Ik zit geestelijk niet lekker in mijn vel en veel dingen zijn me te veel. Nu schiet het huishouden er echt bij in, heb er tijd genoeg voor ( buiten de kinderen om ) maar het lukt gewoon niet. Nu wil ik een schema voor mezelf maken met wat ik welke dag wil doen..wie doet dit ook?
Ik heb het niet op papier staan, maar ik heb wel vaste dagen voor verschillende huishoudelijke taken. Ik vind het heel prettig, want inmiddels is het een gewoonte geworden en kan ik me er gemakkelijk toe zetten.
mmm ik gebruik het ook niet ik doe elke dag waar ik zin in heb alles boven en beneden of ik nu een goed tijd heb of ene slechte tijd heb het hoort bij mij en het gaat hier automatisch eigenlijk
Ik heb het dan ook niet op papier staan, maar ik heb wel echt een ritme/planning voor de dag. Door medische redenen heb ik me een dagritme aan moeten leren, anders kan ik er goed ziek van worden (klinkt heel raar maar het is echt zo helaas). Vanaf dat ik opsta totdat onze meid s'avonds op bed ligt is het bij ons 1 groot schema (verzorging mij en mijn meissie, schoonmaken, koken, eropuit ed).
ik maak alleen schoon op vrijdag. Tussendoor ruim ik wel op, maar dat is 5 minuutjes werk per dag. iedere dag lukt me gewoon echt niet, en zo heb ik de meeste rust in mijn hoofd.
Ik verdeel de dingen wat. Op dinsdag stof ik het hele huis, op woensdag doe ik de badkamer en de wc. Afwassen doet mijn man 's avonds en dan ruim ik Emma's troep op en stofzuig ik even. De bedden verschoon ik op zaterdag. Dit zijn mijn vaste dingen (hoewel het nu wat minder vast is, omdat het druk is met school). Dan komt af en toe de keuken erbij en de planten doe ik wanneer ik eraan denk. Ramen doe ik nooit... Erg he.
Ik werk ook met schema. Ene dag slaapkamers doen, andere dag badkamer en wc doen. En andere dag woonkamer en keuken doen. Probeer elke dag zoiezo op te ruimen, en wasje te draaien, als jedat niet doet wordt het je uiteindelijk teveel en is het steeds moeilijker iets te gaan doen. Wat ik doe is: ik kijk om me heen en ga alles bekijken wat opgeruimd moet worden, als ik alles bekeken heb ga ik me er ontzettend aan irriteren, en dan ga ik opruimen. Lekker zomers muziekje erbij, deuren en ramen open, beddenzooi naar buiten en ff snel t huis door. Dan ben je zo klaar en was t niet eens zo erg. Weet hoe moeilijk het kan zijn, ik ben zelf depressief en heb ook zo gezeten als jij nu zit. Maar je moet er zelf wat van maken, want anders wordt je gek. Succes. En maak een schema wat bij jou past, schrijf daar 1 ding per dag op, zoals vaatwasser inruimen, simpel klusje. Als dat lukt vul je je lijstje meer aan.
nou niet echt een strikt schema maar heb bijvoorbeeld wel standaard dagen waarop ik de bedden verschoon...maandag, woensdag en vrijdag! meestal doe ik op die dagen dan ook maar meteen de hele boel!! (mloet zo trouwens maar eens beginnen) badkamer keuken en wc en oppervlakken afdoen met een doekje die ik elke dag, ramen elke zoveel maanden (om de 3 of zo) ik maak best veel schoon maar is gewoon een ritme geworden en niet omdat een schema het me vertelt
Ik poets alles iedere dag en steeds in dezelfde volgorde. Maar ik heb maar een klein huisje dus dat is zo gedaan. Anders iedere dag in je agenda of een soort kalender of schiftje maken wat je die dag moet doen voor jezelf..Vaak word je hoofd daar ook wat leger van. Soms heb je zoveel in je hoofd dat je niet eens meer weet wat ookal weer gedaan moest worden. Dat heb ik vaak gehad haha
mijn tante had er 1. je werd er gek van. die liet je gewoon voor de deur staan omdat ze daar en daar mee bezig was. dan hoorde je haar gewoon ergens mee bezig maar deed ze gewoon niet open want anders liep haar schema in de war. en als je al binnen mocht komen ging ze gewoon door met waar ze mee bezig was. niet eventjes iets afmaken ofzo, gewoon haar hele verdere schema wat elke dag propvol zat.. ze had ook een schema voor boodschappen te doen.en dan moest je ook gewoon vertrekken. ze ploos al de folders uit en maakte een heel schema wat waar het goedkoopste was en reed de hele week van hot naar her. voor het geld hoefde ze het niet te doen mijn oom had een heel goed salaris. ze was gewoon slachtoffer van haar eigen schema's en dwangmatig ahndelen volgens mij.en met haar haar fam. ik had altijd een beetje medelijden met mijn nichtje op de een of andere manier. altijd opgejaagd zelfs als er ergens een feestje was. ze zat nog eens lekker op haar gemak.
