Oorlog Israël en Hamas

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Beheer, 12 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marais

marais Fanatiek lid

1 jul 2013
    1.482
    1.816
    113
    Vrouw
    Nu vergeet je even de jaren ervoor. Dit is al sinds 1948 aan de gang, sinds de eerste nakba.

En het is niet alleen de Gazastrook, het is ook de westbank. De nederzettingen. Het verhaal is zoveel groter, dan wat jij nu opschrijft.

En ook al lijkt het of Hamas de macht in handen heeft, heeft uiteindelijk gewoon Israël de macht. Vanuit zee, land en lucht wordt Gaza in de gaten gehouden en gecontroleerd.
    Kijk maar naar hoe afhankelijk Gaza is van Israël van de elektriciteit, water en voedsel toelevering. Dat zegt genoeg.

Mammavan5 vindt dit leuk.
  2. marais

marais Fanatiek lid

1 jul 2013
    1.482
    1.816
    113
    Vrouw
    Blijkbaar niet.

3. marais

marais Fanatiek lid

1 jul 2013
    1.482
    1.816
    113
    Vrouw
    #883 marais, 27 nov 2023
    Laatst bewerkt: 27 nov 2023

4. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.099
    2.668
    113
    Vrouw
    Nou, ik heb begrepen dat de Palestijnen al jaren en jaren in ernstige armoede leven. Maar Hamas is daar toch aan de macht? Wat kan Israël er dan aan doen? Of Egypte? Of wie dan ook? Het is dan toch aan de Hamas om voor het volk in de Gazastrook te zorgen?

Denk dat je toch echt je eigen berichtje terug moet lezen.
    Want je schrijft hier eigenlijk dat Israel niets doet in Gaza en dat de armoede door Hamas zelf komt.
    Meid ze zijn al meer als 75 jaar bezet en worden behandeld als 2e rangsburgers door ISRAEL .
    Israel sluit water ,elektriciteit,gezondheidszorg af.
    Mishandeld, illegale bezettingen ,de ene oorlosgsmisdaad en genocide na de andere.
    Onterecht ontvoerd en in de gevangenis gegooid zonder proces niets van kind tot oude mensen.
    Huizen worden afgepakt en ga zo maar door.
    En jij denkt werkelijkwaar dat het Hamas zijn schuld is dat er armoede is in Gaza.
    Heb je uberhaupt wel de beelden gezien van de afgelopen maand .....
    Hoeveel bewijzen hebben wij van bovenstaande hier geplaatst wat niet wij zeggen maar experts .

marais vindt dit leuk.
  5. marais

marais Fanatiek lid

1 jul 2013
    1.482
    1.816
    113
    Vrouw

Ik heb het gevoel dat we weer 100 stappen terug moeten ofzo. @Merlino komt zich opeens hier bemoeien en vraagt allerlei dingen die hier allang al besproken of geplaatst zijn. En opeens moeten we alles weer opnieuw uitleggen.

Ik stel voor dat merlino het vorige gesloten topic even doorleest. Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust.

6. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.468
    8.617
    113
    Vrouw
    Nou zeg, het forum is niet alleen voor jou hoor. Wat gaan we nu weer krijgen???

nizzie86 en Felice vinden dit leuk.
  7. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.099
    2.668
    113
    Vrouw
    Ik heb ook geen zin om mijzelf continue te moeten verdedigen en al helemaal niet als ze al een oordeel hebben over mij en denken te weten hoe ik in elkaar zit.
    Absoluut geen behoefte aan.
    Iedereen kan en mag in dit topic plaatsten waar die behoefte aan heeft.
    De een wil het alleen lezen de ander ook plaatsen.
    En het is alsof alleen wij beide het zeggen.
    Gelukkig waren er hier ook andere leden die precies hetzelfde zeiden als ik en jij alleen daar werd overheen gelezen of genegeert
    Wie wat wil plaatsen be my guest maar ga niet verwijten waarom en wat ik hier plaats en ga al helemaal niet mij vertellen hoe je denkt weten hoe ik in elkaar zit.

marais vindt dit leuk.
  8. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.099
    2.668
    113
    Vrouw
    Ik weet niet hoe jij leest maar waar staat dat het forum alleen voor haar is?

marais vindt dit leuk.
  9. Jetje1

Jetje1 Bekend lid

1 mrt 2011
    548
    271
    63
    En dat er 1 is vrijgelaten en op de ic ligt hoor je ze niet over.

