Meiden, ff een vraagje...ik maakte voorheen altijd stoofperen maar heb toch werkelijk geen idee meer hoe . Volgens mij zat er suiker bij en op zeker kaneel maar verder, ik heb echt geen idee meer. Wie kan me helpen ?
Ik doe het altijd volgens oma's recept (letterlijk) Fles rode wijn / port (port is het lekkerst, volgens de meeste mensen), aanvullen met water tot de peren helemaal onder staan. Dan veel suiker, kaneel naar smaak, en lekker lang laten koken... (weet zo gauw ff niet meer hoe lang) Eet smakelijk!
mmm nu ik dit zo lees krijg ik ook gelijk trek in stoofperen!! Ik maak het ook zoals MvS beschrijft, alleen doe ik ipv van suiker vanille stokjes en kaneelstokjes er in en laat ik het meestal een uur of 3 opstaan of soms langer.. Eet smakelijk!!
Ik zet de peertjes altijd net onder water, scheut wijn of port erbij (niet noodzakelijk, doe ook vaak zonder) Dan 2 a 3 eetlepels suiker (of perensuiker, is rood en kleuren ze mooi van) en 2 theelepels kaneel. Dit gebruik ik bij ongeveer 800 gram (geschilde) peertjes. En dan minimaal 2 uur stoven. Eet smakelijk!
Heej meiden, Hele stomme vraag maar ik ben echt gek op stoofpeertje als m'n oma of moeder ze maakt. Dus ik wil het ook wel eens proberen. Maar wat is nou precies 2 uur laten 'stoven'?? Is dat gewoon heel zachtjes koken ofzo? In een gewone pan? Kus Lara
Dat is inderdaad alles Klinkt dus spannender dan het is, haha! Succes! Is zo'n kick als het je voor het eerst goed lukt! Ik was zoooo trots op mezelf, hahaha!
Ik gooi er heeeeeeel veeeeeeeeel suiker in (500gr ongeveer) En heeeeel veeeeeeeel kaneel. Dan schud ik de peren, suiker en kaneel door elkaar (net als de appels voor appeltaart) Ik laat er water overheen lopen zodat de peren onder water staan. Ik laat ze koken en dan zet ik het gas zacht (stoven) Het ligt een beetje aan de peren hoe lang ik ze laat stoven, vervolgens draai ik het gas uit, ga dan naar bed en eet ze de volgende dag. Opwarmen doe ik dan zo. Ik haal de peren uit het water, laat ze uitlekken. Vervolgens maak ik een maizenapapje en gooi dat in het gekookte perenwater. Als het water gekookt is en de maizena erdoorheen is geroerd gooi ik de peren weer terug in hun perennat. En dat laat ik zo staan totdat de peren lekker warm zijn. Ook lekker met yoghurt
Hihihi, jeej dankje!!! Ja het lijkt me wel helemaal leuk om te kunnen Tijdje geleden voor het eerst zelf appelmoes gemaakt. Hahaha, nog nooit zo trots geweest op zoiets belachelijks Maar bedankt! We gaan het proberen Ik vind ze overigens koud lekkerder dan warm! Grappig die voorkeuren.
Meiden, heel erg bedankt voor jullie snelle reakties.......heerlijk, heb er nu nog meer trek in ! Jullie mogen drie keer raden wat ik het weekend ga eten
hihi wij doen het gewoon 'simpel' - peertjes onder water, wat suiker erin en een kaneelstokje en dan een paar uur zachtjes laten koken tot ze mooi rood zijn. Ik kan me niet zo goed voorstellen hoe het smaakt met port, wil het best uit proberen. Anderzijds: Wanneer het perentijd is, zijn peertjes zo'n heerlijk goedkoop wintergerecht, en met de port wordt dat dan net even anders . tja.. zuinig he..
Hihi! Ik heb het juist nog nooit zonder wijn/port gedaan, dus ben wel benieuwd hoe het dan smaakt... Ik vind het zo in ieder geval altijd superlekker! Goede graadmeter voor of ze klaar zijn, ook, want zolang je de alcohol nog goed ruikt als je het deksel optilt, moeten ze nog even Je kunt trouwens ook gewoon goedkope rode wijn gebruiken, hoor! Vorig jaar heb ik alle kerstpakket-wijnen een keertje gebruikt Gingen die ook eens op, hahaha!
oke, dus gewoon rode wijn, zoet of droog maakt niet uit?? Nou ga ik het toch eens proberen, er staan hier nog 2 flessen, waarvan ik betwijfel of ik ze lust.. ik heb dat trouwens een tijdje gedaan inderdaad met dat soort wijnen, maar dan om de kipfilet in te bakken. Maar m'n man was er niet zo weg van... ik vond het er alleen al leuk uit zien die rood/roze stukje kip in de pan
Nee, maakt idd niet uit wat voor wijn het is. Natuurlijk verschilt het wel een beetje qua smaak, dus niet met elke wijn zal het even lekker worden, maar op zich moet het met alle soorten kunnen. Je kunt eventueel ook, als je denkt dat de wijn niet een superlekkere smaak gaat geven, een beetje port erbij doen; die smaak is dusdanig sterk dat die het wel wint Maar het is vooral een kwestie van uitproberen, vrees ik. Ik had uit een kerstpakket nog 4 kleine flesjes port staan (0,33 ltr), die heb ik allemaal een keer geprobeerd, maar de 'gewone' Ruby port bleek het lekkerst. Heel veel succes allemaal met proberen! Laat ff weten of het lukt?!
Eerst nog stoofperen halen en de laatste keer dat we ze hier bij de boer hadden gehaald, waren ze niet lekker helaas.. een vrij bittere nasmaak... geen idee waar dat aan lag...
Ook heel erg lekker met een fles viervruchtenwijn. Niet duur, al lekker zoet -> minder suiker extra nodig en mmmm. Ik denk dat ik straks ook even wat peertjes ga halen.