Moslimse kindjes op Rooms Katholieke school??

Discussie in 'De lounge' gestart door NoLu, 3 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NoLu

NoLu Niet meer actief

#1 NoLu, 3 jun 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jun 2012
    Ten eerste wil ik zeggen dat ik t niet rasistisch bedoel maar dat ik t gewoon niet snap.

Wij zijn pas verhuisd en wonen bijna naast een rooms katholieke basisschool. Tot mijn verbazing zie ik daar enorm veel islamitische kindjes op school zitten.

Kan aan mij liggen, maar ik snap dat dus niet. Meeste islamitische mensen kiezen dan toch voor een openbare school?

Ik zat vroeger op een roomskatholieke school en daar zaten echt geen kindjes op met een ander geloof. Alleen maar niet gelovigen en katholieken.

Nu wilde ik mn dochter eigenlijk naar een rooms katholieke school doen, maar dit is de enige rooms katholieke school in de buurt dus ik twijfel nu heel hard, want ik vraag me af hoe serieus die school het christendom neemt.

2. jufkrisje

jufkrisje Fanatiek lid

15 mrt 2009
    2.566
    31
    48
    Ik.heb op een r-k school gewerkt die ook veel buitenlandse kinderen op school had. we waren zelfs een redelijk zwarte school in de stad waar ik werkte.

In het dagelijks schoolpatroon gaven we weinig godsdienstig onderwijs maar we zorgden als leerkrachten er wel voor dat alle christelijke feesten naar voren kwamen in het jaar. zo durf ik mijn hand in het vuur te steken dat onze islamitische kids net zo goed weten wat pasen kerst etc betekent vanuit het rk geloof.

Tegenwoordig.dragen vele scholen een rk label maar zijn in de praktijk minder met het geloof bezig als vroeger op scholen werden gedaan.

3. NoLu

NoLu Niet meer actief

Ja en de rk school van vroeger mis ik. Bij ons kwam bijvoorbeeld elke vrijdag de pastoor in de klas. Met goede vrijdag naar de kerk. Sponsorloop voor kindjes uit tanzania. Begeleiding naar de communie. We leerden veel over t katholieke geloof, natuurlijk ook wat van de andere geloven maar toch overheerste het christendom.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat als je islamitisch bent je kind naar een rk school doet. Ik zou bijvoorbeeld mn kind ook niet naar een islamitische school doen ( oid )

4. Ellamalou

Ellamalou Fanatiek lid

22 jan 2011
    1.416
    0
    0
    NULL
    NULL
    * Omdat ze de school beter vinden.
    * Omdat het dichterbij is.
    * Omdat ze al mensen kennen die hun kinderen daar op school hebben zitten.
    * omdat de school een goede reputatie heeft
    *...
    Niet al hun beslissingen draaien om het geloof hé ;)
    Er zijn toch ook veel ongelovigen die hun kind naar een katholieke school sturen en die vallen niet op zoals de islamtische kindjes dat wel doen.
    En volgens mij heeft dit niets te maken met hoe serieus een school het christendom neemt. Zij geven gewoon hun lessen zoals ze horen te doen als christelijke school. Ik werk op een katholieke school en er zijn bij ons ook kinderen met een andere godsdienst. Dat zie ik dan maar als iets positief want dan wil dat zeggen dat ze onze school verkiezen boven een andere ook al geven we hier geen islamitische lessen.
    Ik vind het trouwens ook leuker dat er kinderen van verschillende landen / geloof in school zitten. Zo leren ze elkaars verschillen te respecteren van jongs af aan. :)

5. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Hier in de buurt zijn de islamitische kindjes op één hand te tellen op de r'k school... Ik vind het niet storend als ze er wel op zitten.

Ik snap alleen niet zo goed je beredenering hoe serieus de school dan het r-k onderwijs neemt.. De ouders kiezen toch een school voor hun kind?? En ik denk dat scholen op dit moment al lang blij zijn als er kindjes op hun school zitten...

Je kan er ook zo naar kijken de islamitische kindjes krijgen zo een breder inzicht in de wereld en dus ook goede nuttige informatie mee over de katholieken.

Ik denk dat het net als hierboven beschreven eraan toe gaat op een rk school. Door kinderen de achtergronden van de feesten en iets bij te brengen over respect, normen en waarden.

Vind het wel goed dat er islamitische kindjes opzitten..

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

#6 Eylem, 3 jun 2012
    Ik denk dat je niet beseft dat voor veel islamitische ouders een katholieke school dichterbij hetgene ligt wat ze op hun kinderen willen overbrengen dan een openbare school. Kijk eens naar de overeenkomsten in het christendom en de islam, dan zul je begrijpen waarom :) .

