Mijn dochter is bijna 3 jaar en 5 maanden. Over 6 weken komt er een broertje of zusje bij. Januari gaat ze naar school. Maar ze is nog helemaal niet bezig met zindelijk worden. Bij de gastouder heeft ze zelfs al een paar x geplast en gepoept op de wc maar thuis vertikt ze het gewoon. Hoe kan ik haar thuis positief stimuleren? Want over een half jaar is het al zover dat ze naar school moet en dan MOET ze zindelijk zijn... iemand tips?
Rustig blijven.. Mijn oudste wilde er ook niks van weten, maar had het bij 3j6mnd opeens toch door. Zijn vriendje was net 4 geworden in de zomervakantie en werd zindelijk de laatste week voor hij naar school moest.. Ik zou er nu eigenlijk ook actief niet mee bezig zijn. Met de komst van een broertje/zusje staat alles ook even op zijn kop. Een net zindelijk kindje valt dan makkelijk terug. En als ouder ben je vaak ook druk. Wel dagelijks op de wc/pot zetten, en benoemen. Maar ik zou in de zomervakantie lekker op warme dagen luierloos de tuin ingaan. Dan merkt hij het meer en wil het misschien we?
Hoe pak je het nu aan? Ik zou zeggen nu, vandaag nog, luier uit en niet meer aan. Samen mooie hempjes en onderbroekjes kopen, elk half uur op de wc zetten, vertellen wat een grote meid ze is, de eerste plasjes op de wc groot vieren, etc. En het belangrijkste: volhouden. Ik gaf ook te snel op bij de oudste, uiteindelijk op vakantie doorgezet en na 3 dagen ongelukjes was ze zindelijk en heeft ze zo goed als nooit meer een ongelukje gehad, dag en nacht.
Wij hebben gewerkt met een WC kalender met stickers dit werkte echt perfect. Zo goed zelfs dat hij nog maar 1 ongelukje heeft gehad vanaf februari. Dus hop naar de action koop wat leuke stickers en ook grote voor de grootte boodschap
Ojah niet pushen dat werkt ave rechts Timo heeft er heel lang over gedaan om op de wc te poepen. Dan wilde hij altijd een luier. maar gewoon rustig doen en gezegd dat hij toch een grote jongen is en grote jongens poepen ook op de wc. Ik heb hem zelfs een keer meegenomen naar de wc toen ik moest poepen. Toen heb ik wel een 1 gepoept volgens hem whahaha sinds dien ging hij zelf ook 1tjes poepen... laatst had hij een slang gepoept hij maakt er een spelletje van. Ojah hij had van de week een keer diaree dat was volgens hem kotspoep lol Lekker praatje
Iedere keer als ze uit bed komt of 's avonds naar bed gaat en dus een schone luier om krijgt wil ik haar altijd ff op de pot zetten of op de wc. Omdat ze meteen naar beneden grijpt als haar luier af is. Maar dat wil ze dan dus niet. Als ik har dan ff rond laat lopen zonder luier en ze plast op de grond zegt ze: Oh, bah vies! Als ik haar dan naar de wc of pot wil laten gaan weigert ze.... In mijn verlof wil ik haar misschien idd hele dagen zonder luier laten lopen. Maar als ze dan een ongelukje heeft, moet ik haar dan daarna op de pot zetten en zeggen dat ze daar haar plasje in moet doen of moet ik het alleen tegen haar zeggen?
achteraf op de wc zetten heeft niet zo nut en wellicht maakt je het dan een strafpkek omdat ze de grond heeft beplast. ik zou het gewoon positief opbouwend houden. Oh oh meisje volgende keer op de wc doen he want dan ben je mama's grote meid. begin met de stickers ga ze zelfs samen kopen en vertel erbij waarom zoals: Als jij op de wc gaat plassen mag jij een mooie sticker uitkiezen omdat je zo'n grote meid bent. en als ze het dan doet uitbundig en heel blij reageren zoals jaaaaaah zie je nou hoe groot je al bent echt knap mama is trots op je....nu mag je een mooie sticker uitkiezen!! en neem haar mee naar de wc als je zelf gaat plassen Dit werkte bij ons als een tierelier!!
Luier uit en nooit meer aan en ik zette haar ieder uur op de wc. Ik wist zeker dat ze het wel voelde maar het gewoon vertikte thuis, op kdv ging ze wel mee met de plasrondes. Het was twee dagen ff een strijd en daarna ging t goed, binnen 4 dagen zindelijk en na twee weken ook s nachts de luier uit gedaan. Ze was trouwens ook 3j6mnd..
