het eerste speelvriendinnetje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door henkie24, 19 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. henkie24

henkie24 Niet meer actief

het is een feit, mijn dochter zit nu vanaf half februari op de kleuterschool en vanmiddag is het eerste kindje hier aan het spelen. pffff ik moet er heel erg aan wennen geloof ik:) kindje is heel druk. ik had miniknakworstjes gedaan bij het brood. ze pakte r gelijk 10 ofzo uit de schaal:$ nou als dat mijn dochter zou doen bij een vreemde:) zou ik echt niet jofel vinden. echt hele wijze praat komt er ook al uit. na het eten wilden ze buiten gaan spelen, net 10 minuten begint het te regenen. nu zitten ze wat te kleuren en te knippen, en zijn ze wat rustiger gelukkig. maar kindje heeft echt heel andere manieren als wij. komt net met een zak rozijntjes uit de kast aanzetten. ik wil dit. !!! pfff ben ik nu moelijk denkend/te streng of heb ik een beetje gelijk? ik zou echt niet willen dat mijn dochter zich zo bij een ander zou gedragen plus daarbij weet ik eigenlijk ook bijna wel zeker dat zij dat echt niet doet.
    ik ben erlijk gezegd blij als het half 3 is en ik ze naar huis mag brengen. ik voel me gewoon ongemakkelijk in mn eigen huis nu

2. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Zie je eigen onderschrift. Jou huis jou regels, mocht ze er niet meeens zijn. Dan is dat jou uitspraak en daar mag ze het mee doen ;)
    Jij bent de baas he!
    Als hier een ander kindje speelt en er gebeurt iets wat ik iet wil dan zeg ik daar wat van, en stel het zeer op prijs als iemand anders dat ook met mijn dochter doet.

3. henkie24

ja ik zeg er ook wel wat van als het me te gek wordt. maar wil ook niet meteen weer de heks uithangen. hihi. ik heb me toch een hoofdpijn gekregen nu.

4. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Tja ieder kind is natuurlijk anders, Chloe heeft vanaf haar 2de ook een harts vriendinnetje, ze zijn even oud en dat meisje is ook heel anders dan Chloe, veel brutaler, durft veel meer, andere manieren enz...maar moet zeggen dat ze elkaar perfect aanvullen, wat Chloe te weinig heeft vult zij weer aan en omgekeerd ook, ze kunnen het in ieder geval prima met elkaar vinden!

5. Bri

Bri Niet meer actief

Valt niet mee he.... Het ene kind is het andere niet - en sommige gedragen zich in een ander huis met een ander kind ook anders dan thuis. (mijn dochter heeft pas samen met haar vriendinnetje een tube tandpasta uitgeknepen in haar slaapkamer.... geen van beide hadden ze ooit eerder zoiets uitgespookt)

Mijn idee: wees duidelijk in wat mag en wat niet mag. Daarmee ben je echt niet gelijk de heks, denk ik. En het is leuk om niet de hele tijd nee nee, mag niet te zeggen. Dus bied af en toe iets aan wat ze wel kunnen doen.

Sterkte ermee!

6. henkie24

tuurlijk is ieder kind anders maar ik vind dit soort dingen gewoon een stukje opvoeding.

7. henkie24

oh oh hihi. nee idd. vind het echt lastig. :)

8. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.006
    113
    Nou, daar dacht ik dus van de week al aan. Ik had hier een topic geplaatst over het feit dat dochterlief vriendinnetjes heeft nu in de straat. Twee tot nu toe en nummer drie kent ze van de gastouder en dat is pas echt dikke mik. Die komt volgende week hier spelen. Ik ben zo benieuwd. Maar waar ik dus aan dacht was dus wel van; sjonge, geen idee waar ze straks mee thuis gaat komen en bij wie ze thuis gaat spelen. Ik ben ook best streng. Althans; nee is nee en inderdaad; 1 worstje pakken is genoeg enzo. Mijn dochter is vrij zelfstandig in dingen pakken uit de kast. Ze moet het wel eerst vragen, maar ze weet dat ze bepaalde dingen zelf mag pakken. Rijstwafel, doosje rozijntjes, dat soort dingen. Dat gaat ook altijd goed eigenlijk. Ze zal nooit een hand vol pakken. Alleen als ze een spekkie mag pakken :D Dan kan ze niet meer tellen. LOL.
    Dus eh... jouw regels zijn jouw regels en daar zullen ze naar moeten luisteren hoor. Dat het thuis anders is, dat is prima natuurlijk.