Ik vind het eerlijk gezegd heel vreemd dat je hierom twijfelt om je kind hier op school te doen.

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

#7 Eylem, 3 jun 2012
    nissaba • Toon onderwerp - verschillen tussen jodendom, christendom en islam

8. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Ik snap denk ik wel wat TS bedoeld! Ik zat vroeger op een openbare basisschool, waarom? juist omdat wij atheistisch zijn opgevoed en mijn ouders ons de vrij keus wilde geven in het geloof. Toendertijd warem de scholen duidelijk verdeeld, en ging je naaar een school van jouw geloof.
    Omdat onze school geen geloof aanhing, waren wij een multiculturele school, prima en gezellig!

Omdat de school toch iets wilde doen aan geloof en andere maatschappelijke dingen, kon je als ouder kiezen. 1 middag per week kon je kiezen voor katholieke/christelijk etc..les.
    En ik kan met zekerheid zeggen dat de kindjes uit mijn klas die islamitisch waren hier niet voor kozen!

Op mijn 2e openbare school, werd er standaard godsdienst gegeven, gewoon als vak. Ook hier hd ik islamitische kindje sin de klas en deze mochten op aanvraag van ouders een uurtje naar een andere klas als er godsdienst werd gegeven.

Wat ik wil zeggen...Zo gek vind ik TS haar vraag dus niet....

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Euhm, Eylem. Vrouwen ondergeschikt en als broedkip haha?

Anyway, denk dat ze die school kiezen dichtbij is en goed (net als de niet gelovige ouders vaak die school kiezen).
    Islam en Christendom heeft veel raakvlakken.

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Oh oeps, haha, ik dacht dat het een mooie opsomming was, had het niet tot op de letter nagelezen. Zal het even aanpassen.

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.833
    19.170
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Er kunnen verschillende redenen zijn waarom er Islamitische kinderen op een rk school zitten. Ellamalou heeft er al een aantal genoemd die niks met het geloof te maken hebben. Voor veel ouders zullen die redenen opgaan. Een deel van de moslims, lang niet allemaal, heeft moeite met mensen die niet gelovig zijn. Zij zullen hun kind dus liever op school doen bij kinderen met een ander (monotheïstisch) geloof dan met ongelovigen.

Ik werk zelf om een katholieke school waar redelijk veel moslims opzitten. (Ongeveer de helft, schat ik.) Wij doen niet heel erg veel meer aan het geloof. We besteden vanuit de Christelijke visie aandacht aan Kerst en Pasen. Soms lees ik bijbelverhalen voor, maar ik moet zeggen dat de werkdruk in groep 7 zo hoog is, dat ik er dit jaar minder aan toegekomen ben dan de jaren dat ik in een lagere groep stond. Want laten we eerlijk wezen: we vinden met zijn allen taal- en rekenonderwijs toch veel belangrijker dan godsdientles?

12. marjon1

marjon1 Lid

20 jun 2009
    67
    0
    0
    Administratief med.
    NULL
    Hoe weet je zeker dat deze kinderen moslim zijn? Er zijn namelijk ook veel mensen uit Afrika christelijk.

13. MiSe

MiSe Niet meer actief

#13 MiSe, 3 jun 2012
    Omg. Ik vind het gek dat je dat daar een probleem van maakt, beetje discriminerend ook want omdat ze er islamitisch uitzien, is het raar dat ze op een katholieke school zitten?

14. Beate

Beate Fanatiek lid

13 apr 2007
    2.202
    0
    0
    Dus ongelovige kinderen zijn wat jou betreft wel welkom op een RK-school en moslim kinderen niet. En dat is omdat?
    Ik werk zelf op de PC-school (VO) en 80% van onze leerlingen is allochtoon. Een groot deel daarvan moslim. Maar dat doet niks met de grondslag van de school hoor. Ze volgen gewoon godsdienstles waarbij ze oa uit de bijbel lezen, elke dag is er een dagopening en met kerst hebben mijn bovenbouwleerlingen (allen moslim) afgelopen jaar het kerstverhaal stil uitgebeeld op de muziek van een oratorium.

15. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Als kinderen dus op school al niet op dezelfde school "mogen" zitten omdat ze een ander geloof hebben, hoe moeten zij elkaar later dan respecteren? Als je al de insteek hebt dat een school waarschijnlijk "niet goed genoeg" is omdat er kinderen met een ander geloof op zitten dan gaat het toch helemaal de verkeerde kant op?

