hallo dames! ik hoop dat er moeders zijn die me tips kunnen geven of me even kunnen gerust stellen. het gaat om het volgende: mijn zoontje van 3 begint zn aandrang om te plassen te voelen. eerst was ik hier heel blij mee, ik dacht, dan kunnen we langzaam gaan beginnen met de zindelijkheid. dus heb precies gedaan wat er op internet gezegd word.. dus uitleggen wat hij voelt en dat ik trots op hem ben. maar hij begint nu helemaal overstuur te raken zodra hij iets voelt. hij gaat huilen en wordt boos. ik probeer hem rustig te maken en hem beetje af te leiden. ook laat ik hem mee gaan met mij naar de wc maar hij wordt helemaal overstuur. het ophouden van zn plas gaat denk ik nu ook pijn doen want hij klaagt over 'au piepie'. ik weet echt even niet wat ik moet doen. heb het consultatie bureau gebeld en die raad me aan om eventueel met een pedagogisch medewerker te praten. maar dit vind ik in mijn gevoel een falen.... ben blij dat ik hier even mn verhaal kan doen.
Misschien heeft hij wel blaasontsteking? Plast hij dan uiteindelijk in een luier? of gaat hij op de wc? Heeft hij denk je pijn bij het plassen? Charlie
Op de wc weigert ie, po wil ie niet.. uiteindelijk wel in luier.. zit te denken om zo'n po te kopen met muziek van de sint..
Als ie er zo overstuur van raakt zou ik het eerst even weer laten. Mijn dochter was 2,5 jr toen ik dacht dat ze er aan toen was om zindelijk te worden. Op een gegeven moment was ze zo overstuur en bang/boos dat ik er maar mee gestopt ben. Met 3,3 jaar ging ze, uit zichzelf, zo ineens op de pot/wc. Luier overdag af en bijna geen ongelukjes gehad. En jaar later ook 's nachts zindelijk, bijna zonder ongelukjes.
Ik zou heel graag het willen 'laten' maar hij is helemaal overstuur als ie iets voelt. Ik probeer het nu beetje te negeren maar dat vind ik ook zo moeilijk. ..
Herkenbaar, mijn zoontje had dat ook, nu is mijn zoon sowieso vrij prikkelgevoelig. Het was hier geen teken van zindelijkheid, maar dat kan bij jouw zoontje anders zijn. Ik heb mijn zoontje toen uitgelegd dat het niet erg is en hem geleerd om te vragen om een schone luier ipv te gaan huilen. Dit duurde wel een even voor hij het door had. Ik zou het dus niet negeren, je zoontje is er echt verdrietig van en hij moet niet het idee hebben dat hij iets verkeerds doet. Je zou eventueel ook nog een boekje kunnen halen om het visueel te maken.
Heb je al uitgelegd waarom hij plast en wat plas is (in kindertaal?) Mijn dochter begreep dat je lichaam een soort motortje is dat vitaminen (uit eten) nodig heeft. Soms is eten heel gezond en soms alleen lekker. Wat je lijfje niet nodig heeft plas (en poep) je weer uit. Wat ook hielp is benoemen dat plassen heel normaal is en dat iedereen het doet ook opa/oma etc. Destijds ging ik naar de kinderboerderij om poep en plas te bekijken, dat vond ze reuze interessant. samen met de knuffel plassen (potje voor de pop erbij) was ook minder eng. Benoem ook dat hij het spannend/eng mag vinden en dat jij hem daarbij helpt.
ik zou wel even laten checken bij HA.zoontje had ooit piemel ontstekking en toen had hij echt au bij het plassen. is het een beetje rood of dik? het is echt heel pijnlijk volgens de HA.
Iedereen bedankt voor het meedenken! Ik ga morgen meteen een leesboekje kopen over zindelijkheid en ik troost hem iedere x en leg het hem ook op kinderlijke manier uit. Zn piemeltje ziet er verder gewoon normaal uit.