Hoi allemaal, Nu lees ik net op het net,dat de duur van je cyclus ook bepalend is voor de datum dat je uitgerekend bent...is dat zo?Want dan zou ik 3 dagen eerder uitgerekend zijn dan ik dacht....dat zou weer schelen Groetjes, Suzanne
Er zijn meerdere factoren die bepalen hoe lang je zwanger bent, maar degene die altijd aangehouden wordt (voor de echo's en verloskundige) is altijd gebaseerd op de eerste dag van je laatste menstruatie. Mocht je een hele afwijkende cyclus hebben, dan kan het zijn dat ze het anders berekenen. Om zeker te weten hoe lang je zwanger bent is een echo belangrijk. Daarom doen ze rond de 12 weken een termijnecho om te kijken of de bevallingsdatum klopt. Hier mag trouwens ook nog een afwijking inzitten van een week geloof ik. Het is en blijft toch allemaal een schatting. En de meeste kindjes worden toch niet op de uitgerekende datum geboren, dus is het meer een richtpunt van wanneer er actie moet worden ondernomen.
nou ik had hier ook een vraagje op, als ik mijn dagen invul op de site van Predictor of pampers dan zit ik in de 8e week, maar als ik hier een banner invul of zelf reken zit ik op 7 weken en 3 dagen. Hoelang ben ik dan nu zwanger?:S btje stomme vraag hoor maar ik snap het nu niet meer. Ben ik nu 7 of 8 weken zwanger? mijn laatste menstruatie was 19 november
@lies1986: Je bent dan gewoon 7 weken zwanger hoor, maar sommige sites noemen dat dan de 8e week omdat je de 7 weken al voorbij bent. Het is maar net wat de site aanhoud. De verloskundige en gyn praten altijd gewoon over het daadwerkelijke aantal weken en dagen dat je zwanger bent.
Ik heb geleerd je moet vanaf de 1e dag van je laatste menstruatie er 9mnd +7dagen bij optellen bv bij mij was t 5 nov is dus 5 aug + 7 dagen kwam ik uit op 12 aug en bij de echo metingen klopte t precies!
Als je de dag van je eisprong weet en daar 14 dagen afhaalt heb je de dag van de 1e dag van je zwangerschap. Als je dus een regelmatige cyclus van 28 dagen hebt met een eisprong op de helft klopt het precies. Mijn eisprong ligt op dag 21 dus ik ben een week minder ver als dat ik uitga van de 1e dag van mijn laatste menstruatie.