Madeliefje1234 en nizzie86 vinden dit leuk.
  10. WWJD

WWJD Niet meer actief

#890 WWJD, 27 nov 2023
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 nov 2023
    Ik heb diverse verhalen voorbij zien en horen komen van Israëliërs. Er is veel angst, vooral de regio grenzend aan gaza maar ook aan de grenzen met oa Jordanië. Mensen die zich niet veilig voelen vanwege dreiging. Er slaan ook bommen in. Er is veel onrust waarbij pogingen tot aanslagen worden gedaan of andere ongeregeldheden.

Ja het is minder heftig dan in Gaza. Maar het is er wel.

Dit filmpje waar iemand vanuit israel aan het woord is laat een klein stukje van die angst zien. Ja het is van een site/stichting die hier niet gelezen/gekeken wordt, maar het geeft wel die kant weer, die er ook is. Ook al is het anders en minder heftig. Ik zou er niet willen wonen met mijn gezin.

Madeliefje1234 en Bloempjelief vinden dit leuk.
  11. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Echt? Serieus? Wat Israel eraan kan doen dat Gaza geen economie heeft? Wat denk je van:

Toestemming geven om een zeehaven te openen, en scheepvaartverkeer van/naar Gaza toe te staan
    Niet het enige vliegveld van Gaza kort na opening alweer dwingen te sluiten.
    Niet een land volledig afhankelijk van je maken (kijk op de kaart, de grens is heel veel Israël en een klein stukje middle of nowhere in Egypte) en vervolgens bewust schaarste maken aan water, energie en goederen. Leuk joh, een fabriek draaien als je apparatuur elk moment uit kan vallen, of je kan ineens niet koelen...
    Niet allerlei noodzakelijke apparatuur, onderdelen en goederen verbieden omdat "je er ook weleens een aanval mee zou kunnen plegen".

Geen muur eromheen maar verkeer van personen en goederen mogelijk maken
    Niet met allerlei idiote regels komen als je er zomaar zin in hebt. Voorbeeld: Israël hanteert een quotum voor hoeveel vis (Bij de gratie van Israël mogen vissers hun werk doen in een strook voor de kust) Gaza mag "exporteren" naar de West Bank. En wat denk je? Bam, ineens halveren ze dat quotum.
    Export naar andere landen mogelijk maken.

Voor de West Bank:
    Niet bomen en oogsten vernietigen en boeren op hun land aanvallen
    Niet landbouwgrond en ander bezit inpikken, geen boeren verdrijven

Zowel Gaza als de West Bank kunnen slecht zaken doen doordat er willekeurige exportverboden ingesteld worden. Of de verse goederen staan eindeloos in de hitte te verpieteren bij een checkpoint op de West Bank. Of een West Bank palestijn is zelf uren onderweg over een paar km omdat hij om de paar km wordt tegengehouden, ondervraagd, vernederd bij de tientallen checkpoints.

Dus. Ja het is hartstikke Israels schuld dat de Palestijnen geen economie van de grond kunnen krijgen. Je hebt echt nog steeds geen idee he.

Loufoque, umm N, Mammavan5 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. marais

marais Fanatiek lid

1 jul 2013
    1.482
    1.816
    113
    Vrouw
    Dank je wel. Jij kan zo goed uitleggen.

13. marais

marais Fanatiek lid

1 jul 2013
    1.482
    1.816
    113
    Vrouw
    Ik weet dat iedereen anti Hamas is, maar je kan toch ook wel een keer toegeven als ze iets wel goed doen wat betreft de gijzelaars?

Natuurlijk is het niet goed dat ze überhaupt ontvoerd waren, maar ze hadden ze nodig om Palestijnen vrij te krijgen, waarvan sommigen al jaren onschuldig vast zitten. En voor zover het er nu uitziet, zijn ze goed behandeld.

14. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.099
    2.668
    113
    Vrouw
    Precies dit.
    Dankjewel ❤️

15. Merlino

Merlino Fanatiek lid

21 sep 2021
    2.286
    3.965
    113
    Vrouw
    Maar, je geeft dus nog steeds geen antwoord op de vraag: waarom sluit Israël (en Egypte) de Gazastrook?

nizzie86 vindt dit leuk.
  16. marais

marais Fanatiek lid

1 jul 2013
    1.482
    1.816
    113
    Vrouw
    Als je het nog niet snapt, dan ligt het dus echt aan jou.

Maar ik had in het verkiezingentopic ook al een en ander van jou gelezen. Ik weet niet welke bronnen jij gebruikt, maar die kloppen dus van geen kant.

17. Merlino

Merlino Fanatiek lid

21 sep 2021
    2.286
    3.965
    113
    Vrouw
    Het is een vraag, die kan niet niet kloppen. Waarom sluit Israël de Gazastrook, net als Egypte?

nizzie86 vindt dit leuk.
  18. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Wat betreft het gebruik van bronnen: mensen, blijf alsjeblieft kritisch lezen en filteren en laat je niet beïnvloeden door allerlei ( onware) berichten! Ik weet dat het vorige topic behoorlijk heftig werd na de aanslag op het ziekenhuis, 18 oktober (net nog even terug gekeken in het oude gesloten forum). Reacties als: zeker weten heeft Israël dat gedaan, natuurlijk, misselijkmakend, uiteraard krijgt Hamas de schuld, zelfs iemand die riep: zie je wel, genocide.
    En nu komt Human Right Watch met het bericht dat na hun onderzoek naar boven komt dat het hoogstwaarschijnlijk is dat het echt een raket van Hamas geweest moet zijn. En het aantal slachtoffers is waarschijnlijk een stuk lager lag dan Hamas aangaf (gelukkig!). https://www.hrw.org/news/2023/11/26/gaza-findings-october-17-al-ahli-hospital-explosion
    Zo zie je maar…niets is wat het lijkt! Van beide kanten!

Ook wat betreft de “goede conditie” van de gijzelaars: wie zegt dat ze echt zo positief zijn, zoals dat zwaaien? Wie zegt dat er niet van tevoren door die Hamas-soldaten is gezegd: “denk erom, als we erachter komen dat jij ook maar iets negatiefs zegt of laat merken over deze gijzeling, dan is de volgende gijzelaar zeker weten dood?” Dan zou ik ook zeker proberen vriendelijk te zwaaien, hoe vreselijk ook.

En ook die mevrouw met die brandwonden en zonder vingers die is vrijgelaten door Israël: vreselijk op de eerste plaats. Ik lees berichten die zeggen dat die vingers door Israël in de gevangenis is gedaan en ze die brandwonden heeft opgelopen omdat ze haar auto niet uit mocht van de Israëlische soldaten, en ergens anders lees ik een verklaring van een Israëlische soldaat die zelf ook gewond bij is geraakt en zegt dat het verhaal heel anders is, en dat die vingers door mede-gevangenen uit is gedaan ivm stelen. Wie spreekt de waarheid? Wij zijn er niet bij en niets is wat het lijkt.

Er zijn hier wel een aantal leden die wat mij betreft flink gekleurd lezen en reageren, en continu smijten met zogenaamde “feiten”. Enige feit wat vaststaat is dat er onschuldige burgerslachtoffers vallen. Wij zijn daar niet, wij zien het niet met eigen ogen. Blijf filteren en kritisch zijn, anders kan het echte haatgevoelens aanwakkeren en daar wordt niemand beter van.

19. marais

marais Fanatiek lid

1 jul 2013
    1.482
    1.816
    113
    Vrouw
    Screenshot_20231127_180800_X.jpg Screenshot_20231127_180808_X.jpg Screenshot_20231127_180816_X.jpg Screenshot_20231127_180841_X.jpg

Deel Deze Pagina