Hallo Meiden, Ik hoop dat hier een aantal vervente bv mama's mij kunnen oppeppen en goede tips kunnen geven. Bij mijn dochter was ik voor mijn idee redelijk goed voorbereid, had er veel zin in en had echt gedacht minimaal een half jaar te voeden. Helaas liep dit anders. De eerste nachten heeft ze geschreeuwd van de honger, omdat de melk niet goed op gang kwam. We mochten toen minibeetjes bijvoeden, maar dit leek te weinig. Ze was meer dan 10% van haar geboorte gewicht kwijt. Deze dagen heb ik echt als heel zwaar ervaren. Ik zat ongeveer elke 2 uur te voeden een uur lang. Toen het eenmaal op gang was gekomen, liep het aardig. Behalve dat ze aan 1 borst heel moeilijk kon aanhappen. Die eerste dagen hebben me toen een hele rot bijsmaak gegeven en had ik het idee dat ik mijn dochtertje liet verhongeren. Daarna bleef het slechte aanhappen een frustratiepunt. En met een moeder (mijn moeder dus) die al helemaal geen bv fan is, heb ik me toen na 4 weken laten overhalen om te stoppen. Ik had er toen vrede mee hoor, en de flesvoeding ging gelijk erg goed en ze sliep toen gelijk door. Uiteindelijk heeft mijn dochter 5 weken bv gehad. Maar toch zou ik het nu graag weer een eerlijke en goede kans willen geven, maar ik merk dat ik dus angst heb voor de eerste dagen. Kan een lactatiekundie mij hier nu werkelijk mee helpen? Want de hulp die ik in mijn kraamweek kreeg vond ik niet fantastisch. Ik merk echt dat ik over die drempel van die negatieve eerste week heen moet komen om weer met frisse moed er tegen aan te gaan. Juist omdat er heel veel allergieen in de fam voorkomen, zou ik het graag minimaal een halfjaar willen geven. Sorry voor het lange verhaal, maar ik zou het deze keer graag wel goed willen doen! Alle tips en adviezen zijn zeer welkom Groet Snoozie
Op de vraag of een lk je kan helpen kan ik alleen maar volmondig JA! zeggen. Hier een soortgelijk verhaal, Jelle dronk wel goed aan de borst maar door slechte begeleiding (een heel verhaal, ga ik je niet mee vermoeien) kreeg ik na 6 weken een borstontsteking. Einde oefening! Nu had ik weer soortgelijke klachten, oa pijn aan de tepels en ik heb in de 2de week meteen een lk gebeld. Na wat kleine tips en wijzigingen in het aanleggen was de pijn bij de eerstvolgende voeding meteen over en inmiddels voed ik al 9 maanden! Houd ook in gedachten dat in de eerste paar weken om de 2 uur voeden heel normaal is, en ook dat de voedingen zo lang duren. Je kindje heeft maar een maagje ter grote van een walnoot, dus daar kan al niet veel in, en hij/zij moet ook de energie ervoor opbrengen om te drinken. Dat is hard werken voor een pasgeboren baby, dus niet raar dat ze er lang over doen. Toen ik dat voor ogen hield, ging het hier ook beter, ook omdat je weet dat aan die lange voedingen en vaak drinken een einde komt. Na een week of 5-6 zat er ongeveer 3 uur tussen de voedingen en dronk ze nog maar een kwartier per keer. Een heel verschil!
Wat fijn Bluesky, dat jij veel hebt gehad aan de lactatiekundige. Dan vind ik het zeker de moeite waard om dit nog eens te proberen. Bestaat er eigenlijk iets van een bv-plan? Ik wil op de een of andere manier dat het begin gewoon beter gaat, zodat ik het vertrouwen heb dat we het beste voor ons kindje doen. Als het lekker loopt dan vind ik het ook geen probleem om vaak te moeten voeden. Wie heeft er voor de bevalling al contact met een LK gehad of zelfs een cursus gevolgd en had je hier wat aan?
Hier geen cursus, geen lk, geen geweldige begeleiding, maar wonder boven wonder wel gelukt. Ik zou iig gewoon lekker weer beginnen en open-minded blijven. Probeer gewoon alles wat je weet, en maak jezelf niet helemaal gek omdat je het per sé wilt. Een lactatiekundige kan zelfs door de telefoon al heel goed helpen, dus je kunt best alvast eens met zo iemand bellen, je angst bespreken en vast wat doornemen. Ze heeft vast al wel tips om te beginnen, en eventueel kun je op dag 1 al bellen of ze je kan helpen! Heel veel succes en idd, voorbereiding is wel het halve werk!
Hier ook ellende, ik zie overeenkomsten, pas na een week aanklooien en veel pijn hapte hij toe. Tot die tijd gefingerfeed. Daarna voedde ik ook maandenlang om de 2 uur een uur. Maar ik ben blij dat ik heb doorgezet. LK niks aan gehad, wel aan de derde kraamhulp; een oudere dame die er echt verstand van had, gewoon door haar 30 jaar lange ervaring. Heb vertrouwen in jezelf, ik weet zeker dat je het kan!
Ik heb voor mijn bevalling al contact gehad met een lk omdat degene die bij mij de intake van de kraamzorg deed lk is. Ze was tevens de eigenaresse van het kraamburo, en dat was erg fijn. Vandaar dat ze ook mijn voorgeschiedenis al kende en ook wist hoe ik erover dacht. Ik heb verder geen cursus gehad, maar achteraf gezien was dta misschien wel handig geweest. Dan was ik misschien toch wat zekerder van mezelf geweest, nu was ik heel onzeker en dat is oko neit bv-bevorderlijk..
Ik heb ook geen cursus, lactatiekundig, goede begeleiding gehad. Eigenlijk had ik alles tegen, maar toch gelukt! Eerste week wilde zoontje ook niet aanhappen. Wel steeds geprobeerd, maar ging gewoon niet. Daarom kreeg hij kv uit de fles. Toen mocht ik vanwege ziekte geen bv geven ivm medicatie. Pas een week na de bevalling weer aanleggen, tot die tijd gekolfd, maar geen druppeltje! Maar na 1 week wist zoon ineens hoe hij moest drinken aan de borst, en is de bv nog helemaal op gang gekomen! Geef nu nog steeds bv, en gaat super. Zo zie je dat de eerste week echt niet bepalend is voor hoe het gaat lopen. Heb die eerste week echt tientalle momenten gehad waarop ik er de brui aan wilde geven hoor. Was er zo zat van, ook omdat ik in het zkh geen goeie begeleiding kreeg. Maar ben zooo blij dat ik heb doorgezet. Zoek een goeie lk, die je advies kan geven. Goeie voorbereiding is het halve werk denk ik! Succes!