Voorlopig advies iep

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Pinne, 2 dec 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinne

Pinne Lid

19 sep 2012
    70
    2
    8
    NULL
    NULL
    Goedemiddag allemaal,

Ik heb een vraagje.
    Mijn dochter had van iep de rekenen gemaakt en <1f behaald. Iep zegt daarvan behaal je score met een < dan zet je een andere toets klaar. Dit heb ik bij school aangegeven en dit hebben ze bij haar afgenomen. Alleen nu heeft ze dus een score van 74 behaald dus 1f en de vorige score was 57 <1f. School pakt de laagste score een voorlopig advies te geven. Weet iemand van jullie of dit wel mag?
    Ter verduidelijking mijn kind is een doener en het advies is nu kader. We zijn er blij meer maar hier hebben ze op school ook nog gemengde leerweg met tl en daar hebben ze ook nog praktijklessen. We zien haar daar ook nog wel als we naar haar inzet en goede cijfers kijken. Alleen geeft iep nooit niet dit niveau aan als ze de laagste score pakken. Dus vandaar mijn vraag . (Mijn dochter baalt van kader, wij zijn hartstikke trots op haar, kaders is voor ons dikke prima)

Nefkens81 vindt dit leuk.
  2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.296
    10.265
    113
    Sinds ze het hele vbo/ mavo hebben aangepast geen idee waar je dochter nu onder valt.

Als je dochter een doener is zal praktijkonderwijs ook prettig zijn. Waar stroom je mee uit als ze voor kader zal gaan?

Het vroegere vbo en mavo kun je naar een mbo opleiding. Mocht er dan meer inzitten of de interesse duidelijk is welke richting je wil daarna hbo.

Persoonlijk zelf vbo gedaan, kregen ook allerlei praktijkvakken en was zeer zinvol. Mavo zou theoretisch zijn en met beide ging je naar het mbo.

Verschil was een hele ervaring rijker door al het praktijk.

3. Nefkens81

Nefkens81 Actief lid

15 aug 2024
    349
    317
    63
    Vrouw
    Of het mag weet ik niet. Ik zou hier wel over in gesprek gaan en ook motiveren waarom jullie denken dat vmbo-t in combi met praktijklessen haar goed zou passen.

Als ze straks de eindtoets maakt en hoog scoort is er ook nog ruimte om omhoog bij te stellen.

Pinne vindt dit leuk.
  4. Pinne

Pinne Lid

19 sep 2012
    70
    2
    8
    NULL
    NULL

Hoi bedankt voor je reactie.
    Dat zal mbo 3 of 4 zijn. Bij beide alleen is er een optie bij t vmbo gl door te stromen naar havo. Wat ik eerder al zei hoeft dat voor ons niet maar je weet natuurlijk nooit hoe een kind zich daarin ontwikkeld.

owly vindt dit leuk.
  5. Pinne

Pinne Lid

19 sep 2012
    70
    2
    8
    NULL
    NULL

Zeker waar. Ze moet nog een iep maken omdat ze denken dat er afgekeken is. Haar voorlopige advies is dit onderdeel niet meegenomen.
    Allemaal van die in mijn ogen vreemde dingen.

6. Nefkens81

Nefkens81 Actief lid

15 aug 2024
    349
    317
    63
    Vrouw
    Oke en daar zou ik dan wel weer zeker een punt van maken. Hoezo afgekeken? Waar baseren ze deze beschuldiging op? Ik begrijp dat ze zelf verzuimen om toezicht te houden tijdens een belangrijk toetsmoment?

7. Pinne

Pinne Lid

19 sep 2012
    70
    2
    8
    NULL
    NULL

Nou heel eerlijk dacht ik t zelfde. Ze denken dat ze heeft meegekeken met diegene voor haar.. Ze is flink gegroeid met de score dus ik twijfel een beetje aan de echtheid of hun het niet kunnen plaatsen. Ik weet t gwn niet zo goed. En ze toetsen nu nog later omdat ze anders denken dat ze de antwoorden misschien nog weet

