Het is geweigerd door het ziekenhuis, omdat 300 liter letterlijk een 30 minuten aan stroom is. Er wordt in het ziekenhuis 8000 tor 10000 liter per dag gebruikt. Dus wat heb je dan aan 300 liter? Even 30 minuten zuurstof en weer uit? Aanbod van 300 liter is zodat het lijkt alsof Israël iets geweldigs heeft gedaan, terwijl dat dus totaal niet zo is.
Maar zou Israël zo spaarzaam het brandstof uitgeven uit angst dat Hamas het in handen neemt voor andere doeleinden? Ik kan er gewoon niet bij dat je zo harteloos bent om het bewust niet af te geven. En kwetsbaren zo te laten lijden of zo'n nare dood te laten sterven. Mijn gebed is bij ze. En inderdaad..stel de oorlog stopt, waar moeten ze terug wonen als er niets meer is..zelfs geen ziekenhuis of school.
Het is vaak ook maar gissen naar de waarheid, dat is wel het probleem. Ministerie van gezondheid is gelieerd aan Hamas en ja het IDF zal ook niet 100% zuiver zijn. Eén ding wat zeker is, is dat de hele situatie schrijnend is daar.
Heb je hier misschien een bron van? Ik lees namelijk overal dat het een ja tegen nee is en zie geen bevestiging dat het inderdaad geweigerd zou zijn?
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/13/situatie-nog-altijd-nijpend-voor-zeker-tweeduizend-mensen-in-het-al-shifa-ziekenhuis-a4180694 Hier staat het (oa) in.
Ik heb het gisteren op het nieuws gehoord op Al jazeera waar dit uitgebreid besproken werd. Dus ik heb even gezocht en dit gevonden.
Ik weet ook niet wat het doel is. Net als met het niet leveren van water, voedsel en stroom. Het is wel duidelijk dat je daar niet alleen Hamas mee pakt, maar vooral de 2 miljoen inwoners van Gaza.
Hier staat toch ook geen bevestiging in? Er staat dat Hamas ontkent. Maar @marais zei dat ze het idd geweigerd hebben.
De directeur heeft het geweigerd heeft hij gezegd, omdat 300 liter niets voorstelt. Ik heb daar geen bewijs van voor jou. Als je het zo graag zelf wilt horen kan je googlen en misschien vind je wel een vertaalde versie. Aangezien hij op Al jazeera arabisch sprak.
Ja het is een fooi waarvoor ze heel veel applaus verwachten blijkbaar. Een wat groter Nederlands ziekenhuis als het Catharina ziekenhuis geeft zelf aan 21 miljoen KWh per jaar te gebruiken. https://www.catharinaziekenhuis.nl/catharina-ziekenhuis-maakt-een-vuist-tegen-energieverspilling/#:~:text=Jaarlijks verbruikt het Catharina Ziekenhuis,en 151 miljoen liter water. Met een rendement van 3 KWh per liter diesel staat 300 liter voor 900 KWh. https://www.greener.nl/nl/blog/energy-storage/verschillen-dieselaggregaten-mobiele-batterijen/#:~:text=Met een standaard-dieselaggregaat op,omzetting van brandstof in elektriciteit. Het Catharina zou daar ongeveer 22 minuten van kunnen draaien. Al Shifa, volgens mij een stuk groter, zal ongeveer alles inclusief de energievreters zoals de MRI of de -80 vriezers met patiëntmateriaal uit hebben staan, en ze hebben zich een meester getoond in het rantsoenen en oprekken van hun voorraden, maar het is natuurlijk net zo'n wassen neus als 8 vrachtwagens met hulpgoederen voor 2 miljoen mensen.
Klinkt als smeriger trucs van beide strijdende partijen. Waarbij, alweer, de gewone mensen het slachtoffer zijn.
Dit is wel wat ze telkens als reden geven, bang dat Hamas gebruikt maakt van de brandstof en daarmee weer aanvallen op Israël kan doen.
Ik heb ook ergens voorbij zien komen, maar weet niet of het juist is, dat Gaza de rekening al best een tijdje niet meet betaalde.
Als je met aanvallen raketaanvallen bedoelt, dan klopt dat sowieso niet. Raketten worden niet gelanceerd met brandstof als diesel of benzine. Dit heb ik tijdje terug gelezen, omdat iemand zich hardop afvroeg hoe Hamas nog raketten kon lanceren terwijl ze zogenaamd geen brandstof meer hadden. Ze werd keihard uitgelachen om die redenering.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/12/tunnelnetwerk-onder-gaza/ Hier wat meer duidelijkheid over het tunnelstelsel en waarvoor Hamas brandstof nodig kan hebben: o.a. generatoren voor de elektriciteit ondergronds.
Het probleem is dat ze bij alles wat ze gedaan hebben Hamas ervoor gebruiken om los te gaan. Het is overduidelijk dat het niets met Hamas te maken heeft. Hamas heeft al zo vaak ontkent in het ziekenhuis te zitten. Idem voor alle 80% van de woningen ,scholen,moskeeen,kerken en vluchtelingenkampen die zijn plat gebombardeerd. Maar toch blijven ze Hamas als excuus gebruiken .... Nu is het enige veilige haven wat er nog was ook niet meer veilig.
Dus als het Sophia Erasmus de rekening niet betaald word er ook de elektricitreit afgesloten en alle patienten die in couveuses liggen en op de intensive care zijn daar nog en geen mogelijkheid ze te vervoeren. Niets kan en mag je het excuus geven om een ziekenhuis van normale voorzieningen af te sluiten. En waar moeten ze alles in godsnaam van betalen als ze 2e rangsburgers zijn en zowat nergens recht op hebben . De artsen en verpleegkundige die daar 24 uurs diensten draaien die krijgen geen cent want het eventuele inkomen is weggevallen sinds 7 oktober. Ze doen het allemaal vrijwillig en ik zou niet in hun schoenen willen staan want wat hun hebben gezien en nog steeds zien is gewoon te onmenselijk. Dan heb ik het nog niet eens over de psychische schade gehad. Israel moet nu gewoon stoppen want ipv zichzelf te verdedigen is ze alleen maar zichzelf in de vingers aan het snijden. Niets kan dit nog goedpraten.