Veranderen van basisschool?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tumtummetje, 11 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Hallo allemaal,

Mijn dochtertje zit nu sinds april 2011 (vanaf haar vierde verjaardag dus) op een christelijke basisschool. Ze heeft het naar haar zin.
    Toch willen wij van school veranderen en dat heeft er grotendeels mee te maken dat de school in een "achterstandswijk" staat. Dit merken we zeker in het gedrag van ons dochtertje. Er zijn veel dingen gebeurt op school en je hoort soms gekke verhalen. Gelukkig merkt mijn dochtertje dit nog niet echt, maar ik vrees voor haar als ze groter wordt. Na de zomer zou ze dan in een klas komen met 32!! Leerlingen. Ook probleemleerlingen.

Nu heeft ze gisterochtend op een school meegedraaid. Ik had gehoopt dat ze huppelend uit school zou komen. Beetje naief Van mij natuurlijk. Ze vond het niks en wil op haar oude school blijven. Mijn man vindt dat een vijfjarige hier niet over kan beslissen, maar ik vind het zielig.

Nu is hier ook nog een jenaplan school, waar ik ook ben geweest voordat ze vier werd. Dit is een leuke school, maar wel meer sociaal gericht.

De school die het zou gaan worden is meer prestatiegericht.

De twijfel is toegeslagen. Wat is wijsheid?

Wie kan mij helpen?

Xxx tumtummetje

2. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Sorry, verkeerd geplaatst zie ik nu!

3. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Niemand advies? :p

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

mja als ze het nu naar dr zin heeft.. dan is het niet gek dat die andere school minder leuk is.
    dat heeft weinig te maken met de school maar wellicht meer met de afwezigheid van dr huidige vriendinnetjes.

en het kan natuurlijk ook de manier zijn waarop ze met kleuters werken.
    onze dochter zit op een kunstzinnige school en zou denk ik ook moeite hebben met aarden op een andere school die meer gericht is op de standaard schoolse prestaties.

dus ja.. geen idee wat wijsheid is :)
    kan me voorstellen dat je niet wil dat je kind met schuttingtaal en blauwe plekken van het vechten op schoolplein thuis komt :)
    zou de uiteindelijk beslissing ook zelf maken.. en proberen uit te vissen waardoor je dochter het minder leuk vond.

si het door de afwezigheid van vriendinnetjes.. dat is snel opgelost..
    en een ander lessysteem kun je ook aan wennen..
    dus tja.. moeilijkmoeilijk :)

dus nee.. geen advies hier :)
    behalve nadenken over welk gewicht je toekent aan alle factoren in het verhaal :)

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het is een hele persoonlijke keuze denk ik..

Maar zo te horen voelt het voor jou niet als een prettige omgeving voor je kleintje. En dan zou ik zeker ook verder kijken.

Een 4/5 jarige kan wel een indicatie geven, maar beslissen is wat anders. Kun je niet nog een gesprek doen op haar huidige school, om te kijken of zij nog verbeteringen zien voor volgend jaar?

Prestatiegericht is niet echt iets dat bij ons past. Sommige scholen slaan daar soms echt in door. Ik ben meer voor een individuele aanpak. Daarom gaat mijn jochie naar het montessori.

Ik zou in jou geval voor het jenaplan gaan, maar ik zei al, dat is heel persoonlijk.

6. Saskia78

mja ik vind jenaplan ook altijd heel fijn klinken
    maar hoor ook vaak hier.. dat het per jenaplan nog weleens verschilt in hoeverre ze het ECHT toepassen op een handige manier :)

maarja.. daarvoor moet je er eerst geweest zijn :)

wij wilden ook niet heel prestatiegericht trouwens.. maar langzaam aan begint het gevoel te komen dat onze dochter er wellicht wel heel blij van word.
    althans.. in geval van de school bij ons huis dus.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik zou zeker wel wisselen als jullie bij een andere school een beter gevoel hebben.

