Oorlog tussen israel en palestina...

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Karagoz, 5 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ben erg benieuwd wat je bedoelt met 'je land'? Israel of Palestina? Welk land?

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Israel...zoals ik het lees

3. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    :(:

Gek, ik stel de vraag aan de ene, en een andere reageert?

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

Hahaha...ja, ook dat heb je soms met een forum ;)

Ik zal je niet meer in de weg zitten.
    Fijne dag verder ;)

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Ik denk dat wij hier nu niet de discussie goed of slecht moeten gaan voeren.

Als ze daar zelf ook al jaren niet uit kunnen komen lijkt me het een gebed zonder einde.

Het is verschrikkelijk wat daar gebeurt, en waar 2 vechten hebben ook twee schuld. Deze oorlog zit zo diep en is al zolang aan de gang dat beide partijen zich ook al schuldig heeft gemaakt aan vele vreselijke dingen.

Ik vind het vooral erg voor de burgers ( van allebei de kanten) en in het bijzonder de kinderen.

6. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.088
    2.221
    113
    Brabant
    ik bedoel idd israel, ennuh erg vervelend he als iemand behulpzaam reageert? :rolleyes: :rolleyes:
    ennuh, palestina is geen land, maar dat dan maar weer even terzijde

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar laten we hopen dat de Palestijnen hun Palestina gewoon weer terugkrijgen.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Daar zijn de meningen ook over verdeeld, dus kun je dat beter achterwege laten.

9. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Israel? Je bedoelt Palestina, dat is zeker wel een land jah!

@ Meryem, ja idd hopen dat de Palestijnen hun land terugkrijgen met behulp van Allah, want Palestina behoort tot de Palestijnen.

10. Sellie13

Sellie13 Actief lid

9 jul 2007
    210
    0
    0
    O jee daar gaan we.......

Ik dacht dat in Palestina altijd al (en dan bedoel ik echt al duizenden jaren) zowel Joden, christenen als Palestijnen hebben gewoond. Volgens mij is het altijd een zeer betwist stukje land geweest, dus is het wel waar dat Palestina alleen aan de Palestijnen behoort?

Nou ja, anyway, volgens mij is het echt volkomen ijdele hoop om te denken dat Palestina ooit weer voor de Palestijnen is. Hoe onterecht dat misschien ook is. Volgens mij gaan de onderhandelingen (als die er ooit weer komen, zucht) daar ook nooit over. Het lijkt me realistischer om te hopen dat Joden en Palestijnen vreedzaam in 1 land samen kunnen leven, en dat de Palestijnen niet als tweederangsburgers worden behandeld.

11. Sakinah

Sakinah Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.088
    0
    36
    samen leven in 1 land is 1 ding, en onderdrukt worden is een heel ander verhaal. het is niet zo dat er nu samen geleefd word. de joden hebben enorme stukken land zichzelf toegeeigend en grote muren opgezet.

daarbij hebben de checkpoints gemaakt waar verschrikkelijk moeilijk doorheen gekomen kan worden. er zijn heel veel verhalen van mensen die hun familie niet kunnen zien omdat ze aan de andere kant van de "muur" wonen. het lijkt oud duitsland wel. (berlijnse muur)

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Ophouden aub

:x

13. Sakinah

Sakinah Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.088
    0
    36
    tja.. er niet over praten heeft ook geen zin

14. Sellie13

Sellie13 Actief lid

9 jul 2007
    210
    0
    0
    @Sakinah, volgens mij reageerde je op mijn stukje over vreedzaam samenleven, maar ik zei juist ook dat dat nu helemaal niet gebeurt. De Palestijnen worden nu inderdaad onderdrukt en die muur is een verschrikking.
    Ik bedoelde juist dat ik hoop dat dat er ooit nog van gaat komen.

Groetjes, Sellie

@Bosi333, nu is de discussie toch nog juist heel redelijk? Het lijkt mij ook goed om erover te praten als het tenminste niet uit de hand loopt en anders grijpen de moderators wel in hoor.

15. Sakinah

Sakinah Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.088
    0
    36
    @sellie: :) het was ook geen tegenargument hoor, het was meer een soort van toevoeging

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
  17. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.088
    2.221
    113
    Brabant
    palestina is geen land.
    Er zijn palestijnse gebieden ( de gazastrook, de westoever van de jordaan en soms oost-jeruzalem). En de PA regeert de palestijnen in de gazastrook en op de westoever. Ze hebben daar beperkte autoriteit, maar het is dus geen land. Immers, dan hebben ze niks te vechten, toch? dat is het hele eiereneten, dat ze een Palestina willen.

18. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Even een stukje geschiedenis voor degene die zegt dat 'Palestina' niet bestaat.

De Joden hebben het vaak moeilijk gehad in andere landen. Ze werden met de nek aangekeken. Het dieptepunt is de Tweede Wereldoorlog. De Duitse bezetters vinden de Joden een minderwaardig volk. Zij vermoorden 6 miljoen Joden.

Na de oorlog wilden veel Joden graag veilig bij elkaar wonen in één land. Ze verhuizen naar Palestina. Daar hebben de palestijnen (eigenaars van het land) hun onderdak gegeven in hun land.

Nu wonen Palestijnen en Joden al honderde jaren in Israël. Allebei de volken hebben, net als andere gelovigen, heilige plaatsen in Israël. Allebei willen ze er blijven wonen. De Joden zwerven uit over de hele wereld. Sommige Joden blijven in Palestina wonen, samen met een grote groep Palestijnen. Volgens de Palestijnen hebben ze recht op het land Palestina omdat ze volgens hen afstammen van de oorspronkelijke bewoners, de Filistijnen. Andere mensen, de Joden, zeggen dat de Palestijnen helemaal niet van de Filistijnen afstammen en dus ook geen recht hebben op het land. De Joden stammen af van de Israëlieten en vinden daarom dat zij recht hebben op het land.

En ga zo maar door, maar het is toch wel zo duidelijk als wat dat er degelijk een Palestina bestaat, en dat deze behoort tot de Filistien, in het Arabisch de Palestijnen.

De Joden hebben jaren in het land van de Palestijnen mogen wonen/werken etc. En nu hebben ze het bezet, dit is toch het ergste wat je een mens kan aandoen lijkt mij. In je eigen land niet meer veilig voelen.

19. Sakinah

Sakinah Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.088
    0
    36
    laten we er even voor het argument van uit gaat dat het waar is wat je zegt taliaa, dan hebben de palestijnen wel degelijk iets om voor te vechten!

denk je dat de palestijnen in dat gebied met rust gelaten worden? zoals ik al zei het is een regelrechte ramp in deze gebieden. weinig eten, weinig werkgelegenheid en de infrastuctuur is zo goed als weg door de zware bombardementen. en dan nog niet te spreken over hoeveel mensen familie zijn verloren!

wat de palestijnen doen is vechten voor hun rechten als mens! het is niet menselijk als je eerst vernederd moet worden bij een checkpoint om aan de andere kant van het gebied te komen (voor bijvoorbeeld iets simpels als een dokter)

maargoed, de checkpoints zijn nu wel het minste waar de palestijnen zich zorgen over maken denk ik, eerst maar eens levend de dag doorkomen

20. siken

siken Actief lid

12 sep 2006
    179
    0
    0
    Antwerpen
    [aan Taliaa,jou bericht hier beneden is totaal ongegrond

Ehm ik wil me verder niet mengen in een welles nietus discussie, maar vind dit toch wel grappig. Eigenlijk zeg je nu dat Israël terug mag vechten en niet schuldig is!
    De Hamas vuurt namelijk al tijijijijijijden raketten af op Israëlische doelen. Het vervelende is dat ze dat ook nog eens doen vanaf openbare/burgerdoel zoals ziekenhuizen en scholen. Daardoor wilde Israël niet terugvuren zeg maar. HEt oude bestand was afgelopen en de Hamas weigerde een nieuw bestand aan te gaan. Dus begonnen ze weer te vuren. En ja wat wil je, als je land steeds maar weer wordt aangevallen? op een gegeven moment vecht je terug en zoals je zelf zegt zou je dan niet schuldig zijn? tja...

maar goed, ik wil het geweld absoluut niet goed praten en elk slachtoffer, van welk gedeelte van het land dan ook, is er 1 te veel..!

MENSEN DENK EENS NA OVER MIJN VRAGEN
    even zien wie het eerste begon?
    daarna wie eerst je uit je huis zette
    je kinderen dodde,familie
    en uiteindelijk jou vermoord?

mensen wees eens realistisch en duik het geschiedenis in en kijk wie het eerste begon met oorlog en daarna als je feiten genoeg hebt mag je spreken...

en als iemand vragen hebt of opmerkingen zeg het gerust want je krijgt een juiste antwoord van iemand die het megeemaakt heeft,geen gemanipuleerde leugen,maar uit het eerste mond,voor de rest mensen wil ik niks aan die discussie toevoegen want de meesten weten wie het goed of slecht doet,ik hoop gewoon dat het alles ophoudt

Deel Deze Pagina