Hier volgt een niet zo leuk verhaal maar ik wil het hier toch plaatsen want misschien kan ik hier andere toekomstige moeders wel mee helpen en hierdoor het leven van hun baby wel redden. Aan mijn zwangerschap van 36 weken kwam zeer plotseling een dramatisch einde. Op 12 mei ben ik met spoed opgenomen in het ziekenhuis met heftig bloedverlies. Ze hebben geprobeerd door middel van een spoedkeizersnede Nick nog te redden maar helaas dit was te laat..... We hebben Nick laten onderzoeken en hier kwam alleen maar uit dat hij ernstige bloedarmoede had, dit duidde dus op het ernstige bloedverlies dat ik heb gehad, ze noemen dit de baby is in de moeder verbloed. Daarna heeft de pathaloog anatoom de placenta ook helemaal onderzocht en daar heb ik afgelopen dinsdag de uitslag van gekregen. De diagnose luidde vasa previa, als jullie dit opzoeken op google kom je veel info tegen. Het komt er op neer dat de navelstreng niet goed verankerd zat in de placenta zodat de navelsteng van Nick los hing aan de placenta. Normaal vertakt de navelstreng pas in de placenta maar in ons geval hing de navelstreng al een stukje bloot naar de pacenta toe met vertakkingen. Beetje moeilijk uit te leggen, ik hoop dat jullie het snappen. Er zijn meerdere vormen van vasa previa maar in ons geval had de pacenta een normale afmeting en zat ook op een goede plaats. Vaak zie je dat de placenta laag ligt of veel te groot is of dat er een dubbele placenta aanwezig is. Pas tijdens de bevalling knapt er een bloedvat of vaten en dan ben je in de meeste gevallen al te laat om de bay te redden. De baby bloed meestal in 1 keer leeg. Heb gelijk de vraag gesteld aan de gynaecoloog of ze dit ook hadden kunnen zien en het antwoord was ja, dat maakt het helemaal extra hard want Nick was verder kerngezond. Op de 20 weken echo hadden ze het kunnen zien met een speciaal onderzoek maar dit doen ze helaas niet standaard bij iedereen. Het komt maar bij 1 op de 2500 tot 3000 zwangerschappen voor, dit zijn per jaar 80 baby's in Nederland. Doordat mijn placenta er normaal uitzag hebben ze ook niet verder onderzoek gedaan. We krijgen ons zoontje hier niet mee terug maar misschien dat er meer aandacht voor komt zodat er in de toekomst leventjes mee gered kunen worden! *op jouw verzoek de titel aangepast. Elmo*
Wat een verhaal zeg Spirit, zit het met tranen in mn ogen te lezen. Ik had nog nooit van deze 'aandoening' gehoord, maar je hebt het duidelijk uitgelgd. Het lijkt me echt verschrikkelijk om te weten dat jullie kindje het had kunnen redden als ze het eerder hadden gezien. Maar aan de andere kant hoop ik dat het voor jullie ook kan gaan helpen met het een plekje te geven, nu dat jullie weten wat de oorzaak is geweest. Nogmaals wil ik jullie heel veel kracht en sterkte toewensen. Liefs, Coco.
Sjonge, wat een heftig verhaal! Het lijkt me iets wat heel moeilijk is om een plek te geven... zeker als je hoort dat het misschien eerder al ontdekt had kunnen worden. Ik wil je heel veel sterkte wensen met het verwerken van alles. Esther
jeetje wat een heftig verhaal meis Heel veel sterkte met het verwerken van dit enorme verlies en dat je het een goed plekje kunt geven
hey meis erg fijn dat je hier je verhaal plaatst en hopelijk iemand er nog mee kan helpen ook! Juist horen dat het gezien had kunnen worden maakt het natuurlijk niet beter erop! En ik zou ook zeker kwaad en verdrietig zijn, wel fijn voor jullie om te weten wat de oorzaak is zo tast je minder in het duister.. Nou heel veel sterkte nog met jullie verlies van Nick..en bij het verwerken hiervan. liefs knuffel sanne
Wat een triest verhaal Spirit, vooral het idee dat ze het hadden kunnen zien lijkt me heel erg moeilijk... Nick heeft een mooi plekje in jullie hart. Wens jullie heel veel sterkte toe.