Ik heb ook geen schema, nouja eigenlijk wel alleen niet op papier ofzo. Ik stof en stofzuig elke dag, beddengoed 1x per week, keukenblad en afwas elke dag, keuken buitenkant 1x per week. wc om de dag. Je zou alle taken die je normaal doet voor jezelf op kunnen schrijven en dan de dagen erachter zetten dat je wat wilt doen en dan afstrepen als je het gedaan hebt. Neem er dan een ochtend of midddag de tijd voor en zeg niet tegen je jezelf met een half uur moet ik het gedaan hebben.
Hier ook geen schema op papier, maar toch wel een schema in mijn hoofd. Iedere donderdag doe ik grote kuis, overal stof afdoen, dweilen, alles weer op z'n plaats zetten. De maandag of zondag strijk ik en de was doe ik tussendoor. Net zoals ik ook regelmatig stofzuig en alles aan de kant doe.
Hier wel een schema... mede ook omdat we een schoonmaakster/nanny hebben en zij is er elke dinsdag 2 uurtjes en elke woensdag 2 uurtjes... Zij doet elke dinsdag 1 uurtje; stofzuigen en dweilen beneden en boven En zij doet elke woensdag 1 uurtje; bedden verschonen, badkamer, wc en keuken poetsen.. Verder ben ik maandag, vrijdag, zaterdag en zondag thuis en dan houd ik het bij en doe ik dingen als de was enzo..
ik heb wel een schema maar doe er eigenlijk niks mee. Ik doe gewoon wanneer ik de tijd heb m`n ding. Wassen doe ik altijd in het weekend en soms een wasje tussendoor. De rest van het huishouden doe ik wanneer ik er de tijd voor heb. Alleen het bed verschonen doe ik altijd wanneer mijn man ook thuis is. iig het opnieuw opmaken want ik kan dat niet alleen. ( erg groot dekbed ) Idd ook vaak lekker de deuren en ramen open en een muziekje erbij. Dat helpt echt en dan doe je het gewoon met een glimlach. De ramen doe ik nooit, dat doet mijn man altijd. Is een hobby van hem ( raar maar waar ) dus ik zou toch alleen maar commentaar krijgen hihi. Is vaak 1 x per maand. Liefs
toen ik voor het eerst op mezelf ging met een vriendinnetje hebben we een schema gemaakt, omdat we ook allebei onregelmatig werkte. Dan wisten we in ieder geval dat die dag alles gedaan was en anders lieten we dat elkaar weten. Nu heb ik geen schema meer, maar ik doe wel een aantal dingen op een vaste dag, anders blijft het te lang liggen, zoals beddengoed verschonen en de kattenbakken. De rest lukt me wel om te doen als het nodig is. Soms heb ik zo'n dag dat ik helemaal mn overzicht kwijt ben en dan maak ik voor die dag een soort schema, met rust er in enzo
eerlijk he hierzo. ik ben mij toch lui wat betreft het huis houden , heb het geprobeerd om elke dag wat te doen maar echt ben echt een lui varken wat met dat betreft probeer het bij te houden dat het niet te erg wordt . maar sta niet constant met die stofzuiger klaar ba bababab
Ik probeer in mijn hoofd een soort van schema te maken zodat ik in ieder geval een vast ritme heb voor de bedden, boven en onderverdieping en de boodschappen. De rest kan in de overige vrije momenten.
Ik kan zo jaloers worden op mensen die altijd alles zo netjes bijhouden!!! Ik ben wat dat betreft net een lui varken, ik zie alles wel en als het te erg wordt doe ik er wat aan, anders niet. Ik zou graag willen dat ik alles altijd netjes had, vooral met de 4 katten die we hebben. Maar helaas, meestal komt het er op neer dat ik samen met mijn vriend op een vrijdag of zaterdag ochtend het hele huis doen, dan is het tenminste gedaan. Begrijp me niet verkeerd, ik probeer het wel bij te houden, maar gezien ik ook onregelmatig werk heb ik er jammergenoeg ook niet altijd zin in en dat terwijl het maar een uurtje werk is..... Misschien dat een schema ook wel wat voor mij is