Sinds enkele dagen slaapt mijn zoon nauwelijks nog na een uur of drie s middags. Vaak Tot negen uur een paar hazenslaapjes. Ik zie dat hij moe is. Ik leg hem in bed/wagen/draagdoek bij de eerste signalen maar hij slaapt die periode bijna niet en is zeven uur bijna aan en druk wakker. Hij is dan niet heel tevreden: soms huilt hij, vaak wil hij de borst, hij krijgt ogen alsof hij speed heeft gebruikt, is rusteloos. Oververmoeid. Maar alle slaaptrucs die de rest van de tijd werken doen het nu niet. Wat is de reden en hoe kun je daarmee omgaan? Clusteren? Sprongetje? fase? Medisch? Mijn best doen om m meer te wlaten slapen of juist maar loslaten? Ik ben nog een dochter van Nog geen twee dus ik kan me niet volledig op de baby focussen. Ook komt mijn partner pas tegen acht uur thuis. Ik ben dan doodop.
Ik heb geen idee maar onze dochter had dit ook. Zichzelf helemaal uitputten ofzo. Is hier vanzelf weer over gegaan. Kan je geen tips geven maar sterkte!
Onze F is overdag ook geen slaper, werd er soms gek van. Maar echt huilen deed ze niet, was meer mn ongerustheid dat ik er gek van werd. Al zat er dan opeens een dag tussen dat ze veel sliep. Toen ik t meer los kon laten ging t wel iets beter. Ze is wel een wapper-de-flapper en inbakeren werkt bij haar soms (snachts en tussen de middag ligt ze ingebakerd in bed) Ze wordt dan rustiger. Maar dat heb je dan wellicht ook al geprobeerd? 8wk,dan kan er wel een sprongetje zijn Ps mooie banner 46wk zwanger hihi
Inbakeren en heel strikt een slaaproutine gaan voeren. Je kind is oververmoeid. Dit is ongelofelijk schadelijk voor zeer jonge kinderen en bij lange niet alle kinderen stoppen hier uit zichzelf mee. Vraag hulp van het CB als het te lang duurt.
Je moet hem inderdaad proberen te helpen, omdat hij echt oververmoeid zal zijn.... Denk dat het misschien ook met een sprongetje te maken kan hebben (komt rond deze leeftijd). Probeer in de bakeren en vast ritme. Na voeding in de ochtend even spelen/ badderen/ knuffelen en dan laten slapen, etc.... 1 tot 1 1/2 uur wakker zijn is echt eigenlijk de max voor een baby van 8 weken.
Dat zal best, maar door dit soort berichten en wat er in de boekjes staat werd ik juist ongerust/gefrustreerd. Toen ik dacht dan maar niet, je huilt niet continue en je groeit goed en de boekjes de kast in schopte ging t al een stuk beter. Tis een blij kind. Ze heeft nu al een aantal keer in de nacht zo'n 10 achtereen geslapen. Maar ts heeft aan zon opmerking vast niet zoveel
Is hij in de draagdoek ook niet tevreden? Hier ook een kindje dat tussen 3 en 8 moeite heeft met slapen.. en ook een man die na het eten weer verdwijnt zodat ik er met het naar bed brengen van de oudste er alleen voor sta. Hier probeer ik hem te laten slapen maar als hij ontevreden is houd ik hem tijdens het eten op de arm en ga ik direct daarna voeden zodat ik zeker weet dat het dat niet is tijdens het naar bed brengen van oudste zoon. Dan na het naar bed brengen vaak weer voeden (dus toch een soort van clusteren) en dan wordt hij meestal wel rustig en valt in slaap.. Op avonden dat hij wel rustig in slaap valt, maak ik er ook echt gebruik van door heel uitgebreid met oudste te douchen/badderen enzovoort.. Dus mijn tip is om zoveel mogelijk toe te geven aan het clusteren en bij je te dragen..
Hier ook een kind die te weinig slaapt. Heb via marktplaats een inbakerdoek besteld. 8 weken kan een sprong zijn. Hier wil ze erg graag bij me zijn. Krijg haar 1-2 x daags vanuit wakker in slaap, maar vaak is het neerleggen = huilen.
@bouwjaar1979: zoals jij het opvat is het niet bedoeld. Ik ben zelf ook helemaal niet van de boekjes etc, maar het is gewoon niet normaal babygedrag als een baby van 8 weken 7 uur wakker is. Wat ik schreef is een beetje het gemiddelde bij baby's van die leeftijd, maar daar kan een kindje natuurlijk altijd van afwijken! Wat ik dus eigenlijk aan wilde geven, kijk goed naar je kindje en probeer een beetje een ritme aan te houden, maar beweeg daarin wat met je kindje mee (zoals ook bij BV op verzoek). Let goed op tekenen van vermoeidheid, kijk ook naar je kindje als hij slaapt, waar lijkt hij weer wakker van te worden (reflex, geluid).