Hi Spirit, Gecondoleerd met jullie verschrikkelijke verlies en wat fijn dat je in deze moeilijke tijden nog aan anderen kunt denken. Jouw informatie gaat vast veel mensen helpen. Ik heb nog wel een vraag hierover. Ik lees uit jouw verhaal dat men het had kunnen ontdekken bij 20 weken zwangerschap (zuur dat dat niet gebeurd is) maar wat zouden dan mogelijke vervolgstappen kunnen zijn? Of te wel welke behandeling is mogelijk? Ik weet niet of jij deze vraag kunt beantwoorden maar ik probeer het maar.. Nogmaals veel sterkte en dank je wel voor je informatie!
Als men het ontdekt had dan hadden ze een keizersnede gedaan maar dan blijft de vraag waren we dan op tijd geweest? Meestal wachten ze dan tot 37 of 38 weken en bij ons ging het mis met 36 weken en een dag. Maar dan was ik zelf wel alerter geweest op het beginnen van de bevalling, vernam al wel dat ik weeën had en was die avond ook al een stukje van de slijmprop verloren dus wist dat de bevalling aan het beginnen was. Maar ja sommigen hebben een week vantevoren al deze symptomen dus het blijft moelijk om hier iets over te zeggen, je weet gewoon niet of het dan anders was gelopen.
Je komt echt heel erg dapper over Spirit. Ik heb werkelijk geen woorden voor dit drama. Heel veel sterkte nogmaals en in de toekomst met dit vreselijke verlies. Liefs, Cellie.
Met tranen in mijn ogen lees ik je verhaal. Wat een groot verlies. Heel veel sterkte samen met je partner. Knuffel Kwebbel
Echt vreselijk zeg! zeker omdat ze het gezien hadden kunnen hebben! wel heel fijn en dapper,dat je het zo met ons wil delen.. ik heb heel veel respect voor jullie! ik wens jullie nogmaals heel veel sterkte!
Lieve Spirit, Wat moet het verschrikkelijk moeilijk voor je zijn om je verhaal te doen. Ik vind het heel knap dat je het toch doet om een ander er eventueel mee te helpen. Wat bitter dat je arts zo volmondig ja zegt op de vraag of het gezien had kunnen worden. Ik wens je heel veel kracht toe.
Lieve Spirit, Oh wat vreselijk verdrietig dat het zo dramatisch afgelopen is met de geboorte van jullie zoontje. De tranen staan in mijn ogen, het is zo ontzettend vers voor jullie, zo kort geleden. Ik weet precies waar jullie doorheen gaan, al is het voor mij alweer een tijdje geleden. Afgelopen maandag was het 8 jaar geleden dat we onze eerste dochter Julia verloren door de gevolgen van vasa previa. Je verhaal klinkt als een klassiek geval van vasa previa, zonder diagnose. Het feit dat er de laatste tijd steeds meer aandacht komt voor de controle op de navelstrenginsertie bij de 20 weken echo maakt het extra tragisch (het is echter nog geen verplicht onderdeel van deze echo). Zoals je misschien hebt kunnen lezen op onze website www.vasaprevia.nl is deze verschrikkelijke afloop te voorkomen door gericht te kijken naar de navelstrenginsertie tijdens de 20 weken echo. In welk ziekenhuis ben je bevallen? Hoe snel was je daar na het bloedverlies en ben je meteen geholpen bij aankomst? Toevallig dat in december 2007 ook in Friesland een meisje gestorven is door vasa previa, op dezelfde manier. Als je wilt kan ik je met de moeder in contact brengen. Ik wil je bij deze ook uitnodigen lid te worden van de Vasa Previa emailgroep: http://groups.yahoo.com/group/vasa_previa_nl Daar zijn nog vele andere ouders te vinden die hetzelfde hebben meegemaakt als jij. Je kunt er veel steun vinden. Je kunt je hiervoor aanmelden op de site zelf. Als je wilt dat ik je er een uitnodiging voor stuur laat dan maar weten wat je emailadres is, dan zorg ik daarvoor (mijn adres: marlou.van.dijck@vasaprevia.com). Je kunt me altijd mailen als je vragen hebt. Als je het fijn vindt om persoonlijk met me te spreken kan dat ook, mail me dan even, dan stuur ik je mijn telefoonnummer. Heel veel sterkte meid! Liefs Marlou
Dames allemaal bedankt voor jullie reactie's! Marlou ik zal je via deze site een bptje sturen met daarin mijn verhaal van de bevalling. Ik had afgelopen week al een kijkje op jullie site genomen en helaas allemaal erg herkenbare verhalen gelezen. Bedankt voor je reactie hier en voor de bijdrage hier want hoe meer mensen horen en weten over vasa previa hoe beter er in de toekomst mee om kan worden gegaan.
