Schoolkeuze: openbaar of christelijk

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Daan78, 23 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Ik stelde deze vraag ook bij baby en dreumes, maar denk dat deze wellicht hier beter op zijn plaats is:

Ik gooi er toch maar eens een vraag tegen aan. Eens kijken hoe jullie er over denken.

Het is nog ver weg, maar toch zijn Rolf en ik regelmatig in gesprek over de toekomstige school van Noor. Rolf is niet gelovig en ik wel (protestants, niet praktiserend overigens, maar dat maakt niet uit).

Nu wil Rolf eigenlijk dat Noor naar een openbare basisschool gaat en ik pertinent niet. Ik vind het belangrijk dat Noor naar christelijke school gaat. (niet perse protestants, dat vond ik persoonlijk te zwaar, die ene waar ik op zat) Er zit een katholieke (jenaplan) school in de buurt waar ik veel goede berichten van hoor. Ze zijn niet super katholiek, dus het is geen bezwaar dat ik dat niet ben en ze doen ook niet actief aan communie of i.d. en leren zelfs over allerlei geloven. (was voor mij wel een voorwaarde, want ik weet weinig over het katholieke geloof).

Rolf vind het stom dat ik haar iets wil opdringen. Ik zie dat niet zo. Logisch, zo ben ik niet opgevoed, voor mij is het vanzelfsprekend. Maar ik geloof in God en de Here Jezus en vind het vanzelfsprekend dat ze hen ook leert kennen.

Nu zijn we het er over eens dat Noor leert dat er mensen zijn die wel geloven en mensen die niet geloven, maar hoe pakken we dit aan m.b.t. schoolkeuze.

Iemand die haar ervaringen met ons wil delen? Of zitten jullie misschien met een zelfde soort dilemma?

2. Bri

Bri Niet meer actief

Bij ons draait de schoolkeuze om kwaliteit van onderwijs en sfeer. Geloof speelt hierin geen rol. Ik ben katholiek van huis uit, mijn vriend 100% atheïst. Zelf vind ik het wel belangrijk en goed om onze kinderen iets over het christelijk geloof te leren, maar dat doen we wel buiten school om.

Het zou overigens kunnen dat we uitkomen bij de katholieke school hier om de hoek, die spreekt ons wel aan qua onderwijs.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Amen (om maar in stijl te blijven)

Wij hangen beide geen geloof aan (ik ben zelf wel gelovig maar niet Christelijk) maar stellen ons volledig open bij de schoolkeuze en kijken naar sfeer, kwaliteit en prestaties. Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen leren over verschillende geloven zodat ze weten wat ze niet geloven of interesse krijgen en misschien wel willen gaan geloven. Vooralsnog staan de Openbare school en de Christelijke basisschool bij ons op het lijstje

4. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar 1 bepaalde school bij ons in de stad, en toevallig is dat een oecumenische school. Deze school staat bekend als één van de betere in mijn stad, en sowieso beter dan de openbare scholen in onze wijk. Op de openbare scholen hier in de buurt zit ook een bepaald slag volk dat mij niet aanspreekt. Of ik bedoel eigenlijk niet de kinderen, maar hun ouders ;)
    Mijn vriend en ik zijn niet gelovig, maar we hebben er geen problemen mee als onze zoon hier iets van meekrijgt op school. Ik vind het eigenlijk wel goed als hij bepaalde normen en waarden aanleert op school. Ik heb ergens het idee dat het er op een openbare school allemaal wat losser en makkelijker aan toe gaat. Ik wil voor hem vooral veiligheid, en respect onderling. Dat denk ik in het religieus onderwijs eerder te vinden dan in het openbaar onderwijs (maar dat zal zeker ook per school verschillen, en misschien is dat gewoon een onterecht vooroordeel van mij).

