En als iedereen dat doet hebben we een heel groot probleem. Ik moet er ook niet aan denken dat in geval van oorlog mijn kinderen opgeroepen zouden worden. Daarvan krijg ik nu al kippenvel en draait mijn maag om. Maar ja ondertussen willen we wel allemaal verdedigd worden....
Misschien heel erg offtopic hoor. Maar las dat je Marokkaans bent, en dus misschien een dubbel paspoort hebt? En toen moest ik aan het volgende scenario denken: Wat zou er gebeuren als je als jongere een dubbel paspoort hebt, en vanuit beide landen wordt opgeroepen tot de dienstplicht? Mag je er dan één verzaken? En dan nog erger: wat als deze beiden landen met elkaar oorlog voeren?
Maar het verschil is dat hun niet mee willen werken aan een genocide en onrecht jegens de Palestijnen hun zien het niet als verdedigen maar als aanvallen van onschuldige mensen.
Klopt het is fosha arabisch ik kan dat zelf heel goed verstaan en een heel klein beetje spreken maar begrijpen geen problemen mee.
Nee vind je helemaal niet idealistisch vind je denken zoals elk weldenkend mens zou moeten denken. Ik leer mijn jongens ook geen geweld en elk spelletje op de playstation,switch of telefoon waar schieten of geweld in voorkomt zijn hier verboden. Ik wil het niet hebben dat ze "geweld" normaal vinden en het erbij hoort. @Olympia Ik moet er ook niet aan denken dat ze opgeroepen worden voor het leger zowel hier of Marokko aangezien de dubbele nationaliteit . Is Nederland of Marokko de onderdrukken sorry dan maar de gevangenis in i.p.v meewerken aan oorlogsmisdaden en onrecht. Zou Nederland of Marokko de slachtoffer zijn dan zou ik het alsnog het liefst niet willen maar dan kan ik begrip ervoor tonen omdat het ze verzetters zijn i.p.v. de onderdrukkers. En betreft al die idiote leiders die mogen allemaal op een onbewoond eilandje gedumpt worden en dan mogen ze elkaar maar opeten daar absoluut 0,0% medelijden mee.
Interessante vraag. Ik heb het even moeten opzoeken. Marokko heeft pas nog dienstplicht heringevoerd, alleen niet voor Marokkanen in het buitenland. Dus in die zin zijn mijn kinderen vrijgesteld. Als Marokko en Nederland in oorlog zijn? Pff geen idee, liefst natuurlijk niet mee laten doen, dan maar gevangenis, maar als het echt moet dan kijken naar wie er de slechterik is. En voor de goede vechten. Is het een oorlog van niet-moslims tegen moslims, dan sowieso bij de moslims.
Was dat maar waarheid wat je zegt. Het probleem is dat al die leiders grootspraak hebben en andermans kinderen de ellende en dood insturen, terwijl zij alleen maar alles van bovenaf dirigeren. Zoon van Netanyahu zit lekker te chillen in Miami. Tja, dan weet je al hoe het zit. Waarom gaat zijn zoon ook niet meevechten?
Hier in Nederland heb je wel zoiets als dienstplicht weigering vanwege gewetensbezwaren, dan kom je voor een commissie en die bepalen of het gegrond is. Al betwijfel ik in hoeverre zoiets serieus genomen wordt ten tijde van oorlog.
Verdedigd worden valt nog wel wat voor te zeggen, maar andere landen aanvallen. Of missies in landen duizenden kilometers verderop, nooit niet. Hoeveel Amerikanen hebben hun kinderen niet verloren in Afghanistan of in Irak? Jaa dag, laat mijn kind met rust.
Dit bedoel ik. En deze zoon van Netanyahu heeft de grootste praatjes over Palestijnen. Het is niet zo dat hij een of andere pacifist is.
In Israël zijn de ultra orthodoxe joden ook vrijgesteld van dienstplicht. Zij geloven dat ze geen mensen mogen doden, ook in de oorlog niet. Maar zij doen sinds 7 oktober wel lichamen identificeren en begraven. Of zieken helpen verzorgen en eten op legerbasis verzorgen.
Nu kun je dit wel weer uitvergroten, maar denk dat kinderen van Hamas leiders net zo goed luxueus zitten te 'chillen' ergens in Qatar of Turkije. Maar mee eens dat hij dan ook gewoon z'n mond moet houden.
Het is meer de pot verwijt de ketel tot die zwart ziet. Want eerlijk hoe vaak in de media werd herhaalt over de Hamasleider maar over de zoon van Netanyahu heb ik niets gelezen erover.
https://nos.nl/collectie/13959/liveblog/2497865-israelische-militairen-ondervragen-dokters-en-patienten-bij-inval-al-shifa#UPDATE-container-73417248 Sorry maar mijn maag keert hier echt van om en word ter plekke ontzettend boos hierover. Ze moeten echt een halt toegeroepen worden. Er zijn inmiddels ontelbare keren verteld dat er geen hamas is of iets dergelijks in het ziekenhuis zit. Ook door andere partijen dan het personeel van het ziekenhuis. Maar ze zijn zo harteloos bezig dat ze niets anders dan moord en angst zaaien daar in het ziekenhuis. Alsof de artsen de tijd of behoefte er aan hebben . Die zijn 24 uur bezig om de gewonden te verzorgen die door Israel zijn gemaakt. Echt dit is niet te verdedigen noch goed te praten. Helemaal niets
https://nos.nl/collectie/13959/liveblog/2497865-israelische-militairen-ondervragen-dokters-en-patienten-bij-inval-al-shifa#UPDATE-container-73418247 Zit video bij van het ziekenhuis arts aan het woord en je ziet gewonde patienten. Onbeschrijfelijk dit