jeeeeeeeeses meid, wat erg! ik zit even vol ongeloof je verhaal te lezen zeg... damn. Bij mij hebben ze de navelstreng geloof ik wel onderzocht ? an gaan ze kijken naar die vaten enzo, toch? :s anders vraag ik of ze dat alsnog willen doen want dit is echt te erg voor woorden. heel erg veel sterkte meid :*
Meid, wat ontzettend erg voor jullie! Gecondoleerd en ik hoop dat je het een beetje tekt en kan verwerken. Zal enorm moeilijk zijn, zeker omdat je er bijna was! En het is erg dat het niet gezien is, ze moeten op dit soort veel alerter zijn bij iedereen, moet standaard naar gekeken worden eigenlijk vindt ik! Sterkte ermee meid!
Het onderzoek naar vasa previa zit helaas niet bij de standaard 20 weken echo in. Weet niet precies hoe dit onderzoek heet maar als je via google vasa previa opzoekt kom je het wel tegen. Er moet gewoon meer bekendheid aan gegeven worden zodat iedereen alerter kan reageren, vooral zwangeren, ik had er helaas nog nooit van gehoord.
De controles waar het hier om gaat zijn: -controle van de navelstrenginsertie: waar komt de navelstreng uit in de placenta? (komt hij uit in de placenta: prima, komt hij uit in de vliezen: dat is gevaarlijk want vandaaruit zullen er door de vliezen heen onbeschermde bloedvaten naar de placenta lopen die kunnen breken bij het breken van de vliezen) -controle van de placentamorfologie ofwel: hoe ziet de placenta eruit? (uit een stuk: prima, uit meerdere delen: dan is er sprake van een meerlobbige placenta waarbij er onbeschermde bloedvaten tussen de 2 placentadelen zullen lopen die kunnen scheuren bij het breken van de vliezen.) In de huidige 20 weken echo is de controle op de navelstrenginsertie OPTIONEEL: ze hoeven er dus niet naar te kijken en dus zullen ze het missen. Als stichting voeren we al jaren een gevecht met de NVOG om deze controles standaard in het echo-protocol te krijgen. Het is een moeizaam gevecht... We hebben het nu wel voor elkaar dat er vanuit de WFE een advies gegaan is om te kijken naar de navelstrenginsertie, maar het blijft helaas toch te vrijblijvend. In het glossy weekblad 'Grazia' van de komende week (week 23) staat een interview met mij over vasa previa en de relatie met babysterfte. Ik hoop dat hierdoor meer mensen zich bewust zullen worden van de gevaren van vasa previa. Ons advies: vraag als zwangere zelf om deze controles, het is een kwestie van weinig extra tijd. Als er sprake is van vasa previa zal je kindje gehaald worden middels een keizersnede tussen de 35 en 37 weken en gezond en wel ter wereld komen. Liefs Marlou
Lieve Spirit, bedankt dat je ons op de gevaren van vasa previa wijst. Ik heb vandaag mijn 20-weken echo gehad en gevraagd of de echoscopiste naar mijn placenta en de navelstreng wilde kijken. Ze wist meteen waar ik het over had en deed er helemaal niet moeilijk over (ik kreeg sowieso een uitgebreidere echo omdat mijn dochter is overleden aan een open schedeltje). Alles was gelukkig goed met ons kindje. Maar ik hoop echt dat je iemand op deze manie rkunt waarschuwen en dat je een baby (en daarbij de ouders) kunt redden.