@lieke oh ok. Sorry maar ik weet dat doordat ik me juist teveel op de gemiddelden en wat normaal was fixeerde, ik een periode echt geen leuke tijd had. Er zijn hier ook dagen geweest dat F amper een uur in totaal sliep overdag. Ja dat vond ik ook niet normaal, maar ze ging echt niet slapen. Ook alles geprobeerd, op een gegeven moment had ik t gevoel dat ik de hele dag bezig was met haar in slaap te krijgen. Het gaat inmiddels beter maar vaak is ze na 1 slaapcyclus weer wakker. @kanshebber had je nou inbakeren al geprobeerd?
Mijn dochter heeft ook een paar zeer wakkere weken gehad.. nu leg ik haar toch wat eerder op bed en vaak kijkt ze nog even om zich heen, brabbelt wat, huilt max 5 minuten en verwijnt dan naar dromenland. Laten huilen vond ik erg moeilijk,maar heeft hier wel geholpen. Hoe vaker ik ging kijken, hoe harder ze ging brullen. Ik denk omdat ze dan weer nieuwe prikkels kreeg. Ik heb ook een strikt ritueeltje gevolgd en dat hielp ook. Ze haalt nog steeds niet de gemiddelden.. maar dat maakt mij ook niet uit, zolang ze wel de mogelijkheid krijgt om lekker te slapen of uit te rusten.
Heb met mijn eerste kindje gehad dat ik de vermoeidheidssignalen niet helemaal goed zag. Daarbij had hij reflux en spuugde heel veel. Ritme en regelmaat was hier door vaak ver te zoeken. Zijn vermoeidheidssignalen waren erg subtiel en als ik daar niet op reageerde en hij nog steeds geprikkeld werd, was hij als het ware over zijn slaap heen. Dit was voor mij ook echt een leerproces. Nu nog (2 jaar) zijn echt vaste rituele nodig om hem te laten slapen. Als het allemaal te druk en gezellig is, geeft hij niet toe aan zijn slaap. Nu bij tweede kindje let ik daar dus heel scherp op en in tegenstelling tot alle adviezen, slaapt hij op de buik (anders snel wakker door wapperen etc), inbakeren kan dan ook zeker een optie zijn, maar mijn kindjes zijn nogal snel met draaien. Zodra ik nu merk dat mijn baby iets minder helder uit de ogen gaat kijken en gaapt, probeer ik hem te laten slapen. Meestal geeft hij hier dan aan toe, maar soms ligt hij hedel eventjes (minder dan 5 min) een beetje te jengelen/ huilen.
Mijn zoon is 8 weken en slaapt na 15.00 ook niet meer, alleen heb ik niet het idee dat hij oververmoeid is. Hij is vrolijk, wakker en alert. Hij slaapt voor 15.00tijd zo'n 3 uurtjes en valt rond 20.00 altijd in slaap. Slaapt 's nachts ook door. Als je het idee hebt dat jouw baby wel die slaap nog nodig heeft zou ik inderdaad de gegeven tips opvolgen. Sprongetje zou heel goed kunnen. Onze zoon drinkt sinds 2 dagen ineens weer meer.
Mijn dochter deed ook veel hazeslaapjes overdag en gek genoeg was zij rond 8 weken ook veel meer wakker. Ze groeide goed, dronk goed en was verder niet onrustig ('s nachts slapen ging al direct goed) dus hier was er geen reden tot zorg. Wel had ze veel last van krampjes en wilde clusteren. Laat je niet gek maken en probeer hem in slaap te krijgen. In de wandelwagen of in een draagdoek, of laat hem huid op huid liggen. Zie het een paar dagen aan. Echt niet elk kind heeft baat bij inbakeren of een 'strak' ritme.
Hier werkt de inbakerdoek trouwens gigantisch goed. Van heel weinig slapen naar veel slapen sinds we hem gisteravond zijn gaan gebruiken. Echt magisch gewoon.
Hier ook een guppie van 8 weken. Zij is ook veel wakker en doet veel hazeslaapjes. Zolang zij tevreden is volg ik haar ritme gewoon. Ze heeft wel veel moeite met slapen tussen 19 uur en 23.00 tja het is niet anders...