Wat ben ik ontzettend blij met deze topic! Ik heb namelijk met de eerste het volgende meegemaakt: Vasa praevia: Bij velamenteuze insertie van de navelstreng --> navelstrengvaten vertakken zich in de vliezen. Als zon vat zich in de vochtblaas bij de ontsluitingsopening bevindt en als het vlies daar breekt --> scheurt het vat open en verbloedt het kind! (indicatie voor sectio!). Ik mag God op mijn blote knieeen bedanken dat het bij ons goed is afgelopen, echter werden wij direct na het onderzoeken van de placenta hierop gewezen. De gynaecoloog zei ook: U heeft zo ontzettend veel geluk gehad, bij u volgende zwangerschap moet u dit DIRECT kenbaar maken bij u gynaecoloog. Dus bij het begin van deze zwangerschap hebben wij dit verhaal direct verteld tegen onze arts, en dat het dossier bij het andere ZH opvraagbaar was. Met de 20 weken echo zag ik dat de echoscopist naar de navelstreng heeft gekeken met de kleuren rood/blauw en dacht dat dat afdoende was...totdat ik dit verhaal las Ik heb dus ook net direct met de poli gynaecologie gebeld, en het verhaal verteld en geeist dat ik ook zon onderzoek wil..zeker omdat het bij de eerste ook het geval was. Vind het echt een kwalijke zaak dat de gynaecoloog hier niet op heeft ingespeeld Ik word straks teruggebeld want de assistent schrok er ook van en zou het met een dienstdoende gynaecoloog opnemen..dus wacht het telefoontje even af. Dames wil jullie echt nogmaals ontzettend bedanken!
Jeetje meid, dit moet een vreselijke tijd voor jullie zijn. Het idee dat je het had kunnen voorkomen Ik wens jullie heel veel sterkte met het verwerken van jullie verlies. x
Patricia als dit ziekenhuis je niet serieus genoeg neemt moet je gewoon weer contact opnemen met het ziekenhuis waar je eerder was. Misschien heeft dit ziekenhuis waar je nu bent geen ervaring met vasa previa en denken ze dat het allemaal wel mee zal vallen. Hoop dat ze je serieus behandelen en dat ik je niet onnodig ongerust heb gemaakt, sterkte de laatste weken van je zwangerschap en ik hoop dat je binnenkort je babytje op een veilige manier in je armen kan sluiten.
Oh spirit... ik kom hier even kijken naar de verhalen over echo's en lees jou vreselijke verhaal. Ik wil jou en je man heel erg veel sterkte wensen met dit enorme verlies. Heel goed van je dat je het op de site zet, zo kunnen anderen er nog wat van leren... Nogmaals sterkte
Wat een ontzettend goed dat je je verhaal geplaatst hebt. Niet dat je er veel aan hebt, maar daar ik heb erg veel respect voor. Wat lijkt het me vreselijk om te weten dat Nick dus verder gezond was. Ik wens jullie heel veel sterkte om dit verlies te verwerken!
zo dit is een heftig verhaal zeg...heel goed van je dat je dit zo eerlijk opschrijft.. ik had zelf bij de eerste zwangerschap ook een dubbele placenta..er werd daar een beetje lachoniek over gedaan..het betekende volgens hun niets! nou ik weet nu wel beter..naar mijn idee hebben ze niets verders onderzocht.. maar nu ik weer zwanger ben weet ik toch zeker dat als ze me dat weer melden er heel alert op zal reageren! dus erg bedankt...ook krijg je daar je lieve nick..niet mee terug.. nogmaals sterkte met alles.
Dank voor je verhaal! ik heb afgelopen maandag de 20 wk echo gehad en gelukig is alles goed, ze hebben er goed naar gekeken! heel erg veel sterkte!
Als je die 20 weken echo al gehad hebt...zouden ze er dan nog intrappen om nog n keer te kijken naar de placenta en de navelstreng? Want bij mij hebben ze wel gekeken naar de navelstreng en hoeveel bloedvaten die had...maar niet hoe en of hij al dan niet in de moederkoek vast zat... En ga me nu toch zenuwachtig maken ondanks dat alles verder goed is en ik al 2 gezonde mannen op de wereld gezet heb (wel met n andere papa) Wat enorm onzinnig om als toch (bijna) iedereen een 20 weken echo krijgt niet naar dit soort dingen te kijken zeg! Zeker omdat ze toch al naar de navelstreng gaan kijken.. Dit is misschien ...wat...5 min meer werk? Iedereen die dit mee gemaakt heeft: Wat enorm triest om op zo'n manier je kindje te verliezen. Heel veel sterkte. Edit: ik lees net Vasa previa kan aanwezig zijn als een of meerdere (of geen) van de volgende condities bestaan: * Tweelobbige placenta * Succenturiate placenta (placenta met één of meerdere bijlobben) * Laagliggende placenta (bijv. door miskramen, gevolgd door curettage, of door littekens a.g.v. baarmoederoperaties) * Velamenteuze insertie van de navelstreng * Zwangerschappen die voortkomen uit in-vitrofertilisatie (ivf) * Meerlingzwangerschappen * Pijnloze bloeding * Voorgeschiedenis met baarmoederoperatie, curettage en/of abortus Ik heb En n laag liggende placenta EN n curetage (ivm miskraam) gehad. Ik ga het hier zeker over hebben met de VK!
