Is mijn zoon "Anders"?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door annetske, 26 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik heb getwijfeld om mijn verhaal uit te leggen maar ik doe het toch ;)

Vanaf de geboorte van mijn zoon zeggen mensen in mijn omgeving al dat het een wijs mannetje is. De kraamverzorgster zei ook dat ze nog nooit zo'n wijs ventje had gezien. Mijn zoon keek vanaf het begin heel wijs de wereld in en observeerde echt alles.

Nu is hij anderhalf jaar en is erg snel in de ontwikkeling. Zowel lichamelijk als geestelijk (moet ik dit zo zeggen? ;)) Hij loopt vanaf 13 maanden los e.d. Maar mijn vraag gaat echt over het praten van mijn zoon en zijn geheugen. Mijn zoon praat erg veel en ook erg verstaanbaar. Per dag komen er nieuwe woorden bij. Vanochtend zei hij inene Kijk! en Uit! Maar ook alle voertuigen kan hij bij naam noemen en dieren ook maar ook veel dingen. Hij gaat nu over op met 2 woorden praten, ik heb dit al een paar keer gehoord zoals: Kijk mama. Ik hoor veel dat hij hier erg vroeg mee is, en dat merk ik ook aan zijn leeftijdsgenootjes op de creche die praten nog niet zo als mijn zoon. En dan nog zijn geheugen... Hij onthoudt echt alles. Ik hoef maar 1x iets te doen en hij onthoudt dit. Hij hoeft maar 1x iets te zien tijdens het fietsen of wandelen en onthoudt dit. De volgende dag weet hij precies waar alles Kranen, eendjes en geitjes staan ;) En waar de spoorwegovergang is haha. Vanochtend paste mijn vader even een uurtje op mijn zoon (en mijn vader is zoooo nuchter) maar ik kwam thuis en mijn vader vertelde dat hij HET beleefd had. Mijn zoon had gepoept dus mijn vader zou hem verschonen, maar tijdens het verschonen kon hij nergens een luier vinden ;) hij heeft mijn huis van boven tot onder afgezocht... En mijn zoon stond maar Bah Daar!!! (bah is de luier hier ;)) en mijn vader begreep het niet... Maar mijn zoon bleef maar tegen een la aanslaan in de kast, dus mijn vader deze la opentrekken en idd daar lagen de schone luiers :D Dat mijn vader stond helemaal versteld en zei "hoe weet hij dit?" en "deze kleine heeft een enorm goed geheugen" nu is mijn vader heel nuchter zoals ik al zei maar nu hij dit zei denk ik echt is mijn zoon echt zo "anders"? Ik kan zo heel veel dingen vertellen wat er zoal gebeurt hier ;) maar dan wordt het een heel lang verhaal haha. Ik hoor zo vaak nu dat mijn zoon een enorm goed geheugen heeft en dat hij ook enorm praat voor zijn leeftijd, dat ik mij nu echt ga afvragen dat hij idd zo voor loopt op alles... dit is mijn 1e kind dus ja ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Zit er wel aan te denken om op het CB er eens over te gaan praten. Mijn zoon kan zichzelf ook niet vermaken, ik moet hem de hele dag bezig houden... En denk dat het ligt aan het feit dat hij enorm leergierig is. Boekjes lezen en dan alles benoemen (dan zegt hij het na) vind hij prachtig. Legpuzzels vind hij mooi en dan benoemt hij ook alles zolang het leerzaam is vind hij het mooi. En alles wat ik doe volgt hij op de voet met als resultaat dat hij het na doet ;) (maar dit schijnt toch dreumes/peuter eigen te zijn) Ik zou graag willen weten of mijn zoon idd "anders" is? En zijn er meer mama's die ook kindjes hebben die voor in de ontwikkeling lopen? Soms zou ik wel eens willen dat mijn zoon wat meer ging spelen ipv alles willen leren... is dit herkenbaar?

2. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Maak je geen zorgen. Het ene kind is sneller dan anderen. Zelf liep ik al voordat ik een jaar was en ik was net 2 en al zindelijk. Met 2,5 ook 's nachts. Kletsen deed ik ook al heel snel en duidelijk. Mijn nichtje is nu net 2 en die klets al een dik half jaar in heldere zinnen en is idd ook zo wijs. Ze onthoud alles ook. En idd valt dat op op de peuterspeelzaal. Maar het is niet erg. Uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde als ze naar de kleuterschool gaan.