Ik zou er ook hoofdpijn van krijgen trouwens. Je voelt je gast in eigen huis zeker?

9. Sophie201112

19 apr 2013
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar mss gedraagt ze zich bij een ander gewoon anders dan thuis?
    Dat lijkt me moeilijk opvoeden als pa en ma er niet bij zijn...wsl weten ze het niet eens.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.159
    8.891
    113
    Ik zou 'gewoon' duidelijk je grenzen aangeven, want inderdaad: jouw huis, jouw regels. Maar het lijkt me ook lastig, hoor...

Denk inderdaad wel dat wat Sophie zegt klopt: misschien gedraagt ze zich bij een ander heel anders dan thuis?

11. caromama

caromama VIP lid

23 jan 2007
    9.017
    5
    38
    Vriendelijk blijven, maar duidelijk je grenzen aangeven. Het heeft bij mij ook lang geduurd, voordat ik ervan kon "genieten" dat andere kinderen kwamen spelen. In het begin vond ik het ook echt stressvol. Vooral als ze dan ruzie kregen omdat ze allebei met precies datzelfde autootje wilden spelen of zo. Inmiddels heb ik het wel los kunnen laten. Mijn huis, mijn regels en daar doen ze het maar mee. Ruzie? Ga maar buiten spelen, of wat anders doen.

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    let op!je kind kan ook bij een andere moeder ook gaan uittesten! het kindje is aan het verkennen.wat mag en wat niet mag in dit huis en bij deze moeder.

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb wel mateloos genoten van de eerste playdates. heel leuk juist om een ander kind mee te maken dat zo anders is dan mijn zoontje.

14. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.818
    4.196
    113
    Precies zoals ik het ervaar. Alleen vind ik het nog steeds stressvol. Mijn dochter is heel bazig en iuk heb het gevoel dat continue in de gaten te moeten houden.
    Ik ben kapot na een speeldate haha....
    Wel ben ik duidelijk in mijn huis, mijn regels

15. henkie24

zo de rust is wedergekeerd....hadden afgesproken het meisje om half 3 weer terug te brengen omdat wij zelf ook nog een afspraakhadden. al metalis het nog wel gegaan.heb ze nog een ijsje gegeven en dat vond ze helemaal geweldig. ze was ookechtmoe tegen de tijd dat we gingen en zei dat ze nu weer naar dr mama wilde. ze zei dat ze het toch leuk had gevonden. het ijsje en het doosje rozijntjes waren hetleukst zei ze haha.

mijn dochter zie ik voorlopig nog niet ergens gaan spelen. ze durft het nog niet zegt ze

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik vnd dat eerste paar keer ook niks.
    Maar was er ook al snel achter dat als je zegt "dat wil ik niet hebben" ze vaak toch wel luisteren... Vreemde ogen dwingen bleek zeer van toepassing.

En laatst de enige die altijd precies het tegenovergestelde deed van wat ik zeg... Na een zeker "akkefietje" bij de bakker hoeft ze hier voorlopig even niet te spelen. Ben er klaar mee. Het is altijd wat als ze hier speelt.
    Grenzen zoeken prima.. Maar liegen en stoken ben ik niet van gediend.

17. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Oh en als het echt niet loopt... Zet ik een dvd op.
    Wondermiddel.

Ik hou niet van tv kijken.. En zeker niet als kinderen hier komen spelen.
    Maar er zijn dagen.. Dat ik met veel plezier mijn "favoriete" my little pony op zet :)

Vaak blijven ze na school tot half 6.
    Meestal rond 4 uur thuis... Anderhalf uur is vaak lang zat :)
    Zeker als het klasgenootjes zijn... Buurmeisje is wat ouder die mag de hele dag blijven als ze wil.. Die vermaken zich wel :)
    En evt loopt ze zelf naar huis als ze geen zin meer hebben :cool:

Deel Deze Pagina