Een kennis van mij heeft ook twee kinderen op een (andere) oecumenische school, en zij is zelf ook niet gelovig. Zij zegt dat dat prima samengaat. Al zal het er ook van afhangen hoe streng de school is in het religieus onderwijs.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Mijn dochtertje gaat straks ook naar een Christelijke basisschool. Ben ook wel bij de openbare wezen kijken, maar die sprak me niet zo aan om een aantal redenen. Katholieke school is hier heel massaal en overige onderwijsvormen (bijv. montessori) komen er zeer zwak uit bij de onderwijsinspectie.
    Het verchilt ook per school in welke mate ze het geloof uitoefenen, bij deze school zijn ze niet zo fanatiek. Daarom heb ik ook niet het idee haar zomaar iets op te dringen.
    Overigens denk ik dat we over een paar jaar weer verhuizen naar een andere plaats en dan zou ze zo maar op een heel andere school kunnen komen, openbaar of weet ik wat.
    Zou gewoon eens met je man wat scholen bezoeken, dan prikken jullie wat scholen die jullie aanspreken, zowel openbaar als Christelijk, ga je wat sfeer proeven en kijken of het bij jullie kind past, wie weet kom je dan wel op heel wat anders uit dan je in gedachten had.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mag ik vragen waarom je haar pertinent niet naar een openbare school wilt hebben?

7. Bri

Bri Niet meer actief

En dan zijn er vaak ook nog 'algemeen bijzondere basisscholen'. Die zijn niet openbaar (want openbare scholen hebben een bestuur vanuit de gemeente) maar ook niet volgens een bepaald geloof.
    De ene openbare school is trouwens ook de andere niet.

Ik zou zeggen: ga kijken, verdiep je in de onderwijsfilosofie die ze aanhangen en kijk wat voor ouders (of oppassen en nanny's;)) daar op het schoolplein staan, dan kom je er wel achter wat bij je past.
    Laat je niet gekmaken door wachtlijsten; dat zegt alleen iets over relatieve populariteit van een school, niets over de kwaliteit.

8. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Een openbare basisschool betekent natuurlijk niet dat er niets over de verschillende geloven wordt geleerd! En je kunt haar ook thuis dingen leren over het geloof, of wil je dat pertinent op school? Ben trouwens ook wel benieuwd waarom je pertinent geen openbare school wil!

Nou is het voor ons makkelijk want we geloven allebei niet dus ik wilde voor Thijmen een openbare school :)

Verder denk ik dat kwaliteit wel belangrijk is, zou zeker eens de sfeer gaan proeven op verschillende scholen die je aanstaan en ook kijken wat hun lesmethodes zijn.

9. tulip

tulip Niet meer actief

Wij zitten zelf niet met dat dilemma, want onze dochter gaat naar een school die zich gebaseerd hebben op reggio emilia.

Maar ik heb zelf als niet-gelovige op een protestantse school gezeten. Mijn ouders waren van huis uit katholiek, maar doen daar helemaal niks mee. Maar zij vonden het wel belangrijk dat wij er iets van meekregen zodat je later zelf kunt bepalen wat je ervan vind. Het is wel wat strenger dan een katholieke school, maar kan niet zeggen dat ik er last van gehad heb. Het bidden e.d. s ochtends daar groei je zo in mee, dat het normaal is. Verder was het gelukkig wel een moderne school.

Ik ben achteraf heel blij dat ik op die school gezeten heb, mijn vriend heeft op een openbare school gezeten en roept alleen maar dat het allemaal onzin is en kan verder geen gefundeerde mening vormen over het geloof. Ik kan dat nu met mn achtergrond wel en ben daar heel blij mee, ik vind het echt een stukje verrijking.

10. Lovetrust

Lovetrust Actief lid

27 jan 2010
    390
    171
    43
    Wij hebben zelf geen geloof (wel in "iets" maar niet in een god ofzo) dus Celyn gaat naar een openbare school en daar zal Riley ook naartoe gaan.

Het is trouwens niet zo dat openbare scholen niets aan godsdienst doen hoor! Ik heb zelf op een openbare school gezeten waar ze per week 45 minuten godsdienst hadden. Dit is ook op Celyn haar school het geval dus ze leren echt wel iets over godsdiensten en ik vind het juist weer belangrijk dat ze over allerlei godsdiensten iets leren, als ze dan zelf later voor een geloof willen kiezen dan kan dat altijd nog.

