Mijn zoon krijgt a.s. weekend voor zijn verjaardag een fiets van mijn zus Hoe kan ik nu mijn zoon het beste leren fietsen? Is het handig om eerst nog even de zijwieltjes er aan te laten of is het beter om gewoon meteen zonder te gaan oefenen? Tips zijn welkom
Heeft hij nog nooit gefietst? Ik zou even de zijwielen eraan laten zodat hij goed kan leren hoe de remmen werken maar dan wel snel de zijwielen eraf halen
Ja dat was ook mijn idee inderdaad, kort even de zijwieltjes eraan en dan snel er weer af zodra hij door heeft hoe het werkt. Misschien toch maar zo doen dan! Hij heeft idd nog nooit gefietst, hij heeft alleen een loopfiets. Alhoewel hij misschien bij de oppas wel eens gefietst heeft.. dat ga ik vanavond eens vragen
Onze dochter is, toen ze 3,5 jaar was, gelijk van de loopfiets naar de gewone fiets gegaan. Een 12 inch, dus ze kon goed met haar voeten bij de grond. Gelijk zonder zijwieltjes. Na 2 dagen wat oefenen fietste ze zelf.
Ging dat goed met remmen dan? Dat is hier het probleem. Zoon kan prima balans houden etc maar dat remmen is nog een dingetje
Het hangt erg van het kind af. De een kan al snel zonder zijwiieltjes, de ander wil er nog graag wat langer mee rijden. Als ie nog niet heeft gefietst, of weinig, zou ik de wieltjes er op laten. Kijken hoe het gaat. Even laten wennen aan het gevoel van fietsen.
Denk dat het ook belangrijk is hoe bang je zoontje aangelegd is . Hier 2 bangeschijterds die pas los durften te fietsen met bijna 5 jaar (Eva) en net 5 jaar (Lisa). Maar moet zeggen dat het wel meteen heel goed gaat, Lisa is wel een beetje overmoedig en is gisteren in/door de regen onderuit gegaan Hier dus heel lang met zijwielen/loopfiets gefietst.
Dat remmen ging niet gelijk goed, maar als ze goed met de voeten bij de grond kunnen zullen ze net zo remmen als op de looptfiets. Er is ook wel eens geremd met de laars, maar dat deed ze op de loopfiets ook wel eens als ze heel hard ging. Remmen hebben we geoefend. Om de schoenen te besparen zou je eerst regenlaarzen aan kunnen trekken.
Kan hij wel trappen? Of heeft hij alleen ervaring met een loopfiets? Zeker de zijwieltjes er een poos op laten totdat hij gewend is. Onze meid is met drie jaar meteen begonnen op een 16 inch. Met vijf jaar is ze over gegaan op een 20 inch. Twaalf inch voor vier jaar lijkt me erg klein.
Lisa is nu net 5 en fietst op een 12 inch fietsje. Aan de kleine kant, maar bij de 16 inch kan ze nog niet goed met haar voeten bij de grond. Als ze eenmaal echt goed kan fietsen zal het wel gaan misschien, maar denk dat ze nog net iets te klein is. Eva was destijds wat groter en kon toen wel meteen naar een 16 inch fiets. Lisa is nu 1.07. Ze hebben hier allebei dus op 12 inch fietsjes leren fietsen.
mijn oudste ging van loopfiets naar fiets toen ik hoogzwanger/net bevallen was en het lukte niet om m de hele tijd overeind te houden met opstappen en remmen. Misschien als je zo'n hesje met handvat koopt dat het dan wel lukt de overstap te maken zonder zijwieltjes. Als het lang duurt om te wennen aan trappen zou ik de loopfiets er gewoon nog bij houden, dat hij daar ook afentoe nog op fietst voor het evenwicht. Wij hadden de loopfiets bij opa en oma gezet, kon hij daar ook lekker fietsen.
Nu je het zegt zou dat inderdaad goed kunnen. Onze dochter (echt klein van stuk) kreeg met 2.5 jaar een 12 inch, 4 jaar een 16 inch en 6 jaar een 20 inch. Onze zoon, 3 jaar en ook echt heel klein (91cm) fietst nu op een 12 inch
Ohjee volgens mij heeft ze een 12 inch fiets gekocht. Mijn zoon is nu ongeveer 1meter.. hopelijk gaat de fiets niet meteen te klein zijn dan
Das is inderdaad het probleem hier, zoon is erg klein van stuk en kan niet heel goed met zijn voeten bij de grond op zijn 12 inch
Mijn zoontje (98 cm) krijgt ook een 12 inch fiets, ze kunnen het beter leren op een iets kleinere fiets. Volgend jaar verkopen we hem en krijgt hij een grotere fiets.
Ik denk dat dat om te leren fietsen prima is, dan kan hij goed bij de grond. Hij zal er alleen wellicht maar een jaartje plezier van hebben
Onze oudste drie zoons hebben nooit een loopfiets gehad. Vanaf een jaar of drie hadden ze een fiets met zijwieltjes en pas rond hun vijfde jaar konden ze zonder de zijwieltjes. Onze jongste zoon had wel een loopfiets en toen hij met drie jaar een gewoon fietsje met zijwieltjes kreeg, konden de zijwieltjes er na een paar weken al af! Dat scheelt dus blijkbaar enorm! Ik zou er op het begin nog wel de zijwieltjes aan laten. ze moeten tenslotte wel even wennen aan een andere fiets waarbij je je voeten op trappers en niet aan de grond hebt en remmen is ook nog wel een dingetje.