Nog steeds niet praten (2 jaar 4 mnd)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Veertje84, 17 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Mijn zoon van 2 jaar en vier maanden, praat nog niet.
    Hij zegt enkele woordjes (klanken) maar er zit niet echt veel vooruitgang in.
    Gehoortest was goed, dus daar ligt het dus niet aan. (Hij hoort dus wel goed, maar "luisteren" is een ander verhaal natuurlijk...:))
    Ben sinds twee maanden ofzo bij logopedie. Deze mevrouw leert mijn vooral hoe ik taal kan stimuleren (welke spelletjes ik kan doen/oefeningen/wat ik dan precies moet doen enz. enz.)
    Ook proberen we regelmatig de mondmotoriek te verbeteren door bijvoorbeeld fluitjes/rietjes enzovoorts te gebruiken bij spelletjes.

Zijn taalbegrip is ook getest en deze was boven bovengemiddeld. Dus wat dat betreft, begrijpt hij dus wel een hele hoop.
    Hij is nu heel geïnteresseerd in kleuren en tellen. Dus aan zijn intelligentie lijkt het me ook niet te liggen.
    Verder functioneert hij ook gewoon als een normale peuter (zo krijg ik ook terug van de leidsters van de PSZ).

Mogelijk is er sprake van dyspraxie. Dit wil zeggen dat het hem gewoonweg niet lukt om de juiste klanken/woorden te vormen.
    Ik begrijp alleen nog niet zo goed wat dit inhoudt, of dit iets is dat levenslang blijft, hoe dit zich ontwikkelt verder?
    Iemand hier ervaringen mee?

Zelf denk ik soms dat bij mijn zoon "het kwartje" gewoon nog niet gevallen is. Hij heeft ook nooit gebrabbeld en in zijn eerste levensjaar veel gehuild.

Iemand anders nog late praters? En hoe ontwikkelde de taal zich? (opeens heel snel?)

2. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Heel erg herkenbaar, dit had mijn verhaal kunnen zijn, over mijn oudste zoontje.
    Qua spraak zat hij zo te horen ongeveer op hetzelfde niveau als jouw zoontje. We hebben het nog iets langer aangekeken, en bij 2,5 jaar gestart met logopedie. Taalbegrip bovengemiddeld, gehoor prima. De eerste maanden was logopedie inderdaad heel veel gericht op de mondmotoriek, door rietjes blazen en dergelijke. Ik zag weinig vooruitgang (zeg maar gerust geen...), ik maakte me serieus zorgen of hij ooit wel ging praten. En opeens ging de knop om. Zomaar, van de één op de andere dag! Hij zat naast mij op de bank 's avonds, en opeens zei hij "mama, ik ben *naam* he!" Nou ik stond echt met mijn oren te klapperen! Hij was toen net drie geworden. Vanaf dat moment ging het per dag gigantisch vooruit, binnen enkele weken maakte hij lange volzinnen, meerdere achter elkaar. Uiteraard was de uitspraak nog niet geweldig, logopedie is daar toen mee aan de slag gegaan en ook dat ging snel beter. Inmiddels is zijn spraak vrijwel op niveau, (hij wordt vier in maart) en kan hij prima meekomen en communiceren met zowel volwassenen als kinderen. Hij start straks op een normale basisschool. Dat hadden we 1,5 jaar geleden niet durven hopen!
    Logopedie heeft hij nog steeds, omdat hij twee of drie letters niet goed kan uitspreken nog. Hier wordt aan gewerkt en gaat super, waarschijnlijk over een jaartje zijn we van de logopedie af!

3. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Hier precies hetzelfde verhaal.
    Wij hebben haar op verzoek van de logo laten testen bij een instelling voor taal/spraak.
    Daar kwam uit dat haar taalbegrip boven gemiddeld is, intelligentie ook dik in orde alleen het praten dus ernstig achter liep. Ze zit nu 3 dagen op een psz behandelgroep speciaal voor taal/spraak. En dat gaat prima ze gaat vooruit, ze heeft nog steeds een achterstand.
    Beste keus ooit om haar op deze behandel griep te laten starten.
    Bij onze dochter is het waarschijnlijk een fonetisch probleem heeft met de klanken te maken.
    Als er bij jou kindje waarschijnlijk sprake is van dyspraxie dan zou ik dat wel laten onderzoeken zodat je zo snel mogelijk de juiste hulp daarvoor kunt krijgen.
    Onze dochter is afgelopen augustus gestart en de eerste onderzoeken waren afgelopen mei. Ze zeiden daar "blij" te zijn dat we zo vroeg aan de bel hadden getrokken zo konden ze nog echt iets voor haar betekenen en nog ruim tijd voordat ze 4 jaar wordt.