Nu met 5 jaar kan ze weer heel snel wennen

8. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Dat we voor een andere school gaan is zeker. Maar nu nog bedenken welke.

Ons dochtertje is een intelligent meisje die nu ook verdiepingsstof krijgt aangeboden. Wel merken we dat ze Een beetje lui is ;) en vaak helemaal geen zin heeft in extra werk. Ze wil gewoon nog lekker spelen. Wel is ze erg creatief en kan erg goed tekenen.

Bij de openbare school zijn ze dus meer prestatiegericht en doen ze veel voor meerbegaafden / hoogbegaafden. Ook geven ze engels vanaf groep 1.

Bij Jenaplan zijn ze natuurlijk heel erg creatief en sociaalgericht, maar wij vinden de basisvakken ook erg belangrijk.

Moeilijk, moeilijk.

Xxx tumtummetje

9. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Kunstzinnige basisschool ziet er super uit trouwens!!! Helaas hebben we die hier niet in friesland :)

10. maggie100

maggie100 Fanatiek lid

12 mei 2011
    1.318
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze zit nu in groep 2? Dan mag ze toch ook nog heerlijk spelen?! En dan kan ze wel lui zijn maar misschien heeft ze gewoon geen behoefte aan uitdaging en wil ze graag spelen? Ze is nog maar een kleuter ze moet nog zolang leren gewoon kind zijn is ook belangrijk!!!

Mijn dochter is er nog lang niet aan toe om naar school te gaan maar ik ben een echt gevoelsmens en als mijn gevoel goed is ongeacht waar de school staat dan gaat ze daar naar toe.
    Zelf heb ik gewerkt op een school in een achterstandswijk en dat was een hele goede school en nu werk ik op een school in een 'goede' buurt ook een hele goede school met hogere prestaties maar ook hier gebeuren dingen waar je niet vrolijk van wordt veel prinsjes en prinsesjes. Om een voorbeeld te geven: kinderen hebben veel merkspullen zo is het eten dat ze meenemen ook van een bekend merk. Een dochter van een bekende kreeg een plakje ontbijtkoek mee vanuit een grote verpakking en dat wou ze niet want de rest had koek van Peijnenburg (kant en klaar) want dan werd ze uitgelachen of kinderen die de juf uitschelden voor kut juf in groep 4......Overal is er wel iets het zijn kinderen en die kunnen onderling erg hard zijn!

Kortom mijn advies volg je gevoel. En als je beslist om haar van school te halen vind ik wel dat je haar de mogelijkheid moet geven om afscheid te nemen van de kinderen van dan haar oude school en wel zeker weten dat je niet weer gaat veranderen.....

11. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Bedankt Maggie100 voor je reactie! Ik ben het helemaal met je eens hoor. Ze is nog maar zo klein en ik vind het ook belangrijk dat ze nog lekker speelt hoor. Maar mocht ze later meer verdieping en verrijking nodig hebben, dan zit ze iig op de openbare school goed. op de huidige school zijn ze er nog niet echt bekend mee.

En ik ben twee keer geweest op de openbare school en het ziet er goed uit. Goed pestbeleid, kinderen zijn netjes, alless goed gestructureerd, maar ook ruimte voor leuke dingn.

We gaan ook zeker volgende week trakteren en alles goed afsluiten en we gaan haar zeker niet weer laten switchen.

Xx tumtummetje

12. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Je weet ook zeker dat ze op beide scholen terecht kan?

13. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Ik ben ook van school gewisseld. De school waar hij op zat had een prut pest beleid, geen goede begeleiding en de meeste aandacht ging uit naar kinderen die nog nederlands moeten leren. Als de kinderen in de klas lagen te vechten, greep de juf ook niet in. Dit was overigens christelijk officieel.
    Hij gaat na de zomer naar een school in een naburig dorp, ook christelijk, maar totaal anders. Goed beleid, goede lesmethodes en een sfeer waar ik gelijk blij van werd. En wat voor ons toch wel belngrijk is, er zitten meer nederlandse kindjes dan buitenlandse, ik vind dit voor mijn zoontje belangrijk, omdat hij nog wel wat begeleiding kan gebruiken oop het sociale vak, hij is verder behoorlijk pienter en daar geven ze les op maat, per kind word gekeken waar hij hulp bij nodig heeft en waar uitdaging. Hier sta ik erg positief tegenover.
    Nu had mijn zoontje het op de eerste school ook totaal niet naar zijn zin, in de klas was hij daarom behoorlijk dwars en dag in dag uit huilen als hij erheen moest.
    Hij is proef gaan draaien op de nieuwe school en toen hijj buiten kwam, ging het "dat was leuk" nou de tranen stonden in mijn ogen. Ik moet er 10 tot 15 minuten voor fietsen, maar het is het waard.
    Zo te horen klinkt de openbare je goed in de oren, hopelijk hebben ze nog plek voor je.

14. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Ze hebben gelukkig plek op beide scholen, maar ik vind het nog steeds een lastige keuze. Ik heb ons dochtertje gevraagd wat zij niet leuk vond op de openbare school en dat waren:
    - de huishoek was niet leuk
    - de lijm plakte niet (haha ;))
    - de juf was niet leuk
    - engels was niet leuk, want ze kon het niet goed verstaan.

Echte "kinder" problemen dus :D

Jenaplan ziet er ook wel super uit...

Http://Www.lukasschooldrachten.nl

Xxx tumtummetje

15. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    In deze situatie zou ik ook van school veranderen. Een kleuter ziet nog niet de problemen die jullie nu wel zien. Ze zit nu nog maar pas op school dus ze zal zich vast snel aangepast.

Ik heb vroeger op een jenaplan school gezeten en ben er altijd erg tevreden mee geweest. Er was daar ook veel ruimte voor verdiepingsstof en dat vond ik erg fijn, omdat ik meestal ver voor was op mijn klasgenootjes. Ik kan natuurlijk geen oordeel geven over deze jenaplan school, maar de ervaringen met het systeem vond ik erg fijn.

Engels in de kleuterklas vind ik trouwens wel heel vroeg hoor. Op dat moment vind ik de ontwikkeling van de eigen taal toch een stuk belangrijker.

16. Saskia78

@anne: tegenwoordig heb je daar een hele goede methode voor.
    Kinderen pakken het op die leeftijd nog feilloos op en vergissen zich ook niet in de taal.
    Wij wonen hier heel erg multiculti en toen op het kdv de juf ineens Engels begon te oefenen waren alle kinderen erg enthousiast.
    Voor een redelijk aantal kindjes was dat dus niet eens een 2e taal maar zelfs een 3e. En toch ging het prima.
    Het schijnt ook erg goed te zijn voor de ontwikkeling van je taalgevoel.
    (als je het goed doet dus!)

17. gemke

gemke Niet meer actief

wat ik me afvraag is waarom je voor de school in een achterstandwijk bent gegaan ...waarom was dat je eerste keus als er zoveel andere betere scholen in de buurt zijn..en willen jullie niet gewoon te graag dat ze een hele slimme meid is laat haar lekker kleuter zijn dat zegt helemaal niet dat ze lui is maar gewoon op haar niveau ze hoort te spelen en nog helemaal niet bezig te zijn met engelse taal rekenen oid tenzij die gewoon op een speelse manier gebracht word natuurlijk ...is je kind getest als hoogbegaafd omdat je aangeeft dat ze meer werk krijgt en daar te lui voor is klinkt een beetje als puschen als je het mij vraagt ze heeft gewoon een eigen tempo en ook een 4jarige geeft dat tempo zelf aan bij behoefte aan meer geef je meer en als ze dat niet wil betekend dat toch niet dat ze lui is dat geeft alleen maar aan dat ze er niet aan toe is ...je kind voelt zich op gemak op die school met die vriendjes en vriendinnetje het lijkt mij niet erg goed dat af te nemen dan creeër je volgens mij alleen maar problemen

18. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Bedankt Gemke voor je reactie.
    We zijn voor deze school gegaan, omdat we zelf in de "achterstandswijk" wonen. Dit wel na heeeel erg lang twijfelen. En je weet pas hoe het is als je kind daadwerkelijk op de school zit vind ik.