Mijn zoontje is van ongeveer dezelfde leeftijd en die heeft er ook geen zin in! Stickers, kadootjes, alles geprobeerd qua beloning. Maar hij durft niet op de wc, potje vind hij niks.. Ik blijf het wel aanbieden maar push het niet. Binnenkort wordt het huis gerenoveerd en krijg ik een lagere wc *heb nu een verhoogde toiletpot dankzij de vorige bewoner*, ik hoop dat dit gaat helpen.
Het verschilt zo per kind... Er zijn best aardig wat kinderen die pas vlak voor hun vierde verjaardag zindelijk zijn... Soms is het een kwestie van tijd en soms is het een kwestie van zoeken naar de juiste aanpak. Pushen (hier valt voor mij (en voor mijn dochter ) bv. ook ieder half uur op de wc zetten onder) werkte hier averechts. Ze werd er enorm dwars door en weigerde het alleen maar meer. Hier was een goed gesprek door de juf van het kinderdagverblijf hetgeen er voor zorgde dat ze zindelijk was. Haar zusje was net geboren en ze werd zelf bijna 3, de juf heeft het met haar er over gehad dat zij nu een grote meid was en luiers voor baby's, zoals haar zusje, waren. Dat werkte uitstekend; ze weigerde ook meteen 's nachts een luier te dragen en was van het één op het andere moment volledig zindelijk.
Mijn zoon is vorig jaar 4 geworden, en kon al wel op de wc maar thuis deed hij dat niet. Uiteindelijk is het goed gekomen hoor, vlak voordat hij naar school ging (ong 2 weken ervoor) was hij zindelijk! Nu is hij 5 en heeft hij s nachts nog wel een luier. Wat je misschien ook kunt proberen, is een onderbroek aan doen en daarover de luier, dan voelen ze het natte en dat vinden sommige kindjes niet fijn.
Hier met 3.5 ook nog niet zindelijk en totaal geen interesse erin, ik heb toen het Jane potje(mini wc met muziekje) besteld en gelijk was ze dag en nacht zindelijk
Maar wat doe je dan als je eenmaal genoeg stickers hebt? Mag ze dan een cadeautje uitzoeken ofzo? Want dan gaat ze het misschien alleen doen voor het cadeautje of de stickers. Ze gaat al vaak genoeg mee naar de wc als ik moet haha! Dan wil ze zelfs mijn billen afvegen....
Niets geen cadeautjes alleen stickers dat was voor hem genoeg. Hij wilde eerst elke keer mijn voorbillen afvegen whaha
Wanhoop niet mijn oudste dochter was 3 jr een 11 mnd toen ze pas zindelijk was. Daarvoor vrijwel nooit op wc/potje geplast oid! Het kan dus echt nog gewoon gaan lukken!
Wij hebben hetzelfde "probleem" en onze dochter is even oud. Van alles hebben we al geprobeerd en niks werkt. We wachten maar gewoon af en gaan het straks met het mooie weer maar weer proberen zonder luier.
Gewoon overdag goed oefenen, en dat sticker idee vind ik een goeie! Hier geen problemen gehad, mijn zoontje was met 1,5 jaar overdag + 's nachts zindelijk! Ieder kind is anders..
Ik ben begonnen met fase 1 van gina ford: een week lang elke dag 2-3 keer op potje, samen boekje lezen en daarna sticker plakken. Vrijdag gaat hier voorgoed de luier uit (fase 2), behalve het slapen. Heb voor mezelf een samenvatting gemaakt van de stappen: Dag 1: - Iedere 15 min op potje - 5 tot 10 minuten blijven zitten met boekje, Ipad, tv, telefoon. - Als ze geplast of gepoept heeft, periode uitbreiden Dag 2: - Eerst herinneren om op potje te gaan - daarna vragen of ze op het potje moet - iemand uitnodigen - einde van deze dag moet ze het doorhebben Dag 3: - Op visite gaan (kort) - potje mee - 2x reservekleding mee - plastic tas mee - kussen mee voor in de wagen of auto Dag 4: - Potje dichter in de buurt van toilet zetten - Als ze een paar uur niet geweest is, herinneren om te gaan Als potje in het toilet staat, aanmoedigen om op de wc te gaan Niet boos worden bij ongelukjes, maar na 1 week laten meehelpen met opruimen Er wordt wel afgeraden om te starten in als er snel een kleintje bij komt.