4. Pien120213

Pien120213 Actief lid

22 okt 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is 2 jaar en 10 maanden. Ook zij loopt achter qua spraak. Ze is uitgebreid geobserveerd om stoornissen uit te sluiten. Die verdenkingen zijn er niet (meer). Taalbegrip is ook goed. We volgen sinds kort ook logopedie. Die half uur per week is nou niet waar ik mijn hoop heb gevestigd. Ze geeft alleen wel hele goede adviezen. Bij ons heeft DL oorproblemen gehad in een hele belangrijke tijd om taal te leren. Ze heeft daardoor zelf een manier van communiceren ontwikkeld, waar wij ongemerkt in zijn meegegaan. Het kwartje moet dus vallen dat ze taal nodig heeft. Bij ons is het wel zo dat ze alle voorwerpen kan benoemen en liedjes kan nazingen. Nu zijn wij begonnen met ALLES te benoemen. Met alles bedoel ik dan ook alles:
    "Mama gaat nu stofzuigen, mama loopt naar de kast, kast open, stofzuiger pakken, stofzuiger stekker erin, stofzuigen." En dan tijdens het stofzuigen de hele tijd: "mama is aan het stofzuigen, mama is aan het stofzuigen". Dus heel uitgebreid en herhalen herhalen herhalen. En uitdagen iets te vragen met woorden ipv alleen aanwijzen. Dat is het lastigst want dat is eigenlijk het stukje waarmee de knop moet omgaan, maar kan ook averechts werken als je ze te veel gaat frustreren. Wij doen nu als zij wijst naar iets: "water?, koekje?, melk?". Minimaal 3 andere dingen benoemen, daarna geven wat ze wil en zeggen "ooooooh je wilt .......".
    Haar woordenschat is ineens enorm toegenomen. Ze gebruikt nu het woordje "pakken" ineens heel veel icm voorwerpen. 2 maanden geleden wees ze naar het aanrecht. Sinds vorige maand wees ze naar het aanrecht en zei ze: "melk" en sinds 2 weken zegt ze: "melk pakken". Het kwartje valt wel met een parachute, maar hij gaat de grond raken hoop ik :).

5. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Finley is pas net sinds een maand aan het praten! Ook een late prater dus.

Maar hij praat... en hoe! Er komen woorden uit zijn mond waarvan ik niet eens wist dat hij ze kende. Hij heeft gewoon alles opgeslagen blijkbaar en gooit dat er nu opeens uit. Maakt nu direct halve zinnen. En duidelijk ook. Zijn mond staat opeens niet meer stil.

Daarvoor was het alleen "mama" (bij alles) en kreungeluiden tot vervelens aan toe als hij iets duidelijk wilde maken.

6. misa

misa Niet meer actief

Dit ben ik in de opvang ook we, eens tegen gekomen ja. Prachtig vind ik dat..!

Ts, ik denk dat het goed is dat je met logopedie gestart bent, misschien is vve op de psz een idee, maar verder zou ik proberen nog eventjes geduld te hebben. Er is best een kans dat hij het binnen 2\3 maand ineens wel gaat doen.

7. Talvi

Talvi Niet meer actief

Hier ook een late prater. 5 januari komt de logopediste nog eens langs en krijgen we een verwijzing naar de kno arts. Oortjes zijn vaak nagekeken en dat was steeds goed en ze hoort en begrijpt ook alles.

8. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

1 feb 2011
    519
    0
    16
    Hou er rekening mee dat er ook kinderen zijn die zeker willen zijn van het feit dat ze alles in 1 keer goed zeggen. Er zijn kinderen die pas met 4 praten en gelijk goed en volle zinnen. Hoe moeilijk ook, probeer geduld te hebben en blijf lekker oefenen en voorlezen.

9. schmidt

schmidt Fanatiek lid

19 sep 2012
    2.165
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier idem. Ons zoontje gaat nu sinds een maand maar een speciale psz speciaal voor kinderen met spraak en taalproblemen. Logopedie alleen zou niet genoeg zijn. Hij leert daar met gebaren praten en langzaam zal de spraak volgen. Maar 1 frustratie wordt dan weggenomen. Hij kan ons dan toch al dingen duidelijk maken. Hij maakt echt sprongen. Zijn hier zo blij mee. Wat hier extra vervelend is, is dat hij eruit ziet als een kleuter van minimaal 4. Dus ieder verwacht dingen van hem die hij niet kan.

10. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Een leerling bij mij in de klas heeft dyspraxie en is heel lastig te verstaan. Hij is 10 jaar. Maar hij probeert altijd wel alles te zeggen, al van jongs af aan.
    Dus dan zou je denken dat je zoontje wel klanken zou kunnen produceren. Ik zou dus niet zo snel aan dyspraxie denken. Maar ben natuurlijk geen expert en elk kindje is anders.

11. schmidt

schmidt Fanatiek lid

19 sep 2012
    2.165
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik vind het voor sommige uitspraken te vroeg. Of het moet in de familie zitten. Hier komt aan beide kanten van de familie veelvuldig dyslectisch voor en andersoortige taalproblemen. Maar het kan geen kwaad om alles al op tijd door de vakkundige te laten volgen en begeleiden.

Deel Deze Pagina