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja over het protenstantse geloof neem ik aan dan.. :p. Of behandelen ze daar ook uitgebreid andere geloven?

12. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb zelf (100 jaar geleden, ik geef het toe) op een openbare school gezeten. Lagere school heette dat toen nog.
    Daar kon je in de 4e klas of zo (dat is nu groep 6) kiezen of je bijbelles wilde of humanistische les. En al jaren koos daar de hele klas voor bijbelles (inclusief die ene islamitische jongen die wij toen al op school hadden). Omdat de juf die dat gaf, zo ontzettend leuk kon vertellen. Dat ging in principe over het christendom, maar er werd ook verteld welke overeenkomsten er waren met jodendom en islam.
    Het is dus niet zo dat je op een openbare school per definitie niets over geloven en religies leert. Al zijn de scholen van nu totaal onvergelijkbaar met de scholen 'in mijn tijd'.

En nogmaals: er zijn nog vele andere keuzes dan alleen maar openbaar en aan-geloof-gerelateerd onderwijs. Algemeen Bijzonder heet het dan.

Onze zoon gaan we niet inschrijven bij de openbare basisschool in de buurt. Hier zitten volgens de onderwijsinspectie zóveel kinderen met leerachterstanden en specifieke behoeften, dat het reguliere onderwijs in de verdrukking komt. Dat neem ik die school niet kwalijk, maar ik wil mijn zoon daar liever niet hebben.

13. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Waar kun je dit soort informatie vinden? Even een beetje off-topic!
    :)

14. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    ik zou liever uit gaan van hoe een school zich presenteerd naar de ouders toe en ook praten met andere ouders....

En natuurlijk het rapport van de overheid, moet eerlijk zeggen dat ik zo niet weet waar je dat kan vinden alhoewel ik het voor de scholen hier zelf wel op heb gezocht.....ergens op ZP in de vele topics over scholen staan die wel....

Succes in ieders geval met uitkiezen! Ik heb stout gedaan...heb ze gewoon bij alle scholen ingeschreven hier (2 stuks) en er een melding bij gedaan, met in afwachting van advies van het revalidatie centrum (wel apart geval dan hier....) Anders met een kindje wat geen rugzakje mee gaat krijgen dus.

Ga kijken, vraag om prive rondleidingen en informatie (dat mag!!) en bij welke school jullie je beide goed voelen daar moet je je dochter in schrijven.

Ik zou toch wel een beetje opletten met reistijden en hoever de school van jullie af zit....(behalve als de dichtsbijzijnde school heel slecht vermeld staat enz) want ieder kind maakt vriendjes en afspraken enz om te spelen worden dan moeilijker...ook tussen de middag lunch..als je 20 min moet fietsen of rijden...dan blijft er weinig etenstijd over enz dus dan moet ze over gaan blijven en wil je dat wel. Dat zijn dingen waar ik over na denk bij onze keuze van de school.

Daarom gaat mijn voorkeur ondanks dat hij niet zo goed aangeschreven stond maar wel goed word bsproken door ouders enz...uit naar de school hier op de hoek. Ze gaat nu naar de andere school (psz) maar die is verder weg....en ik vind de reistijden en vriendjes enz toch belangrijker....

Groetjes en succes met kiezen! En heel goed dat je daar al over na denkt hooor!

Miranda

15. Bri

Bri Niet meer actief

www.onderwijsinspectie.nl

o, ik zie nu dat we nog wel een openbare basisschool op onze shortlist hebben staan. maar omdat die nogal een uitgesproken onderwijsaanpak hebben, was ik er zondermeer van uit gegaan dat het bijzonder onderwijs zou zijn..:p

16. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    He meiden, ontzettend bedankt voor jullie reacties.

