Onze dochter is 1 jaar. Ik merk dat zij niet echt speelt met speelgoed. Tenminste niet echt geïnteresseerd. Ze speelt maar heel even met iets, 1 minuutje of zo. Dan ziet ze weer iets anders. Ze gooit vooral,echt spelen ook niet. Ze is nu 13 maanden. Dit is ons 1e kindje. Hoort dit zo of spelen de meeste kindjes dan wel anders met speelgoed en zijn ze niet afgeleid?
Op deze leefdtijd vinden ze alles leuk en wilen veel tegelijk. Het is normaal dat ze zo speelt. Ze weet ook nog niet goed hoe ze moet spelen dit leert ze door samen met jou of andere te spelen. Dat ze snel is afgeleid is ook niet gek ze ziet veel prikkels. Misschien kan je maar wienig speelgoed voor haar neerzetten dat ze dan wat langer met iets speelt, maar het is absolute niet nodig.
Ik denk dat je nog weinig hoeft te verwachten. Het is vooral een kwestie van concentratie en dat kan ook per persoon weer verschillen. Mijn zoontje speelt wel met speelgoed, maar heel vaak niet op de manier waarop je het zou verwachten. Herrie maken, gooien, dingen ergens uithalen (vooral uit mijn kastjes) en dingen ergens indien (vooral waar het niet hoort). Ik kan er wel van genieten dat hij zo aan het ontdekken is. Ik ga regelmatig even bij hem zitten en dan doe ik voor hoe bijvoorbeeld een kralenspiraal werkt. Soms pikt hij het gelijk op en soms zie ik hem iets pas een paar maanden later doen 'zoals het hoort'. Wij werken met verschillende bakken met speelgoed die we elke week rouleren. Zo ligt er elke week wat anders en is het steeds weer ontdekken. Wie weet is dat voor jouw kleine ook interessant? Verder kan je voor jezelf bedenken of dit een probleem is van je kindje of van jou. Beiden zijn even belangrijk, maar ze vragen om verschillende oplossingen. Als je denkt dat je kindje niet weet hoe ze met het speelgoed kan spelen kan je haar helpen door mee te spelen en het voor te doen. Als je zelf nergens aan toe komt kan je proberen eerst tot 10 te tellen voordat je reageert op een jengeltje.
Dit is volgens mij hartstikke normaal. Soms duurt het gewoon even voor je kindje interesse krijgt in bepaald speelgoed en er mee gaat doen, waar het voor bedoelt is. Tot voor kort diende stapelbakjes hier máándenlang als bal of als etenskommetje, totdat ze van de ene op de andere dag bedacht dat je er ook leuk mee kunt stapelen. Zelfde geldt voor veel ander speelgoed. 13 maanden is nog heel jong en gooien is ook een vorm van spelen en ergens ook best leerzaam. Echt spelen kotm heus nog wel!