Lekkere Arabische recepten

Discussion in 'De lounge' started by PenK, Mar 26, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Arabisch, of uit het midden Oosten....
    Ik ben er dol op. Ga ook regelmatig in een Perzisch, Libanees, Turks of Tunesisch restaurant eten.
    Ook op de Mexicaanse keuken ben ik dol, maar daar heb ik al eens een topic over geopend en daar kwamen weinig reacties op. Wellicht omdat er weinig mensen van Mexicaanse komaf zijn op dit forum.

Hopelijk met dit topic meer geluk :thumup:

De vraag is; wie wil er een lekker, succesvol recept delen?

2. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
  3. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik kan niet Arabisch koken maar kan wellicht wel wat hele makkelijke Iraanse recepten met je delen. Ik weet alleen niet of Iraanse kruiden te koop zijn in Nederland.

4. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Ik heb wel wat Iraanse kruiden. Een goede vriend van ons is Iraans en neemt weleens kruiden voor me mee.
    Dus mocht het niet àl te ingewikkeld zijn; graag!

5. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

Jan 25, 2017
    4,172
    5,147
    113
  6. Sado

Sado VIP lid

May 16, 2016
    19,041
    17,010
    113
    Ik lees mee! :D

7. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
  8. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
  9. floppie888

floppie888 Bekend lid

Sep 3, 2014
    793
    549
    93
    Ik maak vaak tajine met gehaktballetjes, wortel, aardappel en erwten. Langzaam laten pruttelen. Echt een succes bij man en kinderen.

10. jupke

jupke Niet meer actief

Coucous!
    Staat hier op nr 1.

Zal je straks wel een recept sturen.

Vooral ras el hanout gebruik ik veel

11. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Oh ben benieuwd!!

12. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Ja hoor, of met kip. Misschien het kruidenmengsel een beetje aanpassen dan, bv munt toevoegen (even googlen, ik ben geen echte kok maar er staan gelukkig veel marokkaanse stoofpotten online ;) )

13. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik lees net dat je geen lams eet dus dan vallen sowieso al een paar dingen af.

Estamboli (rijst met gehakt en sperziebonen)

Verse sperziebonen
    Basmati rijst
    Uien
    Gehakt
    Tomatenpuree
    Aardappels
    Olijfolie
    Zonnebloemolie
    Bakpapier

Advieh kruiden
    Zout en peper

De sperziebonen en rijst beetgaar koken. Niet te gaar want het gaat nog nastomen.

Ondertussen karameliseer je de uien langzaam op zacht vuur in olijfolie tot ze goudbruin en zacht zijn. Dan doe je het gehakt erbij met zout, peper en advieh kruiden. Als dit gaar is dan doe je wat extra olijfolie en de tomatenpuree erbij. Laat op zacht vuur de tomatenpuree 'ontzuren'. Het moet allemaal een beetje zoet zijn. Dan is het klaar.

Knip de bakpapier rond op maat van je kookpan. Doe het bakpapier op de bodem en giet daarop een flinke scheut zonnebloemolie, zout en een heel klein beetje water. Hierop leg je plakjes rauwe aardappels en dan doe je op de aardappels een laag rijst. Na de rijst een laag van het gehaktmengsel en daarna de sperziebonen. Dan weer de rijst en zo ga je in lagen door tot alles op is. Je eindigt met de rijst. Zet dit allemaal op ZACHT vuur. Door het kleine beetje water gaat alles nog extra stomen en door de zonnebloemolie krijg je een mooie tadig van de plakjes aardappelen. Als je tadig klaar is dan is het gerecht ook klaar.

Ik kan eventueel ook nog ontbijt recepten (eieren), spaghetti op de Iraanse manier, een stoofpotje met kidneybonen en een heleboel verse tuinkruiden (ghormeh sabzi), een dikke soort noodlesoep ( ash resteh) uittypen als je dat wilt.

14. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Voor de dames die meelezen en niet goed in koken zijn, kan ik de versmaaltijd vd Jumbo 'Marokkaanse Couscous' aanraden.
    Halfuurtje, op het vlees na zit alles er in en het is ongelooflijk lekker. :)

15. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

Nov 2, 2008
    1,853
    127
    63
    In een huis
    Vitamientjuh likes this.
  16. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

Dec 3, 2011
    3,069
    1,124
    113
    Female
    Shawarma likes this.
  17. maliro

maliro Niet meer actief

18. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    floppie888 and Vitamientjuh like this.
  19. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
  20. mamabri

mamabri Niet meer actief

heb jij een lekker recept voor rode linzensoep? (of kijk ik er overheen?)

vroeger vaak gemaakt, maar ben mijn recept kwijt.

Share This Page