8. Pinne

Pinne Lid

19 sep 2012
    70
    2
    8
    NULL
    NULL
    Ow en ze hebben niet ingegrepen omdat ze t lullig vonden tijdens het toetsen haar te verplaatsen ofzo. Nou had dat maar gedaan als je echt ten tijde dacht dat dit speelde. Mijn dochter blijft volhouden dat dit niet is gebeurd maarja dat blijft natuurlijk ook een kind, en die zegt nu ik ga die toets echt niet nog een x doen. Haar advies kan ook niet meer maar beneden dus zelf zie ik ook niet zo goed de meerwaarde ervan(score was 80)

9. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Je mag aannemen dat ze een advies niet louter baseren op 1 toetsmoment, maar hierin meerdere factoren meenemen.
    Het is wel gebruikelijk dat een voorlopig advies aan de voorzichtige kant gegeven wordt. Dus bij twijfel tussen 2 niveaus wordt eerst het lagere aangehouden zodat je bij het definitieve advies omhoog gaat.

Pinne vindt dit leuk.
  10. Pinne

Pinne Lid

19 sep 2012
    70
    2
    8
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie.
    Helemaal begrijpelijk, natuurlijk kijken ze veel verder dan dat het niveau wat ze nu heb is voor ons verder ook helemaal prima. Alleen zou ik graag willen weten dat als ze terugtoetsen ze toch de eerste toets mogen pakken met de lagere score om die mee te berekenen met voorlopig advies.

11. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.812
    4.050
    113
    Als het een twijfel is dan zou ik kijken naar een school waar vmbo kader gegeven wordt maar ook. Ze kan dan altijd nog bijgesteld worden van niveau als ze laat zien dat ze dat aan kan.

Pinne vindt dit leuk.
  12. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Voor opstromen worden meestal zoveel en hoge eisen gesteld dat het bijna onmogelijk is. Zie ik bij mijn dochter ook. De eis om van 1 vmboT naar 2 vmboT/havo te gaan is cijfers minimaal 8, Cito’s allemaal op havo niveau en van álle vakdocenten een positief advies.
    Ze doet het tot nog toe prima op havo niveau terwijl ze in eerste instantie vmbo-T advies kreeg (en daarmee in de VMBO-T klas ipv de combiklas geplaatst zou worden). Maar als ze in de vmbo-T klas had gezeten had ze dus al niet mogen opstromen omdat ze haar Cito’s niet allemaal op havo niveau heeft gemaakt.

Pinne vindt dit leuk.
  13. Pinne

Pinne Lid

19 sep 2012
    70
    2
    8
    NULL
    NULL
    Bedankt voor al jullie reacties. We zullen afwachten wat de doorstroomtoets doet.

14. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.812
    4.050
    113
    Mijn ervaring is juist heel anders. Hier ging het heel soepel en vanuit school. Natuurlijk zijn er eisen want je moet het niveau wel aankunnen maar niets onredelijks. Is wellicht per school verschillend maar wel iets waar je actief naar kan informeren en mee kunt nemen in de keuze voor een school.

Jaimio en Pinne vinden dit leuk.
  15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.296
    10.265
    113
    Dan toch afhankelijk van de school. Waar wij zijn gaan kijken zetten ze je in op het hoogste niveau. Na 2 jaar brugklas kijken ze dan wat het beste bij je past.

16. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Dit ging over opstromen, dus bij overgang schooljaar naar een hoger niveau dan het jaar er voor. Dus van 1 kader naar 2 gt in het geval van ts dan.

owly vindt dit leuk.
  17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ja, dit kan enorm per school verschillen.
    Bij mijn dochter op school stelden ze enorm hoge eisen aan opstromen, bij mijn zoon op school zijn de eisen aanzienlijk lager.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Is idd nogal een beschuldiging, maar het gebeurt wel. Bij mijn dochter was ook afgekeken tijdens de eindtoets. Dat meisje scoorde ineens havo ipv kader. Dat valt op. Maar je moet het wel héél zeker weten wil je zulke dingen zeggen.

Zonnestralen en Nefkens81 vinden dit leuk.
  19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Hier ook dezelfde ervaring. Vriendin van dochter is van 3tl overgestapt naar 4vwo zelfs. Meisje doet het nu prima. Kwam school zelf mee. Ook een vriend van zoon kreeg de vraag of hij niet van havo naar vwo wilde overstappen, maar hij koos er zelf voor om dat niet te doen.

Deel Deze Pagina