3. Zomerjurk

Zomerjurk Actief lid

20 mei 2008
    261
    0
    0
    Geniet ervan! Benader het positief en daag hem uit. Dat geeft jezelf ook meer rust.

4. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Hooguit een beetje voor op andere kinderen. maar vind hem zeker niet anders hoor!

5. talithatje

talithatje Bekend lid

9 jun 2009
    681
    0
    0
    NULL
    Amsterdam
    Het verschilt inderdaad per kind. Mijn ene nichtje liep al met 9 maanden en is met haar praten netjes volgens de "norm" Maar onthoud ook heel veel dingen. Ze weet als je een straat in rijd wie daar woont(18 maanden) En mijn andere nichtje liep met ongeveer 14 maanden, maar praatte wel heel goed. Zij was al heel snel met zinnen maken. En ook inderdaad heel duidelijk alles zeggen. Zij deed ook heel snel dingen na (sommige dingen al met 5 maanden). Als je iets voor deed keek ze je heel gebiologeerd aan en na een paar keer deed ze het na. Soms nog wel op haar manier maar je wist wat ze bedoelde.

6. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

hier is mijn dochter ook erg snel
    mijn dochter hield vanaf dag 1 haar hoofdje al even omhoog en keek ook erg wijs uit haar ogen
    vanaf 6 maanden kon ze al staan en een dag naar haar verjaardag liep ze
    haar woordenboek is ook erg uitgebreid
    en wil nu soms ook al met 2 woorden praten
    da papa (dag papa)
    ik kon ook al vrij vroeg verstaan dat ze dees(deze) en (die)

al is mij wel verteld op het CB dat ze met anderhalf jaar dus met 2 woorden gaan spreken
    en je verstaat je eigen kind altijd beter dan die van een ander
    ik had het met me vriendin toen haar dochter nog kleiner was
    ik verstond haar nooit en me vriendin wist precies wat ze bedoelde

Dus al met al
    ieder kindje gaat op zijn eigen tempo
    maar vind het zeker niet Heel anders dan de ontwikkelingen die ze allemaal ondergaan

7. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

jeetje! :$
    die van mij draait zich nog niet eens om :):D

8. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ben blij te horen dat er meer kindjes zijn die zo snel zijn! Heel herkenbaar allemaal. Zijn jullie kleinen dan ook zo enorm leergierig? Ik zou willen dat mijn zoon meer spelenderwijs dingen ging leren ipv. zoals het nu gaat... Ik probeer hem uitdaging genoeg te geven, maar soms weet ik echt even niks meer te bedenken ;)

9. MissMom

MissMom Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.346
    0
    0
    NULL
    NULL
    #9 MissMom, 26 nov 2009
    Laatst bewerkt: 26 nov 2009
    Of het snel is weet ik niet maar mijn dochter zegt al vanaf 12 maand tante + naam en nu met 13 en half maand, mamma thuis.
    Ze kan nog veel meer woorden zeggen maar dit zijn echt 2 woorden na elkaar en duidelijk verstaanbaar voor mensen die haar weinig zien.
    Verder zie ik ook exact(op het niet zichzelf kunnen vermaken na want dat kan die kleine van mij echt heel goed) mijn dochter terug in je verhaal, erg leuk om te lezen.

10. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Hier nog zo'n snelle tante! Inmiddels is ze 2 jaar en 8 maanden.
    Met 3,5 maand rolde ze al om. Kroop met 9 maanden en liep met 13 maanden. Toen ze 1,5 was maakte ze al volledige zinnen. Alles onthoud ze wat ze 1x gezien of gedaan heeft.
    vb: we waren een keer in een winkel toen ze net 1,5 was geweest en daar kwamen we een vriendin van mij tegehn met haar zoontje Bart. Toen we weken later die winkel weer eens binnen liepen zei ze: Ïs Bart er nu niet?
    Toen we met haar 2 haar naar het consultatiebureau gingen stapte ze binnen bij de arts en vroeg"Mama is dit het consultatiebureau?"
    Die arts viel zowat achterover!

Leuk toch zo'n wijsneus!
    Enne alles op z'n tijd hoor, de ene is nu eenmaal sneller dan de andere!

11. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    haha geweldige opmerking! Wat zei de arts? ;) En ja zo'n wijsneus is heel leuk! Ik denk als mijn zoon strax volle zinnen praat dat ik dan nog heel veel leuke uitspraken te horen krijg ;)

Gisteren pasten opa en oma op, ik was aan het werk. Ik kwam thuis en het was al aan het donkeren buiten. En mijn zoon liep maar op zijn schoenen te wijzen... Maar ja ik zag het niet en zei "wat is er met je schoenen? zijn ze te klein? vind je ze niet mooi? Maar hij ging maar door op zijn schoenen te wijzen. En even later stond hij in de keuken en daar zag ik het... de schoenen zaten verkeerd om haha. de linker zat aan de rechtervoet en andersom ook... (tsja de oma's van tegenwoordig) maar het is toch prachtig om te zien dat hij net zolang doorzet met aangeven dat zijn schoentjes verkeerd om om zitten ;) Mijn vader zei later ook dat mijn zoon in de auto al aangaf dat zijn schoentjes niet goed zaten haha, maar mijn vader begreep het niet ;)

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.846
    3.362
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Mijn dochter is nooit zo snel geweest ;) . Behalve met haar fijne motoriek.
    Maar vanaf 14 maanden valt het me ook enorm op, dat ze ALLES wat ze ziet, onthoud en nadoet.
    Ik had haar even meegenomen naar m'n EHBO cursus (herhaling) , en na een half uurtje stond ze ook ineens op een pop te duwen (te reanimeren!) . Sowieso was ze al na 5 minuten de mondjes van de poppen aan het poetsen, zoals wij het allemaal deden als we beademd hadden; even schoonmaken met alcohol.
    Erg grappig om te zien. Anderzijds moet je zooo opletten met wat je doet of zegt ;) .
    Zo had ze op sinterklaasavond (afgelopen weekend al gevierd hier bij opa en oma) continue: ooooh! ooooooh! -telkens als ze een cadeautje aan het uitpakken was of er weer één kreeg.
    Maar dat kwam dus ook omdat oma zei 'oh Fae, kijk eens wat mooi!' . Maar alles wordt gelijk opgepikt. Dus ik denk dat het ook wel de leeftijd is.

En qua praten en lopen etc, zit er altijd zoveel verschil tussen kindjes. Hoewel mijn dochter nu pas net goed gaat lopen, zag ik op het kdv ook kindjes die met 11 maanden al goed rondliepen.

Maar geniet lekker van de complimentjes ;) en van je kindje, wat je krijgt wel érg leuk situaties zo! Ik kan zo dubbel liggen hier om alles wat ze ineens zegt of doet :D

13. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Niet anders...wel sneller dan gemiddeld denk ik.
    Iris is ook zo; 'zuigt' alles in zich op; onthoudt alles wat ze ziet / leert of meemaakt. Ze praat al in zinnetjes; vandaag het record: 'kijk mama bert en ernie'. Zij kan zich overigens wel erg goed vermaken; met name met haar keukentje en theeserviesje. Ook tekenen vindt ze de laatste tijd erg leuk. Verder een heel normaal meiske hoor!!

14. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    ik krijg de hele dagen te horen dat eef zo helder en wijs de wereld in kijkt, van cb a hrts, huisarts, maar ook van wildvreemden.. zo vaag, eerst had ik zoiets van leuk compliment, maar ik hoor het zo vaak dat ik me ook wel eens afvraag of het wel normaal is, vooral omdat sommigen dat ook op zo'n verbaasde toon zeggen.. maar volgens mijn ma was ik ook zo.. lekker maf dus :)

15. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Ik denk niet dat hij anders is hoor, gewoon een vlotte.

Ik kon zelf al lopen met 10 maanden en met 17 maanden zei ik "Hoef nie luier" en vanaf die dag was ik zindelijk.
    Dit staat ook op film, verschrikkelijk lief :D
    Ik sprak ook al erg snel en ook goede zinnen, en aan mij is ook niets anders hoor :D

16. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.168
    2.283
    113
    Tja, ik vind het wel meevallen, eerlijk gezegd. Mijn oudste doet ongeveer hetzelfde als die van jou. Hij begon ook al heel vroeg te praten (maar hij liep wel pas met 1,5 jaar, dat dan weer wel). Inmiddels is hij bijna 3 en praat in hele volzinnen, ook goed te begrijpen voor vreemden. Hij wist inderdaad ook al toen hij nog geen jaar was waar we de afslag van de provinciale weg naar opa en oma moesten nemen en dat soort dingen. Maar ik vind het niet zo heel bijzonder. Sommige kinderen zijn gewoon vrij vlot met praten en peuters hebben over het algemeen sowieso een goed geheugen voor de vreemdste zaken, volgens mij.

17. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

nou als ik het zo lees allemaal is het echt een heeeel erg wijs mannetje hoor. mijn zoontje is pas 4 maanden dus oke ik kan hem fdaar niet mee vergelijken maar ik ken ook andere kindjes die zelfs ietsjes ouder zijn dan jouw zoontje en dat doen ze echt nog niet allemaal. dus ik vind wel dat je een bijzonder kindje heb. superleuk trouwens!!!!

18. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Je kindje is wat vlotter dan het gemiddelde. Bij het topic van mama's waar we allemaal kindjes van dezelfde leeftijd hebben zijn ook grote verschillen. De ene liep 'al' met 11 maanden en de andere 'pas' met 20 ofzo. Ook gebruikt de ene al volledige zinnen en de ander zegt net 'mama'. Lijkt mij heel normaal, elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier. Er zijn niet voor niets gemiddelden, er moeten wel kinderen boven en onder zitten anders heb je geen gemiddelde:D

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als ik je verhaal zo lees, heb je een Snelle Jelle maar geen afwijkend kind. Heerlijk toch dat je kindje het zo goed doet? Maar nee, ik zie iin je verhaal geen echte 'andere' ontwikkeling dan dat wat nog binnen normale grenzen valt.

PS: spelen en leren zijn op deze leeftijd hetzelfde! Kijk maar eens naar de dierenwereld... als je jonge dingen ziet spelen, bereiden zich door hun spel voor op het volwassen leven. Dat is met kindjes net zo. Laat ze maar lekker leren.. een lol dat ze dan hebben joh!

20. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.261
    4.492
    113
    Hier ook een jongentje dat heel snel begon te praten (zei met 7 maanden al papa en mama :D) en heeft daar eigenlijk altijd op voorgelopen.

Hij is nu 3 en praat in volledige zinnen, voor iedereen verstaanbaar.
    Hij is dol op lezen en 'leest' het zo na vooral als het in dicht vorm is is het een kwestie van 3 x voorlezen en meneer weet welk 'gedichtje' bij welk plaatje hoort en zo 'leest' hij het boekje voor.

Hij was 1.5 toen hij alle automerken aan de merktekentjes kon herkennen en benoemen (tot grote verbazing van de buurmannen;):D)
    En niet snel daarna volgenden de winkelketens (hema, albertheijn, jumbo enz enz).

De fijne motoriek is ook snel ontwikkeld, hij krijgt de kleinste dingen open.
    Maar met de grove motoriek gaat het langzamer, zo liep hij pas bij 16 maanden en fietsen doet hij pas sinds kort.
    Volgens het cb past dit helemaal in het plaatje van de snelle praters, dus niets om je zorgen om te maken.

Op dit moment is Kylian helemaal bezeten van cijfers en klokkijken.
    Was wel lachen wat hij had op de peuterspeelzaal zijn horloge laten zien en vertelde er meteen maar bij hoe laat het was.
    In eerste instantie dacht de juf dat het horloge gewoon stil stond op een vaste tijd maar na een half uurtje was hij terug gekomen en had opnieuw zijn horloge laten zien en verteld hoe laat het was.
    De juf was diep onder de indruk.
    Hij herkent nu ook de cijfers tot 100 en onze angst is dus nu ook dat hij zich straks op de kleuterschool gaat vervelen wat betreft het rekenen enzo.

Mijn advies is je kleintje vooral stimuleren (ook of misschien wel juist) in de dingen waar het minder goed in is.
    Voor het alleen spelen is het misschien een idee om een kookwekker te gebruiken.
    Zet deze op b.v 5 minuten en vertel je kleintje dat het even alleen moet spelen tot het belletje gaat, dan wordt het misschien overzichtelijker en is het duidelijk wat er verwacht wordt.

Groetjes Anita

Deel Deze Pagina