Ons dochtertje werd vannacht wakker en gloeide. Vanmorgen getemperatuurd en toen had ze 38.8. Vanmiddag 39.7 en vanavond nog 38.7 Ik heb het idee dat ze bezig is met kiezen. Ze heeft zowel boven als beneden een dikke bobbel op haar tandvlees en zowel links als rechts. Bij haar komen elke keer meerder tanden tegenlijk. Kan dit echter zo'n hoge koorts geven? Als ik vraag of ze pijn heeft duwt ze steeds haar vingertje in haar oor. Doorkomende tanden kan natuurlijk ook oorpijn geven. 1,5 week geleden heeft ze ook 2 keer koorts gehad. 1e keer duurde 3 dagen en de 2e keer 1 dag. Dit was wel in de tijd dat eerst haar broer de griep had en daarna ik. Ik twijfel of ik morgen, mits ze dan nog koorts heeft, naar de arts zal gaan of niet. Gezien de hoge koorts en aangeven pijn aan oor zou ik denken aan oorontsteking. Maar omdat ze zo'n bobbels heeft vraag ik mij af of het niet gewoon door de kiezen komt. Als onze eigen huisarts geen vakantie had zou ik gaan, zo vlak voor het weekend, maar nu moeten we bij een vervangende en dat is natuurlijk alleen voor spoed. Zou het door kiezen kunnen komen? Onze oudste heeft nooit zo'n hoge koorts gehad tijdens tanden.
Hoge koorts kan zeker door tanden en/of kiezen komen, maar de reden dat kindjes koorts krijgen bij doorkomende tanden is volgens mij altijd dat hun weerstand dan even drastisch omlaag gaat en ze daarom vatbaarder worden voor virussen, infecties etc. Dus de koorts komt nooit direct door de tanden zeg maar. Om die reden kun je voor de zekerheid even naar de huisarts gaan, ze kan best een oorontsteking hebben door die doorkomende kiezen. Overigens is het bij ons meestal hetzelfde verhaal (alleen tanden, de kiezen moeten nog komen... zucht ). Nieuwe tanden betekenen vrijwel altijd (flinke) koorts in combinatie met steeds weer een andere vorm van babyleedjes (ooronsteking, alledaagse verkoudheid, keelontsteking, 6e ziekte, etc.).
Ja dat is precies wat ik denk van koorts bij tanden. Dat het indirect daardoor komt, doordat weerstand slechter is. Tijdens tandjes is ze altijd verkouden en heeft ze wat koorts. Meestal rond de 38, maar niet zo hoog als vandaag. Voor haar is 38 al vrij hoog, gezien haar normale temp rond de 36 is en ook wel eens lager. Als ze morgen wakker wordt met nog hoge koorts, dan bel ik toch even. Vind het niks om in het weekend bij de hap te belanden. Liever voor het weekend even na kijken.