Een vraag over het gewicht van de baby!

Discussion in 'Zwangerschap' started by Beertje09, Dec 11, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

Oct 21, 2008
    1,238
    1
    0
    Belgie/NL
    Kan een verloskundige het gewicht en de lengte van je baby meten/wegen? Ik lees weleens verhalen waarin staat, de baby weegt zoveel en de lengte is zoveel.

Maar na de 20 weken echo krijg je toch geen echo meer, hoe kan een verloskundige aan de buitenkant weten hoelang de baby is en hoeveel hij weegt? Vooral naar het gewicht ben ik benieuwd, hoe weten ze dat?

2. Mirro

Mirro Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    1,782
    30
    48
    Mijn vk schatte het gewicht, maar ze zat er ver naast! Ook dacht ze dat de kleine lang zou zijn, maar het was echt een heel klein hummeltje van 3260 gram. Zij had over de 4kg geschat...

3. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

Heb van de week gevraagd of de vk mn baby wilde schatten, maar deze zei dat een goede schatting pas mogelijk is vanaf 38 weken...! Dit omdat de kleine nog zoveel kan aankomen....(of juist niet natuurlijk)
    en dan heb je een SCHATTING!

Sommige vk's hebben tegenwoordig wel echo... en sommige vrouwen krijgen dus tussendoor ook nog wel eens een echo.....

Vorige zwangersschap had de vk heeft trouwens op het einde mn zoontje geschat op 6,5- 7 pond
    Hij was3470 gram...
    heel netjes geschat dus.... al schijnen ze er ook wel eens finaal naast te zitten

4. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

Oct 21, 2008
    1,238
    1
    0
    Belgie/NL
    En dat 'schatten' begrijp ik dus echt niet, hoe kun je nou schatten aan de buitenkant? De lengte kun je nog meten, maar 't gewicht?

5. ramona0309

Ervaring denk ik..... ze voelen vaak het kontje en hoeveel vlees erop zit.... de bouw....

als we jou blinddoeken en we laten je een dikke vent voelen of een magere fijne dan weet jij ook wel wie het dikste is.... :) en bij baby's zijn de marges waartussen je kan schatten natuurlijk minder groot...
    heel klein 5 pond.... groot.. 10 pond....

6. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    Rick werd geschat op 7-8 pond en was uiteindelijk 9 pond. Maar achteraf zeiden ze wel dat ze vermoedden dat hij wel rond de 9 pond was, maar dat wilden ze niet zeggen om te voorkomen dat ik bang voor de bevalling zou worden..

7. ramona0309

Ja zit inderdaad wel wat in.... want als je daaraan gaat denken tijdens de bevalling .... dan werkt het natuurlijk nooit...!

Even een vraag... met hoeveel weken is hij geboren?
    Want ik heb toch soms het idee dat kinderen die wat aan de late kant zijn vaak groter zijn...

8. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

Oct 21, 2008
    1,238
    1
    0
    Belgie/NL
    Hahahahahah wat een vergelijking!

9. ramona0309

maar het idee erachter is duidelijk ... toch? :)

10. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

Oct 21, 2008
    1,238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ik ga het de volgende keer vragen aan de verloskundige.

11. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

Sep 6, 2007
    1,567
    1
    0
    Ze meten de omtrek van het hoofdje, buikje en het dijbeen en met een formule kom je zo op het gewicht van de baby.
    Ze doen dat heus niet "op het zicht" hoor :D

12. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

Oct 21, 2008
    1,238
    1
    0
    Belgie/NL
    Jij bent de eerste die dit zegt, kan uit de vorige reacties niet herleiden dat ze het hoofdje, buikje en dijbeen meten.

13. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

Sep 6, 2007
    1,567
    1
    0
    Elke week controleert de gynaecoloog het gewicht van mijn baby dus ik weet het best wel zeker dat het zo gebeurd.

14. Danoek

Danoek Bekend lid

Nov 30, 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    Dit is alleen als je echo's krijgt bij de gyn (of 20wk echo). Als je bij de vk loopt krijg je normaal gesproken geen echo's en "meten" ze gewoon met hun handen.

Afgelopen week heeft de vk het gewicht voor het eerst geschat. 6,5 pond. Met de 20 weken echo schatte de echoscopist 7,5 - 8 pond, maar dit is idd op basis van hoofdje, buik en beentjes. Ik heb het vermoeden dat mijn baby iets langerer is omdat we beiden lang zijn, dan krijg je dus met een echo een hele andere waarde dan bij de vk.

15. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

Sep 6, 2007
    1,567
    1
    0
    Ja klopt is bij echo's, ik woon in belgie en hier werken we niet met vk's.
    Iedereen loopt gewoon bij een gynaecoloog.

16. Linda86

Linda86 VIP lid

Dat gebeurt ook niet altijd hoor. Is bij mij iig nooit gedaan, hier was het gewoon echt een schatting, door idd (wat eerder al werd gezegd) gewoon te voelen. Dan merkt zij wel of 't een grote of kleine baby is. Milan werd geschat op 6,5 pond en hij was 3360 gram met z'n geboorte, erg goed geschat dus!

17. tweeling1

tweeling1 Lid

Dec 22, 2007
    31
    0
    0
    Hoi,

Klopt, bij de gyn hier in NL, meten ze ook elke keer, bij de mijn vriendin zit bij de vk en die doet geen echo`s, ze heeft alleen de twintig weken echo.
    Ze meten het hoofdje, buikje en botje in het bovenbeen, bij mij zaten ze er niet ver naast. Mijn tweeling had ze rond de 2 kilo geschat en ze waren 197o en 1993 gram.
    Vind het toch wel gek dat ze dat zo kunnen berekenen.
    Groetjes

18. Ik had nog een groeiecho na mijn 20weken echo bij mijn eerste. Weet zo uit het hoofd niet precies wanneer, maar was al in de 30 weken.

Daar schatten ze hem op een klein gemiddeld kindje. Ik denk dat kan, we zijn beide niet zo groot.
    Uiteindelijk is hij met 40+6dg geboren. Hij was 54 cm en 4270 gram. Dus dat klein en gemiddelde kloptte niet zo haha.

19. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

Mar 26, 2008
    1,987
    1
    0
    Het zijn echt schattingen hoor! Zowel het aan de buitenkant voelen als de metingen met de echo's. Wel zijn de schattingen aan de hand van de echo's vaker wat preciezer maar ook dan kunnen ze er goed naast zitten. Het maakt volgens mij ook niet zoveel uit... zolang je kindje maar gezond is en goed groeit. Ik vond het fijn dat mijn vk geen uitspraken deed over gewicht e.d. maar gewoon zei 'het kindje groeit goed'. Dat hebben ze ook gezegd bij een 28 weken echo en bij 35 weken echo. Geen getallen maar gewoon bevestiging dat het goed ging.
    Hij is een week vroeg gekomen met 3800 gram precies

Share This Page