Ik ben gestopt met roken en ben wat kilootjes aangekomen en die wil ik er graag af. Dus ik wil opletten met eten maar nou heb ik wat puntjes Ik ben 157 en weeg 61kg dus niet extreem zwaar denk ik. Hoeveel gram aardappels mag je? In brood zitten aardig wat calorieën wat kan ik daar beter voor in de plek eten? Wat kan ik als tussendoortje pakken waar weinig calorieën inzitten?
Ik ben vorig jaar 8 kilo afgevallen in ca 4 maanden tijd. Ik had een caloriëntelapp op mijn telefoon gezet en probeerde te streven naar 1350 caloriën per dag. Om 1 kilo af te vallen moet je 7000 calorieën minder eten dan je verbruikt. Met 500 minder dan normaal per dag val je in een week tijd dus een halve kilo af. Maar ik doe zittend werk en sport niet erg frequent. Qua tussendoortjes: speculaasjes bevatten niet veel cal., cracottes met light jam vond ik ook lekker als ik zin had in iets zoets. Bij mij was de grootste dikmaker de vloeibare suiker in de vorm van sapjes. Daar ben ik radicaal mee gestopt en verder niet heel veel aangepast, behalve 's avonds minder snaaien na het eten. En als vanzelf gleden de kilo's er langzaam van af.
Ik heb vanmiddag besloten te lijnen. Dus ik heb het niet erg netjes gedaan nu zit ik zit op 1495 calorieën. Ik drink alleen melk en caloriearme siroop. Die melk moet ook weg zit ook erg veel in. Maar nam je helemaal niks zoals taart op een verjaardag enzo.
Ik ben even groot ( 1.58 1 cm groter) en ik ben 51 kilo. Ik was 63,5 en ben dus veel afgevallen Ik at op dagen dat ik niet sportte ( was 2 dagen) tussen de 1400 en de 1500 calorieën. Op dagen dat ik wel sportte at ik tussen de 1750 en de 1850 Nu eet ik weer gewoon...ongeveer 1900 calorieën en ik sport 5 a 6 keer per week. ( yoga tel ik niet mee) Het heeft me 7 maanden gekost om zo af te vallen. Niet te snel. Ik sport wel heel fanatiek trouwens 3 keer cardio, 2 keer kracht en 3 keer yoga ( yoga doe ik of vroeg in de morgen of rond 8 uur in de avond een half uur...)
Wat bij mij erg helpt: zoveel mogelijk puur eten. Dus kijken naar verpakkingen en zo min mogelijk toegevoegde suikers. Meer eiwitten en iets minder koolhydraten (daarmee wil ik niet zeggen dat je geen brood etc moet eten ) gezonde vetten etc. Ik kijk ook niet meer echt naar het aantal kcal maar meer naar de gezonde producten. Oh ja en meer groenten ik eet bij de lunch en bij het avond eten flink wat groenten of rauwkost.
Aardappels, je 'mag' zoveel als je wilt. Alles is een keuze namelijk. Als je veel aardappels eet mag je minder calorieën van andere dingen op een dag als je nog af wilt vallen, en als je weinig aardappels eet kun je wat meer van iets anders eten. Dus jouw afweging. Eet alles met mate, zodat je toch gevarieerd blijft eten. Ik zou zeggen, 25% minder dan wat je hiervoor aan aardappels opschepte. Brood zou ik niet compleet schrappen, er zitten ook vitamines/mineralen/jodium/vezels enz in. Als je niet wilt gaan jojo-ën kun je beter je eetgedrag en levensstijl aanpassen naar iets wat je daarna ook nog kunt volhouden. Sommig beleg bevat meer calorieën dan de hele boterham zelf. Maar het gaat ook niet alleen om de calorieën, maar ook over de voedingswaarde (pindakaas is bijvoorbeeld heel vet, maar wel de goede vetten, dus kan best af en toe). Maar kies vooral mager beleg (bijv kipfilet, huttenkase), en dan 2 boterhammen als ontbijt of 3 crackers, en 2 of 3 boterhammen lunch, of 2 boterhammen en 1 cracker. Of wat je zelf wil, lekker vindt, en kunt volhouden, alles gaat om balans. Tussendoortjes het beste groente & fruit, maar andere dingen met weinig calorieën: - Snackgroenten (komkommer, cherrytomaatjes, wortel, bleekselderij, radijs) - fruit - smoothie - lange vinger - rijstwafel - soepstengel - 1 simpel biscuitje - zoute popcorn - 1 cup-a-soup - waterijsje - 1 handje rozijnen of nootjes (niet zozeer caloriearm, wel gezond) - 1 blokje pure chocola Drinken kun je ongemerkt veel calorieën mee binnenkrijgen (behalve water, thee en koffie zonder suiker). Ik weet niet wat je nu drinkt op een dag, maar daar is mogelijk ook nog winst te halen. Ik zou vooral kijken naar gezond, gematigd en gebalanseerd, niet helemaal blindstaren op calorieën. Succes! Super trouwens dat je gestopt bent met roken!
Je kan my fitness pal instalerenop je telefoon. Door producten te scannen en in te voeren maak je je calorieverbruik inzichtelijk.
