Mijn man en ik denken er over om voor ons zelf te beginnen in de fotografie. Maar we zijn een beetje bang dat er teveel aanbod is op dit gebied en dat het niet gaat lopen. Heeft iemand ervaringen op dit gebied? Het is echt de droom van mijn man en ik vind het ook leuk, dus wil hem daar graag bij helpen, maar zou het haalbaar zijn . xxx Irene
http://www.zwangerschapspagina.nl/viewtopic.php?t=49084 Karin is zelf ook begonnen als een echt bedrijf! Misschien kan je haar wat dingen vragen?
Zelf werk ik veel met freelance fotografen. Het aanbod is groot, maar kan je melden dat kwaliteit niet even groot is. Dus als je kwaliteit levert en tegen een goed uurtarief dan ben je goud waard! Heel belangrijk is referentieprojecten. Je bent toch voor een groot deel afhankelijk van mond-op-mond reclame in het begin. Dus doe wat projecten, start een mooie website waar mensen op kunnen kijken. En heel belangrijk: bouw een goed netwerk op. Wellicht kun je het eerst erbij doen. Kijken of je klandizie opbouwt en het dan uitbouwen?
Mijn man dacht er ook aan om voor zich zelf te beginnen als fotograaf. Maar dit heeft hij niet gedaan. Hij maakt hele mooie foto's uiteraard, maar hij zegt zelf iedereen kan tegenwoordig fotos maken de een wat minder mooi als de ander. Hij heeft het nu van zich afgezet, omdat zijn netwerk klein is, en er zoveel fotograven zijn. Dat daar dan meestal niet tegen te concureren valt. Hij maakt wel eens voor de lol een fotoshoot van iemand, en daarmee gaat hij dan naar de fotoclub waar hij bij zit. Binnenkort hebben die een tentoonstelling. En daar komen een aantal uitvergrote foto's te hangen. Maar ik zou zeggen denk goed na over wat je denkt wat je straks aan klanten kan hebben. Bij de KVK zei iemand dat je meer als 2 klanten moet hebben per jaar Groetjes Susan
Mijn schoonzus is ook vorig jaar begonnen en de opdrachten stromen binnen bij haar... Je moet een beetje netwerken. Zij werkt nou samen met een geboortekaartjeswinkel en daar is zij nu de vaste fotograaf. Verder veel mond op mond reclame en via de fotovakschool veel opdrachten. Succes
Mijn vriend fotografeert sinds mei vorig jaar en wordt met de dag enthousiaster. Hij heeft een Canon EOS 400D en zit nu ook bij een fotoclub. Hij heeft er ook wel eens aan gedacht om iets voor zichzelf te gaan doen maar idd, het aanbod is al groot dus moet je het hebben van de mensen in je omgeving en de mond-tot-mond (niet mond OP mond hihi) reclame. Zo gaat hij bv binnenkort gerechten fotograferen bij een familielid met een horecazaak. Wel erg leuke hobby moet ik zeggen, ik vind het ook wel leuk maar dan meer wb de layout en het creatieve deel ed, ik heb te weinig geduld om het technische verhaal erachter zoals de iso waardes ed te leren haha! Ik zou zeggen maak idd een portfolio waarop of waarin mensen kunnen zien wat je kan, bv in de vorm van een internetsite en strooi eens rond bij kennissen die gaan trouwen of net een kindje hebben of zij misschien een fotograaf kunnen gebruiken, tegen bv een redelijke vergoeding. Als het bevalt; deze mensen kennen wellicht weer anderen en zo kun je kijken of je een redelijke "klantenkring" zou kunnen opbouwen. Succes!