Ik geef borstvoeding en 1x een flesje nutrilon. Nu verwarm ik het water altijd in de magnetron maar vroeg me af of je ook gewoon handwarm water uit de kraan mag gebruiken. Mijn zoontje is 5maanden.
Ik doe dat eigenlijk nooit...geen idee waarom eigenlijk... Had iets met de leidingen te maken...maar wat precies! Haahaha! En hier hebben we niet een een temperatuur vaste kraan...dus in de magnetron is gewoon makkelijker...anders ben ik 10 minuten bezig met de goede temperatuur zoeken (we moeten een nieuwe ketel eigenlijk...ik weet het!)
hallo ik gebruik nu ook gewoon warm kraanwater in het begin ging het ook eerst koken maar nu niet meer
Hier zijn de meningen echt over verdeeld, er zijn ook andere topics hierover met zeer uiteenlopende antwoorden! Ikzelf doe het niet ivm bacterievorming in de leidingen en in de ketel. Daarom gebruik ik koud kraanwater en warm het flesje op in de magnetron. Maar zoals gezegd: niet iedereen is het hiermee eens.
oke er is dus niet een echte standaard voor merk ik al. Ik neig er zelf naar om het wel te doen, flesje zou namelijk meteen gegeven worden, hoeveel kans heb je dan op bacteriegroei. Ga vanmiddag even naar het inloopspreekuur van het CB, zal het daar ook eens vragen. Iedereen in iedergeval bedankt voor de reacties!
Absoluut niet doen! Kijk gewoon even op de site van je waterleidingbedrijf. Daar kun je lezen dat je als volwassene al geen water uit de warme kraan moet drinken. Ze kunnen de kwaliteit van dat water namelijk niet meer garanderen als drinkwater, omdat de kans op verontreinigingen veel groter is. Als je het als volwassene al niet moet doen, dan is het natuurlijk voor een weerloze baby al helemaal niet goed! En ja, ik weet dat er kraamverzorgsters zijn die zeggen dat het WEL mag. Dat zijn dames die niet goed hebben opgelet bij de bijscholing. Er staat namelijk tegenwoordig in de richtlijnen dat 'warm kraanwater' gebruikt kan worden i.p.v. 'gekookt kraanwater'...daarmee wordt bedoeld 'water uit de koude kraan dat is opgewarmd (in pannetje, fleswarmer of magnetron), maar dus NIET water uit de warme kraan!
Wij hebben een boiler dus ik heb het nooit gedaan ivm bacterien die daarin kunnen zitten. Kijk inderdaad eens op de sites van de waterleidingbedrijven, bijv. Verswater is ... - Water voor baby's
hmmm vreemd die tegenstrijdige informatie. vanmiddag bij het cb werd gezegt dat het wel mocht. nou ja ik neem geen enkel risico en doe het gewoon niet. dan maar even naar beneden en in de magnetron warm maken
Wat is dan het verschil tussen warm en koud water uit de kraan? Het komt door dezelfde leidingen, alleen wordt de een opgewarmd door een combiketel en de ander in de magnetron? Kijk als je loden leidingen hebt....ja, dan snap ik dat het niet goed is (maar dan lijkt me koud water ook niet goed uit die leidingen?) en bij een boiler kan ik het me ook voorstellen (salmonella enz) maar gewoon een nieuwe ketel, die voldoet aan alle nieuwste snufjes..... daar is toch niks mis mee?? Vraag ik me serieus af!
Die combiketel is al een van de verschillen! Daarnaast de temperatuur. Zware metalen lossen beter op in warm water, en in een combiketel en in de leidingen van je huis waar warm water door stroomt komen die zware metalen makkelijker los. Ook bij een combiketel heb je warm water dat in de leidingen blijft, of in een reservoirtje, precies op de ideale groeitemperatuur voor bacterieen.
Ik heb de kraamhulp toen gevraagd, zij raade t me af.. Ik gebruikt nu gekookt water, dat ik gewoon in de waterkoker laat staan en daarin even opwarm..