Nee, taart op verjaardagen heb ik in die tijd inderdaad afgeslagen. Maar ik at wel af en toe 's avonds 1 of 2 speculaasjes of 's ochtends als ik bij iemand koffie ging drinken. Wijn heb ik in die tijd ook niet gedronken en als ik in het weekend patat wilde, deed ik het de rest van die dag hééél rustig aan met eten. Dus niet én 's ochtends harde broodjes én 's middags lekker lunchen én 's avonds een bord patat met snack. Maar goed, als je 's middags besluit om te gaan lijnen, begin je toch die middag en dan geldt het dagtotaal wat je voor jezelf hebt besloten pas voor de volgende dag. Ik heb verder trouwens niet echt een dieet gevolgd, maar meer mijn normale eetpatroon iets aangepast met gezondere keuzes. Wel zo dat het vol te houden was en ook op de lange termijn goed te doen was. Ik hou me er nu nog steeds min of meer aan, het gaat nu vanzelf eigenlijk. En dat is het belangrijkst, want je kunt nu gaan crashen, maar de kilo's die je dan met extreem lijnen kwijtraakt, zitten er zo weer bij als je geen zin meer hebt in dat gecrash. Als je het wat rustiger doet, dan kost het meer tijd, maar heb je op de lange termijn veel meer effect. Ik snoep nu weer regelmatig, drink in het weekend gerust een wijntje, sla geen taart meer af en eet elke week patat, maar ik ben niet meer aangekomen. Want de normale dingen let ik wel veel meer op: geen gesnaai na het avondeten, geen sapjes meer, gezondere snackjes ipv chips en nootjes. En dat maakt het verschil, niet dat ene patatje op zaterdagavond of die punt taart bij die ene verjaardag per maand.
Naast het maken van misschien gezondere keuzes qua voeding, kun je ook denken aan meer bewegen. Geen idee hoe dit er nu voor jou uit ziet natuurlijk. Goed van je om te stoppen met roken!
Als je gezond en uitgebalanceerd wilt eten, heb je om alle vitamines en mineralen binnen te krijgen zo'n 1500 kcal nodig. Daarbij kun je in principe alles blijven eten, ook brood/aardappelen/rijst/pasta. Het afvallen gaat daardoor niet heel snel, maar je verbranding blijft wel goed op gang. Een indicatie van hoe je dag er dan uit ziet: Ontbijt: 2 broodjes (2 crackers/beschuitjes zijn 1 broodje), volkoren om de spijsvertering goed op te starten. Halvarine + mager beleg (kaas, vleeswaren, sandwichspread, groenten of max 1 met appelstroop, halva jam of vruchtenhagel) of 200 ml melk met 30 gram havermout en evt een 1/2 appel er doorheen. Lunch: 2-3 volkoren boterhammen met mager beleg. of - soep met een cracker of broodje + mager beleg. - een maaltijdsalade met groenten, pitten en dressing - omelet met gebakken groenten erdoor, zoals prei of tomaatjes. + peper en zout Diner: 2 opscheplepels aardappelen, zilvervliesrijst of volkorenpasta 200 gram groenten 125 gram vlees (liever geen worst of spek) 1 schaaltje yoghurt met muesli en/of fruit. Tussendoortjes: 2x zuivelproduct zoals yoghurt/kwark 2 stuks fruit (bijvoorbeeld door de yoghurt) Evt extra: snackgroenten zoveel je wilt 2 cracottes met mager beleg een paar soepstengels met dip handje olijven/zongedroogde tomaten handje noten (alles behalve pinda/cashew) Drinken: Koffie, thee, water, spa blauw/rood/citroen, tomaten- en groentensappen, magere melkproducten (geen suiker toegevoegd). Een keer in het weekend: Glaasje lightfris, glas rode wijn, glas droge witte wijn. Belangrijk: Neem niet minder! Daar gaat je verbranding alleen maar trager van werken en daar val je dus niet sneller mee af! Kun je hier wat mee?
Je moet niet gaan lijnen, maar gewoon 'goed' eten. Ga je te laag in je calorieën zitten zul je het in het begin snel gewicht verliezen en uiteindelijk alleen maar gaan jojo-en. Qua gewicht zit je netjes, dus hou je gewoon aan je maaltijden. Neem bijvoorbeeld als ontbijt en/of lunch havermout ipv brood. Neem je brood dan volkoren of spelt, en met mager beleg. (Denk aan huttenkase, kipfilet...). Google ook eens op mugcake of havermout pannenkoekjes. Vooral mugcake is een van mijn favorieten. Zelf ben ik niet zo gek op aardappelen, ik eet liever rijst. Ik eet daarvan max 60gram. Probeet minimaal 200 gram groenten te eten savonds en niet meer dan 100gram vlees. Gebruik ook geen sausjes. Qua drinken, vooral water en koffie/thee zonder melk of suiker. Water is goed voor je, drink echt 1.5 tot 2 liter op een dag. Als tussendoortje eet ik graag fruit. Ik eet drie grote maaltijden en drie tussendoortjes, zodat ik honger vermijd.