Ben erg blij met deze informatie. Bij onze pretecho met 16 weken zag alles er goed uit, 1 hoogliggende placenta en ook heeft ze even gekeken naar hoe de navelstreng vastzat etc. Maar is dit voldoende? We hebben over 2 weken de 20 weken echo, ik ga er voor de zekerheid even naar vragen.
Ik heb er bij de 20 weken naar aanleiding van dit topic ook specifiek naar gevraagd, dus heel erg bedankt en nogmaals heel veel sterkte gewenst.
Ik ben blij dat veel dames dit topic lezen! Alleen naar de bloedvaten kijken is dus niet voldoende, hebben ze bij mij ook wel gedaan met de kleurtjes alles meten en hoeveel bloedvaten er waren. Mijn placenta zat op een normale plaats, naast de baby en tegen de achterkant aan was normaal van grootte dus ook niets verontrustends aan te zien. Maar helaas wel valamenteuze insertie wat ons kindje fataal werd. Het wordt dus tijd dat dit onderzoek naar navelstrenginsertie standaard gedaan gaat worden met de 20 weken echo!
Als eerste wil ik jullie sterkte wensen met het verlies van Nick. ik vind het dapper van je dat je je verhaal hier doet. helaas heb ik gister de 20 weken echo al gehad en lees dit nu pas....net iets te laat dus. ik heb een laagliggende placenta, en een currretage ondergaan. Bij mijn volgende controle bij de vk zal ik hier zeker naar vragen! Bedankt dat je deze info met ons wilt delen! Jootje
Ben blij dat er veel dames zijn die dit topic lezen! Zie nu ook dat veel dames een laagliggende placenta hebben en dat ze daar zeer laconiek op reageren! Trek vooral zelf aan de bel en sta op verder onderzoek!
hoi hoi jeetje spirit ik heb dan wel 5 kids mogen krijgen maar nog nooit heb ik hiervan gehoord ik schrik er ook behoorlijk van dat zoiets "simpels" zoveel leed kan veroorzaken misschien dat dit topic sticky mag worden of in elk geval op die manier bovenaan mag blijven staan want ik denk dat elke aanstaande moeder hier baat bij heeft als op deze manier die 80 baby's misschien hopenlijk stopgezet kunnen worden 1 baby verliezen in deze wereld is al te veel laat staan 80 vind het heel dapper dat je dit verhaal met ons allemaal wilde delen groetjes nathalie
Spirit, ten eerste gecondoleerd met Nick. Vreselijk, en zó oneerlijk. Ik wil je bedanken dat je ons er op attent hebt gemaakt. Ik ben nog véél te vroeg, maar heb het opgeschreven zodat ik het kan vragen als ik een 20 weken echo krijg. Goede zaak om dit aan het licht te brengen. Laten we proberen dit draadje regelmatig bovenaan te zetten zodat veel vrouwen zich hierop kunnen laten controleren!
jeetje, wat erg! gecondoleerd! ik ga het zéker onthouden als ik zo ver ben, en vragen of ze daar óók naar willen kijken. vreselijk dat jij het hebt meegemaakt, maar héél fijn dat je ons erop attent maakt (zodat er misschien kindjes gered kunnen worden?).
Ik heb dit trouwens aangegeven bij mijn 20 weken echo en de echoscopiste van het diagnostisch centrum vertelde mij dat ze hier standaard naar kijken?
Spirit Heel heel veel sterkte met het verlies van jullie zoontje . Bedankt dat je dit verhaal wilt delen en andere meiden wilt waarschuwen! Ik heb komende dinsdag de 20 weken echo. Ik lees net dat je door een curretage kans hebt op vasa previa!? Ik heb hiervoor een miskraam en curretage gehad. Ik heb een medische echo in het ziekenhuis omdat ik zelf als baby een vergroeide luchtpijp/slokdarm had. Daar gaan ze dus op controleren. Maar ik wil ook heel graag dat ze mijn placenta gaan controlleren, ik heb al eens eerder over vasa previa gehoord vandaar. Nu ben ik heel bang dat ze het niet doen als ik het vraag of er luchtig over doen. Tijdens mijn curretage werd ik (in datzelfde ziekenhuis) ook niet serieus genomen, met serieuze vragen etc door de gyneacologen. Ben bang dat ze hier ook zo over gaan doen. Kunnen ze het weigeren, Als ik er naar vraag? Weet iemand dit? Ik hoop van niet. Nogmaals heel veel sterkte met dit grote verlies meid!
Ook ik ga deze info onthouden en ga er zeker om vragen bij de 20 weken echo! Bedankt! Heel veel sterkte en kracht met het zware verlies van je zoontje