2009
    894
    0
    0
    Volgens mij bestaat het toch al langer?
    Het eenmalige kado voor de mantelzorger.

Meid, ik zou het gewoon doen.
    Wat een tijd hebben jullie achter de rug :(
    Las je verhaal en kreeg een brok in mijn keel,
    de liefde spat gewoon van het scherm af !

Neem het aan en ga iets leuks doen als gezin.
    Een dagje dierentuin of naar het dolfinarium of zo.
    Geniet lekker van elkaar, zo te lezen hebben jullie
    het dubbel en dwars verdiend !

10. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
  11. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    het bestaat blijkbaar sinds 2009. Alyssa is van 2008, en de aanvraag is van dit jaar....

Dank je voor het lezen en je compliment. Ze is ons wondertje...en blijft dat altijd hoeveel zorg en problemen ze ook nodig heeft of krijgt....we doen ons best voor haar en houden van haar.

12. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.601
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
  13. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik snap je wel antaris ik heb ook 2 kids met een handicap. ik heb echter geen brief gehad. we hebben wel indicaties maar niet via het ciz dat zal het verschil wel zijn. maar ik begrijp dat het een eenmalige geste is? ik had wel de TOG maar die gaan ze afschaffen. misschien komt het daarvandaan? had je die misschien? ik denk ook maar ff hardop mee hoor. ik weet het verder ook niet. zou het gewoon accepteren meid zeker als het eenmalig is. kan je wat leuks doen samen.

14. Miesee

Miesee Actief lid

5 apr 2010
    157
    0
    0
    Dit is een bijdrage die je krijgt als je mantelzorger bent voor je man of kind dat maakt niet uit.
    Ik heb dat ook gehad voor mijn man en eerlijk, ik heb me er niet schuldig over gevoeld.
    Hoe graag hadden wij het wel niet willen veranderen, dat geld niet willen hebben maar een gezond kind of man?

Ik zou het doen, we betalen in nederland al voldoende belasting en als je er een leuk een dagje weg van kunt of op vakantie zou ik het lekker doen!

15. fopspeentje

fopspeentje Bekend lid

17 apr 2011
    562
    0
    0
    huismoeder
    In ons paleisje
    mijn partner heeft een begeleider van Humanitas gehad en daardoor kreeg hij ook zo'n brief. ik ben zijn mantelzorger dus ik heb dat geld ook aangenomen, is alleen maar lekker en mooi meegenomen!

16. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Het is echt alleen via de CIZ idd. Eenmalig ja, ik geloof eens per jaar...maar dna zou ik nog ff de brief moeten lezen. 1malig vind ik al heel lief!!

Maar idd, betaal voldoende...ben al heeeeel blij dat ik geen ziekenfonds voor haar hoef te betalen..met al die onderzoeken en dokters die we aflopen altijd....ghehe volgens mij zou ze al direct op 1 januari over haar eigen risico heen zitten enkel voor de meds die ze krijgt om naar het toilet te kunnen...

Denk dat ik het idd ga invullen.....ook al is het mijn kind waar ik voor zorg..het is net iets meer zorg als voor een 'gezond' kind...en het CIZ heeft gezegd dat er iets mis is met haar...ze hebben het zelf toegekend....dus dan zal het wel goed zijn..... (niet dat er iets mis is met haar, maar bedoel dat ze het goedkeuren dat zullen ze wel niet zomaar doen)

17. fopspeentje

fopspeentje Bekend lid

17 apr 2011
    562
    0
    0
    huismoeder
    In ons paleisje
    het mantelzorg compliment is niet eenmalig hoor. ik heb hem in de afgelopen drie jaar al 4 keer gehad ;)

18. lentebloempje

lentebloempje Fanatiek lid

23 nov 2009
    1.411
    0
    0
    bejaardenverzorgende
    zuid holland
    Zou het gewoon aanvragen.
    Heb het ook gedaan. Krijg het in november.
    Ben mantelzorger van mijn bijna 3 jaar zoontje.
    Hij heeft een ontwikkelingsachterstand. Mist chromosoom 9.
    En er zijn nog wat andere dingen. Zorg is behoorlijk zwaar en voor zijn zusje valt het ook niet altijd mee.
    Zoontje heeft behoorlijk veel aandacht nodig.
    daarom ga ik het gebruiken voor beide kindjes , voor de sint of gewoon wat leuks doen.

19. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    TOG is wat anders... dat is omdat je extra kosten hebt voor je kind, dit komt dan bovenop de kinderbijslag... En ik meen voor kinderen vanaf 2 jaar? Wij hebben die afgelopen jaar voor het eerst gekregen voor mijn zoon van 11.

20. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Ik zal het wel gewoon doen hoor!!
    Natuurlijk zorg je met alle liefde voor je dochter, maar juist dáárom mag je dat extra-tje wel aannemen toch? Iets leuks voor haar kopen, lekker met je partner uit eten, een kleinigheidje voor jezelf kopen?
    Als het je wordt aangeboden zal ik het gewoon doen hoor! Zoals je zelf ook zegt; Het geld kan je wel gebruiken, desnoods voor even lekker een paar daagjes er tussen uit!

Succes met je keus!

Deel Deze Pagina