Mijn meisje van bijna 20mnd (1,8 jaar dus) is nog niet zindelijk. Ik woon in Litouwen en hier kijken ze je een beetje raar aan als je kindje van 2 nog met een luier rondloopt. Ik zet haar af en toe op het potje, vooral als ik zelf naar de WC ga (dan wil ze zelf "net als mama doen" ), maar ze heeft nog nooit plasje of poepje op het potje gedaan Trouwens, ik laat haar thuis zonder luier lopen want het is warm en dan krijgt ze luieruitslag. Nou, dan plast of poept ze waar ze staat of zit te spelen Zijn jullie kindjes van deze leeftijd al zindelijk?
Lijkt me vroeg hoor, maar niet onmogelijk! Vlgs mn moeder was ik zelf bij 18 maanden zindelijk. Meisjes zouden ook vroeger zindelijk zijn dan jongetjes. Maar 1 ding is zeker: je kunt het niet afdwingen. Oefenen is prima, maar als de sluitspier nog niet functioneert dan heeft het toch weinig zin. Behalve dan dat ze vertrouwd raken met het potje/ de WC.
In Nederland zijn kinderen tussen 3 en 4 jaar gemiddeld zindelijk. Mijn zoontje wordt volgende week 2 en is op een enkel ongelukje na zindelijk overdag... dat is dus heel vroeg. Hij was er echt helemaal klaar voor en dan lukt het ook. Als je te vroeg begint dan kan dat weerstand opleveren wat weer kan betekenen dat het juist langer kan duren. Vroeger werden veel kinderen eerder zindelijk omdat de mama's thuis waren. Oftewel de mama's waren goed getraind want die zetten hun kindjes maandenlang elke half uur ofzo op het potje... tja, dan wil het ook wel. Maar is dat zindelijk?
ik werk op een kdv, en heb eigenlijk nog nooit een kind op mijn groep gehad die met 2 al zindelijk was, heb nu wel toevallig een meisje van 2,5 en vind dat al vroeg hoor
Mijn dochter is ongeveer van jou dochters leeftijd en ik ben sinds een week met haar met het potje begonnen. Het begon met dat ze aan kwam geven als ze gepoept had. Afgelopen vrijdag een potje gehaald en voor en na elk slaapmoment op het potje gezet. Gelijk de eerste dag al gepoept op het potje!! Vandaag heeft ze voor het eerst zelf aangegeven dat ze moest poepen en dit vervolgens op het potje gedaan. Gewoon langzaamaan beginnen, niks dwingen, alles mag. Als ze niet op het potje wil, dan niet. Wil ze wel en doet ze wat dan helemaal de hemel in prijzen.
Bedankt voor jullie reacties Nou, ik zit de hele dag met mijn meisje thuis, want in Litouwen mag je 2 jaar na de geboorte van je kind betaald thuisblijven (straks gaat het een beetje veranderen), maar ik ga haar echt niet om het half uurtje op het potje zetten! Geloof niet dat het werkt Ik zit ook op het Litouwse forum voor mama's en heel veel decemberkindjes (net als mijn meisje, dus) zijn al zindelijk. Ik weet ook wel dat in Nederland het wat relaxter gaat wat zindelijkheid betreft.
Vraag even door wat mensen verstaan onder zindelijkheid!! Hierover bestaan ongeveer net zoveel verschillende definities als over doorslapen
Sukkie, wat goed van je dochtertje, zeg! Nou, dan mijn meisje is er nog helemaal niet klaar voor, want ze geeft nog niet aan als ze poepluier heeft...
Mijn dochter is rond de 2 jaar zindelijk geworden. Ze moeten er wel aan toe zijn, anders lukt het niet. geef de moed niet te snel op, maar ze is zeker niet te laat om zindelijk te worden, eerder wat te jong. Zijn alle kindere in Litouwen al zo vroeg zindelijk?
Ha ha, dat is waar ook Maar ik heb het over helemaal geen luiers meer, hoor. Vriendin van mij neemt overal potje mee, want haar dochtertje (ook van 1,8 jaar) weigert om ergens anders een plasje of een poepje te doen
Misschien omdat de luiers van dusdanig verminderde kwaliteit zijn, dat ze nergens naar zitten?? Of hebben jullie dezelfde? Je hebt hier van die ultra dunne luiers. Ze worden steeds dunner en absorberen steeds beter, heel leuk hoor, maar een plas merk je niet meer op. Tja, dan loop je er wel langer mee door, je merkt er toch weinig van. Misschien heeft het ermee te maken?
mamamuts, dat betwijfel ik, hoor. Hier hebben we dezelfde merken luiers als jullie in Nederland - Huggies, Libero, Pampers... Denk niet dat het daar aan ligt
Onze dochter van 1½ gaat wel eens met mij mee naar de wc en dat vindt ze wel interressant. Meestal mag ze van mij op de doorspoelknopje drukken. Laast liep ik in de Ikea en zag daar een potje staan en dacht, daar neem ik 1 van mee. Om een beetje mee te spelen. Ze gaat er wel eens op zitten en roept dan: pssssst. Ze zet ook haar knuffels en popje op het potje. Op het cb zeiden ze van de week dat dit wel een klein begin is van zindelijkheid. Nou ja, het lijkt mij wel erg vroeg. Maar goed het boeit haar wel het hele naar-de-wc-gaan-gebeuren: Vandaag hadden we visite en telkens als iemand naar het toilet ging riep ze heel hard: poepen
Zucht....dat had ik dus ook gelezen dat je ze af en toe mee moet nemen naar de wc. Ik kan niet meer rustig poepen hoor!! Dochterlief spurt achter me aan en het liefst met de knuffels erbij. Iedereen moet mee kijken hoe mama poept/plast. hihi