Waarom zou deze school geen "goede" roomskatholieke school zijn? De ouders van deze kinderen kiezen om een bepaalde reden voor deze school en schrijven hun kinderen in, de school 'kiest' deze kinderen niet uit. Grote kans dat ouders deze school kiezen omdat de school een goede reputatie heeft, dichtbij huis is of omdat alle vriendjes van de kinderen erop zitten. Zij vinden het blijkbaar geen probleem dat hun kinderen ook het verhaal van een ander geloof meekrijgen, waarom is dit dan voor jou wel een probleem?

Wat moet een goede RK school dan doen, iedereen met een andere geloofsovertuiging weigeren? Maakt dát het een goede roomskatholieke school? :( Want daar komt het in mijn ogen op neer en dat vind ik enorm kwalijk. Maar goed ik ben zelf niet gelovig dus misschien zie ik het wel helemaal verkeerd.

Iedereen is vrij om te geloven wat hij of zij wil en wat iemand ook kiest dit maakt hem of haar geen beter of slechter mens. Dat een school RK is, betekent toch niet dat omdat er moslims op zitten het een minder goede RK school is?

16. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Mijn zoontje is hervormd (wij ook) En toch zit hij op een katholieke school ipv de christelijke.
    Wij hebben twee scholen in de buurt, de christelijke en katholieke. Mijn man heeft op beide scholen kort gewerkt.
    de reden dat wij toch voor de katholieke school hebben gekozen is omdat hun pestbeleid beter is en de school iets beter aangeschreven staat. Op de christelijke school zitten wat leraren van de oude stempel (u zeggen e.d.) op de katholieke school zijn ze wat losser, wat makkelijker en spontaner. Dat past beter bij ons. Ook doen ze veel praktijk dingen, met z'n allen naar buiten voor praktijkles bijvoorbeeld.

Ik merk in mijn omgeving dat het geloof niet meer bij iedereen boven aan staat maar dat mensen kijken naar de school en gevoel wat je daar bij krijgt.

17. Zwollywood

Zwollywood Bekend lid

5 dec 2011
    659
    0
    0
    Ik snap TS wel. Je kiest bewust voor een katholieke school omdat je denkt dat daar meer volgens het Christelijke geloof wordt lesgegeven, of hoe noem je dat, met die visie. De ervaring is dat veel kinderen van andere geloven en dus vooral allochtonen op een openbare school zitten en niet op een katholieke school. Zo deel ik die scholen ook een beetje in. Openbaar is multiculti, katholiek veel minder. Logisch ook vanwege het geloofsdingetje. Als je dan ineens een katholieke school tegenkomt die veel weg heeft van een openbare school dan ga je toch even twijfelen omdat het "normaal anders" is. Dan zou ik me ook afvragen wat dan nog de meerwaarde is van het label katholieke school als de school op het eerste gezicht kenmerken heeft van een openbare school.

Denk dat ts geen moeite heeft met de allochtonen maar gewoon bang is dat de katholieke visie niet belangrijk is. Ik zou gewoon naar dd school toegaan en een dag meelopen ofzo. In ieder geval niet afgaan op de kinderen die je er ziet.

18. marjolinos

marjolinos Fanatiek lid

9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    ik denk dat ts bedoeld dat ze het belangrijk vind dat er aandacht gegeven wordt aan het geloof zoals dat vroeger was. Toen ik vroeger op school kwam was het eerste wat wij deden een gebed zeggen. Denk dat dit lastiger wordt op het moment dat er meerdere kinderen met een ander geloof in de klas zitten dan wanneer iedereen hetzelfde geloof heeft.

19. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar nu valt het op omdat die kindjes en hun ouders er waarschijnlijk niet-katholiek uitzien. Maar waarschijnlijk is een heel groot deel van de Nederlandse kindjes ook helemaal niet katholiek, volgens mij is dat echt al tijden zo maar kun je daarbij aan de buitenkant niet zien of ze niet of anders gelovig zijn.

20. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Dat zie je toch nergens meer, dat de pastoor naar school komt ?? Dat is volgensmij helemaal niet meer van deze tijd.

Ik heb voor verschillende opleidingen een aantal jaren op verschillende scholen stage gelopen, en ik heb het nergens meer gezien. Ook begeleiding naar de communie wordt op heel veel scholen niet meer gedaan. Tenzij er nog een hele klas de communie gaat doen. ( en dan moet ik zeggen dat het in het noorden van het land bijna niet meer is, hier in brabant wordt het ook al steeds minder)

Ohw, en sponsorlopen, die worden op elke school wel eens gehouden hoor, maakt niet uit of dat een rk school of openbare school is.

Deel Deze Pagina