ons zoontje van 1,5 wil niet slapen. rond 19.15 brengen we hem naar bed (na het bedritueel) en vaak slaapt hij pas om 21.15 uur. na veel gegil, geschreeuw, gehuil, staan in zn bedje enz (en vaak dan toch maar weer uit bed halen) gaat hij dan eindelijk slapen. eerlijk gezegd zit ik er n beetje doorheen en zie elke dag meer op tegen het naar bed brengen. iemand nog tips (we hebben al van alles geprobeerd maar wie weet..). hij slaapt overdag nog 1x van 11 tot ongeveer 13. misschien eind vd middag nog naar bed en dan savonds later. eerlijk gezegd ik weet het niet meer!!
Ik denk gewoon toch consequent zijn en er NIET uit halen want nu weet ie dat als ie een hoop stampij maakt, dat ie zijn zin krijgt..
ja het klinkt simpel, niet eruit halen. maar op een gegeven moment is hij zo overstuur en gaat zelfs hyperventileren. misschien zwak maar ik kan hem dan echt niet in zn bedje laten liggen
Kan hij zelf aangeven wat de reden is van het niet willen slapen? Is het altijd al een moeilijke slaper geweest? Is hij bang, eenzaam, niet moe, dorst, honger, is het gewoonte etc? Zonder dat je weet waarom kun je denk ik weinig doen. Moeilijk hoor...
er is hier nog een topic bij baby & dreumes waar mss tips in staan: waarom wil mijn zoontje van 1,5 niet gaan slapen
misschien is het toch wat te vroeg voor hem om al te gaan slapen? misschien slaapt hij s'middags te lang waardoor hij niet moe is? onze dochter gaat rond 20/20uur30 naar bed en dan slaapt ze vrijwel direct. misschien eens proberen?
Ben je alle mogelijke redenen nagegaan? - Is ie klaarwakker en wil niet slapen? Dan is 19uur waarschijnlijk te vroeg voor hem. Later naar bed brengen. - Is ie bang alleen? Rond 18maanden komt nog een heftige sprong met behoorlijke verlatingsangst. Rond die periode hebben wij nachtenlang naast het bedje van onze zoon geslapen. Hij durfde niet alleen. Na die sprong ging het weer prima. - Is het te donker/ licht/ warm/ koud? - Heeft ie misschien dorst? Ik kan zo wel doorgaan, maar eigenlijk denk ik dat een kind dat 1,5uur stennis staat te schoppen in bed gewoon niet moe genoeg is om te gaan slapen. Hier gaan ze ook pas rond 20-20.30uur naar bed.
Mijn zoontje Levi is 1.5jr en heeft nu ook een periode dat hij savonds niet wilt slapen en alles bij elkaar brult! Levi is meestal rond 8u smorgens wakker, smiddags rond half 2 slapen tot 3u ongeer, soms moet ik hem dan wakker maken. Rond 8u half 9 leg ik hem in bedje na het bedritueel, Licht van buiten is bij hem beter dan een nachtlampje aanlaten. Nu gaat t toch weer 2a3 dagen iets beter met slapen gaan. Hij slaapt niet na een paar minuten, maar hij ligt in iedergeval gewoon rustig wat rond te kijken, en valt dan uiteindelijk toch in slaap. Proberen warme melk voor t slape gaan? Niet donker make? Om de 5min f gaan kijken dat hij wel weet dat jullie in de buurt zijn. grtjs suc6
Waarom breng je je kindje om 19.15u naar bed? Omdat dat een 'normale' bedtijd zou zijn voor die leeftijd? En zo ja, wie zegt of vindt dat dan? Kortom: met welke redenen/argumenten kies je een bepaald moment uit als 'tijd om naar bed te gaan'? Misschien kun je eens uit proberen wat er gebeurd als je je kindje volgt. Kinderen (ja, ook als ze pas anderhalf zijn) weten doorgaans heel erg goed wat ze nodig hebben en wanneer. Toegegeven, wij zijn erg makkelijk uitgevallen, maar onze dochter (iets ouder dan jouw kindje) bepaald zelf haar dagritme. Ze gaat naar bed als ze moe is. Soms gaat ze zelf de trap op en ga ik met haar mee, soms zie ik dat ze moe is en biedt aan haar naar bed te brengen waarop dan naar de trap loopt. Ze komt pas weer uit bed als ze wakker is en me roept (behalve op mijn werkdagen). Ze doet erg lange middagdutjes, soms zelfs tot 1700u of later. Dat vind ik geen punt aangezien mijn man vaak wat later thuis is en we zo dus toch samen kunnen eten. Meestal gaat ze dan weer om een uur of 20.30u naar bed, soms eerder soms later, dat hangt van haarzelf af. Meestal kletst ze nog wat in bed maar dit duurt nooit langer dan 5 minuten. Voor ons werkt dit perfect. Misschien zou het voor jullie ook kunnen werken als het lukt om je kindje de vrijheid te geven zelf kenbaar te maken wat hij nodig heeft en wanneer. Succes en op naar gezelligere avonden! Liefs Marientje
En na 21.15 uur slaapt hij gewoon wel?? Dan valt het toch nog wel mee?? Het zijn nog geen middernachtescapades..... Lekker laten gillen en niet te vaak gaan kijken. Mijn ervaring is dat elke keer als je weer gaat kijken het hele ritueel opnieuw start. En vooral NIET uit bed of de kamer halen. Hooguit naar binnen gaan, niks zeggen en weer neerleggen. Maar dat gaf hier vaak nog meer onrust. Dat vraag ik me ook af, waarom je hem om kwart over zeven in bed legt. Is hij dan echt moe?? Onze dochter gaat sinds ze anderhalf is om acht uur naar bed.