Ik was denk ik een beetje naïef om te denken dat er op een openbare school niets aan godsdienst werd gedaan :) Ik lees gelukkig dat dat niet zo is. Ik was een beetje kort door de bocht, vandaar dat ik zei dat ik haar pertinent niet naar een openbare school wil laten gaan.
    Uiteraard wil ik dat ze zo breed mogelijk gevormd wordt daarin. Zo wist ik vroeger niet van het bestaan van het boeddhisme of bijv. de Islam. (Lijkt me duidelijk waarom :p)

De school is idd niet enkel voorbehouden om haar dit te leren, daar hebben wij zelf natuurlijk ook een groot aandeel in. En ik vind dit ook belangrijk.

En uiteraard vind ik het belangrijk dat de school goed staat aangeschreven, de sfeer goed is en de visie me aan staat.

Ik lees gelukkig geen verhalen van man en vrouw die er echt niet uitkwamen (zou wat zijn ook) wat schoolkeuze betreft :).

17. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Volgens mij leer je juist op een openbare school dat er verschillende soorten 'geloven' zijn. Op een christelijke niet. Daar leer je toch niks over het boeddhisme of de islam? Of zeg ik nou iets heel stoms?

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Maar even in dit topic verder ;)

Quote:
    MvS:
    Toch vraag ik me af hoe dat dan kan.. Ik heb ook op christelijke scholen gezeten, maar ik heb echt heel uitgebreid les gehad over alle andere religies en levensvisies. Ik weet misschien bijna meer over de islam en boeddhisme dan het christendom (bij wijze van spreken). Verschilt dat dan echt zoveel per individuele school? Want daar zit dus blijkbaar bij christelijke scholen onderling een enorm verschil in.....

-------------------------------------

Scholen mogen het denk ik zelf invullen? M'n man weet behoorlijk veel over de inhoud van de bijbel - de diverse onderdelen/hoofdstukken - zonder dat er thuis iets aan gedaan werd.

Uitstapjes naar musea voor info over andere godsdiensten, hadden ze niet bij hem, maar bij ons dus wel. Maar oke - denk inderdaad dat de conclusie dan zal zijn, dat je écht op de school zélf moet kijken en informeren.

Ik moet wel zeggen, dat ik het -toen ik het las bij ons- vreemd vond dat een Jenaplan school lesgaf van uit een bepaald geloof(gezien het principe volgens mij van Jenaplan) .
    Maar blijkbaar kan dat prima samengaan... Met de open dagen hier was ik ziek, maar over een paar maandjes gaan we gewoon eens naar de school toe voor een orienterend gesprek.

19. mama van Kyano

mama van Kyano Actief lid

31 aug 2009
    137
    0
    0
    hier precies hetzelfde dilemma. ik ben protestants christelijk opgevoed en mijn man is naar een katholieke school geweest, maar deed daar niets mee (ook vanuit huis niet).

ik zou Kyano graag naar een protestants christelijke basisschool laten gaan, maar het probleem hier is dat wij in brabant wonen en daar over het algemeen katholieke scholen zijn. we willen graag verhuizen naar een kleiner dorp en daar is het helemaal lastig. (maar wel iets om nu al over na te denken)

een katholieke basisschool trekt me niet omdat ik daar niets vanaf weet en bang ben dat al zn vriendjes straks communie enzo gaan doen en Kyano dat dan niet gaat doen en buitengesloten wordt.
    vandaar dat wij aan het orienteren waren op een openbare school.. maar na ene aantal reacties gelezen te hebben denk ik dat we gewoon alle opties open moeten houden en vooral meoten gaan kijken naar verschillende scholen en onze dilemma's en standpunten voor te leggen..

20. tulip

tulip Niet meer actief

ja ook de islam is uitgebreid behandeld eigenlijk. Wij hielden ook suikerfeest enz. Dit vooral vanwege de grote hoeveelheid islamitische kinderen. Maar wel minder dan het protestantse natuurlijk.

maja, zoals je hierboven leest zal dat dus per school heel erg verschillen. Ik weet heel veel over de islam door wat er op school besproken is.

Deel Deze Pagina