Help, ik word echt dol van mijn dochter. Iedere 5 minuten of nog vaker zelfs wil ze naar de wc, tenzij ze afgeleid is (vriendjes te spelen of filmpje kijken bijvoorbeeld). Ze is nu 1,5 jaar zindelijk, maar met veel gedoe. Heeft lang geduurd voordat het poepen goed ging en dan had ze ook nog fases van te laat naar de wc gaan en dus natte onderbroeken. Vorige week had ze weer dat ze niet naar de wc wilde en dus natte onderbroek. Ik schoot toen uit mijn slof, niet goed, maar ik was het zo beu na al die tijd. Ik had haar boos gezegd dat het echt klaar is met die natte onderbroeken en dat het vies is , gaat stinken en dat ze groot genoeg is om op tijd naar de wc te gaan. Nouja, dat neemt ze dus serieus. Maar goed, nu gaat ze dus continue proberen of ze moet plassen en beweert ze 3 minuten later weer dat ze heeeel nodig moet plassen. Terwijl er amper of zelfs niets uitkomt. Ik heb er al met haar over gesproken, ze zegt dat ze geen natte onderbroeken meer wil en dat ze daarom zo vaak gaat. En ik denk dat dat het ook is. Ik heb uitgelegd dat ze het best even kan ophouden en spreek bijvoorbeeld af dat ze een halfuur later pas mag. Hebben jullie nog tips?
Misschien vaste tijden met haar afspreken? Voor/na maaltijd bv, en elk uur tussendoor? En dit dan uitbouwen? En nog even met haar bespreken dat natte broeken niet fijn zijn, zowel voor haar als voor jou, maar dat een ongelukje soms kan gebeuren en geen ramp is.
Onze zoon heeft afgelopen jaar ook 2x zo'n periode gehad en beide keren was het in een periode van spanning. De 2e keer had hij het ook met poepen. Ging 10-12x per dag en perste eruit wat hij kon. Ben met hem bij de huisarts geweest maar niks aan de hand. Hebben het laten gaan, hoe frustrerend ook geprobeerd er weinig aandacht aan te geven, soms even afleiden zodat hij even wachtte. Bijv we maken eerst dit spelletje af en dan mag je naar de wc. De laatste keer was toen hij na de zomervakantie weer naar school moest. Heb de juf ook direct op de hoogte gebracht. Nu is R. sowieso een gevoelig kind. De juf ging er heel goed mee om en na een weekje school ging het weer zoals vanouds.
Ja, elk uur tussendoor doe ik nu zo'n beetje inderdaad. Nu is ze al 2 uur niet geweest. Gewoon omdat ze andere dingen aan haar hoofd heeft, is echt puur psychisch. Ik heb ook vertelt dat mama even boos was geworden en dat dat niet meer zal gebeuren en dat we zat onderbroeken hebben en dat we gewoon net als anders een nieuwe pakken als ie nat wordt, maar ja, zoiets heb je met een negatieve actie blijkbaar snel verpest. Baal er echt van.
Goed om te lezen, dat het fases zijn. Ik probeer het nu inderdaad een beetje te sturen en te rekken en verder niet te veel aandacht aan schenken inderdaad. Fijn zo'n juf!