Lichtje aan laten en lekker laten spelen? Ik vind 19:00 - 19:30 trouwens een prachtige bedtijd. Mijn kindjes gaan beide rond die tijd naar bed en dat gaat prima. Dochter (15 maanden bijna) slaapt gedurende de dag ongeveer 2,5-3 uur en zoonlief slaapt niet meer 's middags (wel gedaan tot 2,5 jaar ongeveer: 2 uur). 's nachts slapen zij 12-13 uur
Later naar bed brengen zou ik zeggen. Mijn dochtertje gaat om 19.15 uur echt niet slapen. Meestal ligt ze er rond 20.30 uur in. Wat levert meer stress op voor jou en je kindje, dat je hem op bed legt en hij krijst 2 uur lang of dat je hem een uurtje of anderhalf langer beneden blijft en hij valt daarna lekker in slaap? Sowieso ben ik geen voorstander van laten huilen.
Mijn zoontje van 1 jaar heeft overdag twee slaapjes nodig en ik breng hem ongeveer 5 uur na zijn laatste slaapje naar bed. Dus is hij later wakker dan gaat hij ook 's avonds later naar bed. Ik kijk dus eigenlijk ook meer naar hem, dan naar de klok. Mijn zoontje gaat 's avonds alleen gillen in bed als hij nog niet moe genoeg is. Maar dit is natuurlijk voor elk kind anders.
Hier ook een boefje wat slecht slaapt. herken je verhaal helemaal. We gaan nu met haar rond 19.30 naar boven voor badje en pyama en dan mag ze daarna tot 21.00uur in de box spelen. Als we haar om die tijd naar bed brengen slaapt ze gelijk. vind ik veel prettiger dan een meisje wat aan het huilen is omdat ze nog niet moe genoeg is om te slapen. succes
Wat vervelend zeg. Mijn zoontje is pas 7,5 maanden en heb er dus nog geen last van. Ik ben ook geen fan van laten huilen, maar wel consequent wat betreft het op zijn kamer blijven. Mijn gevoel zegt mij dat je kindje nog niet moet genoeg is. Op dit moment kijk ik ook hoe het met mijn zoon gaat. Bij de 1e tekenen van vermoeidheid gaan we naar bed. Dat is nu rond 19.00. Succes ermee!!
sorry, ieder zijn ding maar dit zou echt niks voor mij zijn... ik ben blij dat ik de avonden voor mezelf heb... ik zou zeggen overdag korter slapen! Als mijn dochter overdag te lang slapen heb ik ook feest s avonds...
marientje ieder zijn ding, dat is idd waar... maar ik leef niet (alleen) voor mijn kinderen... Ik heb echt wel gekozen om mijn leven met mijn kinderen te delen maar dat wil niet zeggen dat degene die ik was voor ik kinderen had niet meer bestaat... Ik heb ook voor mijn man gekozen maar dat wil niet zeggen dat ik 24 uur per dag op zijn lip wil zitten...
je kunt je bedritueel veranderen. ik weet niet wat vr n ritueel je hebt. als bv. vr bed gaan elke dag in bad gaan n deel van ritueel is, weglaten. ipv hele rustige ritueel samen gaan dansen(we dansen elke avond vr naar bed gaan). het helpt om prikkels afbouwen al in de woonkamer beginnen.TV uit,licht uit, niet meer praten. met 18 maanden hadden we kletsende jongen die 40mn voor t slapen in zijn bed rustig praattte. als hij echt overstuur is dan zou ik hem ni laten liggen. ff troosten en dan weer terug in bed. maar blijf gewoon in zijn kamer als je troost met licht uit.
he moeilijk zeg...er niet uithalen is ook geen beste oplossing als je kindje zo staat te gillen en huilen. hoewel ze wel aanraden om hem dan juist te laten. nee ik zou het ook niet kunnen. mischien ipv.19.15 om 19.30 naar bed brengen? nog wat drinken vooraf geven, boekje lezen? kan het mischien ook zo zijn dat hij oververmoeid is? dat hij smiddags 2 keer moet slapen ipv 1 keer?dan zou je hem voor het eerste dutje eerder op bed kunnen leggen en dan rond een uur of 3 weer voor een uurtje. dan is hij lekker uitgerust voor het eten en mischien wilt hij dan savonds wel goed slapen?