Tandjes poetsen bij een 9-maander...

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Annekijn, Nov 14, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Annekijn

Annekijn Actief lid

Mar 29, 2014
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sinds enkele weken (sinds de start van de 8-9 maandencrisis) weigert m'n meisje om haar tandjes te laten poetsen door mama... Ze wil het zelf doen, en kauwt dan natuurlijk op haar tandenborstel...
    Dan heb ik maar vingertandenborstel gehaald... Ze liet het aanvankelijk ook niet toe, tot ik deed alsof ik mijn tanden er zelf ook mee poetste.. Dan kreeg ze plots interesse! Ze opent haar mond en dan heb ik welgeteld 1 seconde de tijd om over haar drie tandjes te wrijven, waarna ze het weer beu is... Kortom: niet makkelijk!! Tips?

2. Bianca88

Bianca88 Fanatiek lid

Feb 17, 2011
    2,665
    8
    38
    Welkom bij het tandenpoetsdilemma haha. Mijn dl is 21 maand en het gaat de ene dag makkelijker als de andere dag. Ik laat haar altijd eerst zelf poetsen en erna probeer ik snel ff langs te gaan. Heb al alles uit de kast gehaald, maar tanden poetsen is niet haar leukste bezigheid. Helaas zal het toch moeten. Als het wel lukt poets ik ff wat beter en langer, andere dag wat minder en korter..

3. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Nee geen tips want hier werkt niet. Ze wil zelf.punt.
    Cb zei inmiddelijk stoppen met dwang poetsen. Tandarts zei tot 10 jaar met dwang poetsen.
    We hebben echt alle alle tips geprobeerd.

We doen nu wat beste uitkomt:
    - ochtebd poetst ze zelf met electrische tandenborstel. Tandarts zei dat is zoiezo beter maakt niet uit welk leeftijd en moet veel rotaties zijn (dus die goedkope zijn bagger). Wel super zachte en korte oozetborstel voor tot 4 jaar). Dus ze poetst zelf en ik heb haar redelijk geleerd echt op tandjes te zetten.
    Ze doet het ook 2 min lang of iets langer.
    We hebben philips sonic kids voor haar gekocht uiteindelijk tantarts zei dat het beste is

- avond ook zelf maar erna doen we dat ook bij haar paar seconden.
    We houden haar dan vast

Met 2 jaar gaat ze naar tandarts cursus peuter tandenpoetsen hoop daar helpt het wat...

Als je alles heb geprobeerd en niers werkt dan kan je dus eerst met dwang en erna zelf of andersom poetsen. Met 8/9mnd ectrisch zou ik nog niet doen maar als ze bijna alle tanden en kiezen heeft

4. Emma73

Emma73 Actief lid

Nov 19, 2013
    424
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ook benieuwd naar tips. Mijn zoon van 10 maanden moet je bijna in de houtgreep nemen en dan is het gillen geblazen.

5. Boris10

Boris10 Niet meer actief

Hier verplicht tandenpoetsen. Wel of geen zin.
    In het begin betekend dat de houtgreep, later alleen nog een klein beetje tegenstribbelen en mijn oudste van 2 vind het al héél lang prima. Gaat er helemaal voor liggen.

6. Charmed

Charmed Fanatiek lid

Sep 16, 2012
    2,589
    79
    48
    Oh ja draaaama!

Hier een die het wel geweldig vind, en vooral lekker :p
    Ze doet t mondje meteen open, wel moeilijk poetsen omdat ze liever wil kauwen ;)
    De ander, oooh wat was dat erg in het begin. Schreeuwde de hele buurt bij elkaar, maar het moet toch écht.
    Nu zingen we liedjes tijdens het poetsen en is ze een stuk rustiger geworden, de ene keer gaat t beter dan de andere keer, maar komt vast goed.
    Wij doen eerst zelf poetsen, en daarna gaan zij even spelen met de borstel :)

7. Cammy

Cammy Fanatiek lid

Feb 24, 2014
    1,905
    2
    38
    Hier heeft zoonlief ook geen keus. Ik laat hem eerst zelf poetsen/aanklooien met een heel klein beetje tandpasta. Daarna ga ik overal even snel maar goed langs. Het is dan handen en armen vast en onder (soms hevig) protest. Tja, dan maar eventjes...

8. Annekijn

Annekijn Actief lid

Mar 29, 2014
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hm hm hm... Dus ook dit is een 'universeel' babyprobleem!:D

Ik probeer het op dit moment nog wat speels en luchtig op te vatten maar als het niet verbetert zal ik er toch ook wat assertiever mee moeten omspringen...

De tip van de electrische tandenborstel onthou ik ook voor wat later...
    ;)
    Thanks allemaal!

9. Michelle123

Michelle123 Actief lid

May 31, 2014
    156
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou ja, ik wou net een topic gaan aanmaken!
    Zat al te googlen hoe dit het beste te doen!

Ik schrik eigenlijk wel een beetje van de reacties, in de houtgreep nemen enzo. Krijgen ze er dan niet alleen nog maar meer een hekel aan?

Ik laat hem eigenlijk een beetje erop kauwen en dan af en toe probeer ik snel even te poetsen. En tussendoor klempt hij telkens zijn mond dicht of stopt zijn tong naar buiten. Als ik het bij mezelf voor dan wil hij wel ineens zijn mond open doen. Voor een paar seconden dan haha.

10. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

Apr 22, 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier doe ik het in badje. Ze kauwt er wel op, maar ondertussen lukt het ook wel redelijk wat te poetsen. Daarna mag ze er zelf even mee spelen. Ze vindt het helemaal geweldig! Ook geef ik haar d'r tandenborstel als ik mijn tanden poets. En dan doe ik het heel duidelijk voor. Dan probeert ze me na te doen. Dus allemaal een beetje spelenderwijs.

11. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

Oct 13, 2014
    3,709
    4,026
    113
    Overijssel
    Hier ook drama... Eerst de ondertandjes wilde hij prima meewerken.
    Nu zijn er 4 boventandjes bij en meneer wil niet meer. Vingertandenborstel gaat sinds 2 dagen redelijk...
    Vindt het vreselijk om hem vlak voor bedtijd zo overstuur te maken.
    En krijg al visioenen van een 1 jarige straks met zwarte tanden :(

12. Brightness2013

Brightness2013 Niet meer actief

Hier vond ze het eerst leuk, maar sinds gister drama! Maar geloof me, ze heeft geen keus, die tanden moeten schoon :p

13. MHV

MHV Actief lid

Feb 10, 2013
    435
    30
    28
    Eerst zelf 'poetsen' en daarna doet papa of mama het nog een keer.
    Dan is het echt even gillen want meneer wil niet.
    Maar ja, ik vind het wel belangrijk dat het goed gedaan wordt!

14. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

Feb 12, 2013
    2,415
    0
    36
    Female
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Hier zei de tandarts dat echt poetsen nog niet hoeft. Het is kennismaken met tandenpoetsen en ondertussen zorgen dat ze wat fluoride binnen krijgen.
    Hier dus geen houdgrepen oid. En de ene dag gaat beter als de andere.

Share This Page