De twee andere scholen, waar ik het nu steeds over heb, zitten dus veel verder bij ons huis vandaan.

Wij willen ook niet in deze wijk blijven wonen, maar tegenwoordig verkoop je je huis niet zo snel.

En wat betreft het pushen... Ik heb geen idee waar je dit op basseerd?
    Ons dochtertje is gewoon een slim meisje, wat haar huidige school opgemerkt heeft. Ze is veel met letters en cijfers bezig en die mogelijkheid bieden ze haar ook. Soms is ze gewoon een beetje lui in haar taakjes en vandaar of ik niet weet of het jenaplan wel passend is.

Groet,
    Tumtummetje

19. gemke

gemke Niet meer actief

met pushen bedoel ik dat ookal is het kind zelf wel bezig met cijfers en tellen dat nog niet wil zeggen dat ze extra werk nodig heeft je zegt zelf dat ze er lui in is wat volgens mij dan aangeeft dat ze jullie laat zien er niet aan toe is om dat extra werk te willen doen dus zou dat ook niet gedwongen moeten worden zo komt je verhaal namelijk een beetje over ik vind lui voor een 4 jarige met extra werk nogal een zwaar woord in die context omdat ik denk dat een 4 jarige nog geen extra werk zou moeten krijgen ....ik ben ook zo'n moeder die het belachelijk vind dat kids tegenwoordig in groep 1 al citotoetsen krijgen ookal kunnen ze het wel ..ik heb een tweeling van 5 1 daarvan kan supergoed tellen de ander wil dat gewoon absoluut nog niet kan het wel doet het stiekem tijdens het spelen hij vertikt het om het te doen als het hem gevraagd word kan gewoon niet tegen die druk zeg maar ...heb op school ook gezeg dat dat vanzelf echt wel zal komen zo doen zijn we echt wel met hem bezig onder de douche bijvoorbeeld liedjes zingen waarin getelt word en dan telt ie vrolijk mee maar we vragen het hem niet om vervolgens afwachtend te kijken of dat ie het kan want dan slaat ie dicht en dan lukt het ook niet elk kind is ook anders dat heb ik wel geleerd met mijn tweeling want zelfs die zitten niet op een gelijk niveau sommige mensen accepteren het echter niet als hun kind het niet op hun tempo doen en pushen dan en noemen het kind lui als het het niet doet als het gevraagd word snap je het komt dus door het woord dat je gebruikt waardoor ik denk dat ze teveel gepushed word verder niks persoonlijk

20. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zou mijn kindje niet van school halen. Jullie hebben zelf niet voor niets deze school gekozen en jullie kindje voelt zich er prettig daar. Zo slecht is de school toch niet als zij daar signaleren dat jullie kindje leergierig is en haar extra stof geven?
    Ik zou haar pas van school halen wanneer zij zelf hinder krijgt of je daadwerkelijk gaat verhuizen.
    Ik vind het nogal wat, trakteren op je oude school, al je vriendjes achter laten en niet wetende waar je na de vakantie naartoe gaat. Denk je trouwens niet dat zo lang jullie daar wonen ze toch ook met "die" kindjes zal spelen buiten?

Ik ben het overigens ook wel met gemke eens. Extra werk en haar lui noemen is misschien niet helemaal juist. Dat ze er geen zin in heeft is ook een teken dat ze er helemaal niet aan toe is. Dat het af en toe leuk is dat zal vast maar om haar daar nu voor over te laten stappen.....

Deel Deze Pagina