Ik ben een groot voorstander van zo laat mogelijk een zetpil met paracetamol geven igv koorts. Dat klinkt wel goed vind ik totdat mijn dochter van 5 maanden vannacht voor het eerst koorts had. Toen werd ik me toch onzeker!! Ze had 38,9 en dat is geen verhoging meer volgens mij. Dat is echt wel koorts. Omdat ze ook steeds moest huilen en zich volgens mij echt rot voelde heb ik haar een paracetamol zetpil gegeven. Beetje tegen mijn principes in maar die waren dus als sneeuw voor de zon verdwenen op het moment supreme Vanmorgen was de koorts weg maar ze is nog steeds hangerig en huilerig. Heb ik er goed aan gedaan om haar die zetpil te geven? Bij welke temperatuur geven jullie je baby een zetpil? Ik weet dat baby's veel hogere koorts kunnen krijgen dan volwassenen.... Groetjes, Birgitte
ik geef tycho ook liever geen zetpil omdat koorts uiteindelijk een goede reactie is van het lichaam. Ik had denk ik de nacht had afgewacht en gekeken hoe hij vanmorgen was: koorts of geen koorts en dan bekijken of hij dan een zetpil krijgt of niet. xxx
Ik was en ben eigenlijk nog steeds geen voorstander van een zetpil geven totdat ik met mijn zoon van 6 maanden bij de ka op de 1e hulp terecht kwam. Daar kreeg ik te horen. Wel doen als je kind zich niet lekker voelt. Veel kinderen voelen zich erg beroerd als de temp van 38,5 naar 39,0 gaat... Het is ook wel weer zo dat koorts goed is als een kind ziek is, maar drinkt (en eet) je kind bv niet doordat hij zich rot voelt kan je beter wel een zetpil geven. Het vocht (en eten/energie) hebben ze wel nodig om er bovenop te komen. Ik geef mijn zoon nog steeds niet zomaar een zetpil. Ik kijk alleen niet meer alleen naar de cijfers op de thermometer, maar kijk ook naar hoe hij zich voelt.
Ik geef een zetpil als ze zich er rot door voelt, verschilt dus hoe hoog de koorts dan precies is. Als je eenmaal een zetpil hebt gegeven, moet je wel goed opletten, want als hij is uitgewerkt kan het lichaam reageren met een koortsstuip. Ze raden dus aan om bij ziek zijn om de zoveel uur steeds een zetpil te geven, zeker in de nacht, om het risico op een koortsstuip zo klein mogelijk te houden. Ik was voor ik J. kreeg ook niet zo voor paracetamol...maar als je kind iedere maand minstens één keer rond de 40 graden koorts heeft en zich beroerd voelt, dan wil je op een gegeven moment wel... (Is inmiddels gelukkig niet meer het geval. )
C heeft een koortsstuip gekregen omdat haar temp ineens omlaag ging door de pcm. Wij geven dit dus alleen nog maar boven de 40 en dan constant om de 6 uur (was t advies).
wij hebben gelukkig nooit zo vroeg al in de situatie gezeten maar veel later had ons zoontje een keer wat koorts. maar hij had meer pijn dus gaf ik wat paracetamol (vloeibaar). nu toevallig heeft hij gisteren een flink oplopende temp gehad: 39.5 en dat vond ik toch hoog en heb ik een zetpil gegeven. het liep idd meteen terug gelukkig. kindjes kunnen idd hoge koorts hebben en kan ook ineens weer teruglopen maar ik zou het ook gedaan hebben in jouw geval vanaf 39 graden of iets eronder. koorts is een teken, helemaal mee eens maar als het niet goed voelt en het loopt op, dan is het misschien beter om een koortsstuip te voorkomen...ik weet van een nichtje dat ze het wel gaf vanaf 39 ook toen haar kinderen heel jong waren...hoop dat je kleintje snel beter is!
Ik geef PCM als ik denk dat ze het nodig heeft! Bijv met de prikken geef ik voordat wij naar het CB gaan en dan om de 6 uur!! Mijn dochter heeft namelijk de dag van de prikken en de dag erna vreselijke last van hoge temperatuur en is absoluut niet zichzelf!! Dus vandaar!! Verder geef ik het niet snel alleen als ze zichzelf niet lekker voelt!! Als ik hoofdpijn heb pak ik ook PCM omdat ik geen pijn wil voelen ivm Migraine!! Mijn dochter had laatst oor ontsteking en last van d'r mondje!! Dan geef ik 3 dagen lang 8 uur, 14 uur en 20 uur paracetamol.. Óp advies van HA.. Mijn dochter huilt bijna nooit, dus als ze echt giert van de pijn krijgt ze gewoon PCM. Maar ik heb geen vast aantal graden wanneer ze PCM krijgt hoor, kijk naar je kindje!!
Als ze zich niet rot had gevoeld had ze hem niet gekregen. Een koortsstuip.. wat is dat nou weer. Ga ik zo wel op wiki opzoeken Het is dus zaak om om de 6 uur een paracetamol te geven. Maar als de temperatuur ineens omlaag gaat kan ze hem ook krijgen.. De koorts kan ook weer terug komen op het moment dat je stopt met de paracetamol. Je kunt het dus niet snel goed doen en moet er eigenlijk maar het beste van hopen. Verwarrend allemaal zeg! Bedankt voor jullie reacties...
hoe merk je dat je kindje een koortsstuip heeft? en is de temp dan juist laag???dat begrijp ik uit je verhaal...
Nu heeft Dennis nog nooit een koortsstuip gehad - gelukkig! - maar ik snap de ophef niet om, als je kind zich ècht rot voelt een paracetamol te geven? Een koortsstuip kunnen ze ook krijgen als ze geen zetpil hebben gehad, de temperatuur kan nu eenmaal heel snel hoog oplopen en weer naar beneden gaan bij een kindje. Dennis had laatst pseudo-kroep en was een paar dagen echt niet zichzelf. Niet heel erg ziek maar wel een paar dagen koortsig (38.6 was het hoogst dat ik heb gemeten) maar hij wilde ook niet echt lekker eten en drinken en ik merkte aan hem dat hij zich gewoon niet helemaal jippie voelde. We zijn ook naar de HA geweest trouwens en ook hij gaf het advies om als 't echt niet lekker meer ging, even een zetpilletje te geven, zou voor 't ventje echt wat verschil maken en zich wat beter voelen. Dus, zo gezegd, zo gedaan. Dennis is behalve de pseudo-kroep, nooit echt ziek geweest, in elk geval niet met koorts. Wel heeft hij erge last gehad van tandjes die doorkwamen een aantal maanden geleden waardoor hij ook niet goed at en heel slecht sliep, waarom zou ik dan mijn ventje laten lijden? Ik heb 'm gewoon een zetpilletje gegeven, en hij kreeg de rust die hij nodig had. (En nee, het ging niet om m'n eigen rust, dan zou ik 'm iedere nacht wel een zetpil kunnen geven, lol. ). In totaal heeft hij nu de afgelopen 15 maanden, 3 x een zetpil gehad. We overdrijven het dus echt niet maar ik vind het wel belangrijk om goed in te schatten hoe m'n kind zich voelt en als hij zich beroerd voelt mag hij van mij een paracetamol hoor!
ik geef ook alleen een zetpil als ze last heeft van de koorts of van het ziekzijn. En ja : Dat heb ik moeten leren - ik vond 39 graden best 'eng' en als het dan nog hoger werd?! Maar de huisarts hier heeft me kunnen overtuigen, dat het cijfertje wat dit betreft niet heelveel zegt. Het is belangrijk om te weten- voor verdere, dat wel.